|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türk Edebiyatı I |
|
Dersin Kodu |
: |
TEB205 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Döneme ait bir şiirin; şairinin izini şiirde bulur. Yaşanılan dönemin etkisini tespit edebilir. Şiirin nazım biçim ve türünü tespit edebilir. Edebi sanatları bulur. 5) Şiiri açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEB205 Eski Türk Edebiyatı I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Klasik Türk Edebiyatını, Türk edebiyatının bir parçası olarak kavrayıp meşhur şair ve eserleri tanıtmak, edebiyat bilgisini geliştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eski Türk Edebiyatı derslerinde metin incelemelerine giriş, eski Türk edebiyatını öğretimini öğrenmek, eski edebiyatta nazım biçimlerinin her birini, yapıları ve özellikleriyle birlikte anlamak ve tanımak, metinlerin taşıdıkları anlamları doğru ve etkin bir biçimde kavramak, şairin veya okurun metni oluştururkenki amacını anlamak, metinlerin insanların kişiliklerinin, tercihlerinin ve bakış açılarının üzerindeki etkisini görmek, metinlerin yazarlarının ilgilerine ve bakış açılarına göre nasıl ustalıkla oluşturulduğunu okuyucuların algılamalarına bakarak kavramaya çalışmak. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Metin incelemesi nedir? Eski Türk edebiyatından ne anlıyoruz? |
|
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek Olay
|
|
2 |
Metin incelemenin amacı ve süreci |
|
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek Olay
|
|
3 |
Eski Türk edebiyatında metin tipleri: Nazım ve nesir. |
|
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek Olay
|
|
4 |
Metnin yapısı. Kaç türlü metin incelemesi yapılabilir? |
|
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek Olay
|
|
5 |
Şiir ve nesrin incelenmesi arasındaki farklar |
|
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek Olay
|
|
6 |
Metinler arası ve yazım, metinlerle ilgili sorunlar ve türler |
|
|
|
7 |
Metin incelemelerinin tarihi ve bu konuda yazılan kitap ve makaleler. |
|
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek Olay
|
|
8 |
Ara Sınav |
|
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek Olay
|
|
10 |
Metin incelemesi uygulamalarına giriş |
|
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek Olay
|
|
11 |
Metin incelemesi uygulaması (Erken dönem Türk edebiyatı-XIII-XIV. Asır,XV. Asır). |
|
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek Olay
|
|
13 |
Metin incelemesi. uygulaması (XVI. Asır) |
|
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek Olay
|
|
15 |
Genel değerlendirme |
|
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama,
Örnek Olay
|
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Menderes COŞKUN, Ali İhsan ÖBEK, Yavuz BAYRAM, Gazel Şerhleri, İstanbul: Kriter Yayınları, 2009. Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul: Yapı-Kredi Yayınları, 1999. Yekta Saraç, Klasik Edebiyat Bilgisi Belagat, İstanbul: Bilimevi Kitabevi, 2000 Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım ve Nesir, Ankara: Akçağ Yayınları, 2002. Şener Demirel, Tahirül-Mevlevi (Olgun)?dan metin şerhi örnekleri, Ankara: Araştırma Yayınları, 2005.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
4 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
0 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
0 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
0 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
5 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
0 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
0 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
3 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
0 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
1 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|