Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Genel Dilbilimi

Dersin Kodu : TEB210

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ERGÜN SERİNDAĞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dilbilimini konu ve kapsam olarak özetler.
Dilbilimin alt dallarını listeler.
Dil-düşünce ve kültür ilişkilerini tartışır.
Dilbilimin türlerini listeler.
20. Yüzyıl dilbilim okullarını listeler ve karşılaştırır.
Göstergebiliminin temel kavram ve ilkelerini yorumlar.
Dilbiliminin çağdaş kuramlarına eleştirel yaklaşır.
Dilbilimsel metin çözümlemesi yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dilbiliminin temel kavramları, dile yaklaşım şekilleri, dilbilimine yön veren şahsiyetler ve bunların çalışmaları, dilin betimsel boyutu ve kullanım özellikleri hakkında bilgi edinmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği : Dilbilim kavramı ve dilbilimin temel kavramları. Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag dilbilim okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, göstergebilim gibi çeşitli alanların dil incelemeleriyle ilgili yaklaşımlarının tanıtılması. Dilbilim çalışmalarına yön veren önemli kişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.) çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edimbilimsel çözümlemelerin de yapılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dilbiliminin tanımı, kapsamı, konuları, diğer bilim dallarıyla ilişkileri ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
2 Dilbiliminin tarihçesi, dünyadaki yeri ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
3 Dilbiliminin dalları (sesbilim, biçimbilim, sözcükbilim, tümcebilim, anlambilim, sözlükbilim, bürünbilim) ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
4 Dil-düşünce ilişkisi, dil ve iletişim ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
5 Dilbiliminin türleri (genel dilbilim, yapısal dilbilim, tasviri dilbilim, üretici dönüşümsel dilbilgisi vb.) ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
6 Ferdinand de Saussure ve yapısal dilbilimi. Saussure\´ün dil-söz ayrımı ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
7 20. Yüzyıl dilbilim okulları ( Kopenhag Okulu, Prag Okulu, Amerikan Okulu vb.) ve bunların temsilcileri (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.) ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
8 Ara sınav sınav
9 Göstergebiliminin temel kavram ve ilkeleri ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
10 Gösterge kavramı ve özellikleri ( gösteren, gösterilen, gönderge, göstergenin nedensizliği, göstergenin çizgiselliği, göstergenin değişmezliği-değişebilirliği) ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
11 Dilbiliminin çağdaş kuramları, Noam Chomsky ve üretici dönüşümsel dilbilgisi ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
12 Noam Chomskynin edinim- kullanım kuramı ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
13 Humbolt ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma
14 Dilbilimsel metin çözümlemesi ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma, uygulam
15 Dilbilimsel metin çözümlemesi ilgili kaynakları okuma slayt, düz anlatım, tartışma, uygulama
16/17 Final Sınavı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Toklu, Osman. 2003. Dilbilime Giriş. Akçağ Yay. Ankara.
 Kıran, Zeynel. 2002 Dilbilime Giriş. Seçkin, Ankara
 Aksan, Doğan. 1991. Anlambilim-Ana Çizgileriyle Türk Anlambilimi. Engin Yay. Ankara.
 Rifat, Mehmet, 1990, Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları. Düzlem Yay. İstanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 5 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 3
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 3
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 3
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 5
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 5
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 3
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 0
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 5
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 1 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 91
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.64
Dersin AKTS Kredisi: 4