Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Dil Bilgisi IV: Cümle Bilgisi

Dersin Kodu : TEB202

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FARUK YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türkiye Türkçesinin söz dizim özelliklerini, yapı ve anlam bakımından tanımlar.
Cümle içinde kelime gruplarını çözümler.
Cümle öğelerini örnekler üzerinde çözümler.
Anlamına göre cümleleri örnekler üzerinde çözümler.
Yüklemine göre cümleleri örnekler üzerinde çözümler.
Yapılarına göre cümleleri örnekler üzerinde çözümler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sözdizimi, Türkiye Türkçesi söz diziminin genel özellikleri-ilkeleri; belirtme öbekleri; cümle, cümlenin öğeleri, türleri, cümle çözümlemelerini uygulamalı olarak öğrencilere kavratmaktır.

Dersin İçeriği : Sözdizimi, Türkiye Türkçesi söz diziminin genel özellikleri-ilkeleri; belirtme öbekleri; cümle, cümlenin öğeleri, türleri, cümle çözümü.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Türkçe Eğitimi Bölümü


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Söz diziminin temel kavramları, Türkiye Türkçesinin genel söz dizimi özellikleri Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
2 Kelime grupları: İsim ve sıfat tamlamaları Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
3 Kelime grupları: İyelik, edat, bağlama grupları Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
4 Kelime grupları: yönelme, bulunma, ayrılma, belirtme grupları Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
5 Kelime grupları: sayı, unvan grupları Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
6 Cümlenin ögeleri: Özne, Yüklem Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
7 Cümlenin ögeleri: Nesne, Dolaylı Tümleç Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav
9 Cümlenin ögeleri: Zarf Tümleci, Edat Tümleci Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
10 Cümle türleri: anlamına, yüklemin yerine ve türüne göre Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
11 Cümle türleri: yapısına göre, basit, birleşik cümleler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
12 Cümle türleri: yapısına göre, basit, birleşik cümleler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
13 Cümle türleri: yapısına göre, sıralı, bağlı ve karma cümleler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
14 Cümle türleri: yapısına göre, sıralı, bağlı ve karma cümleler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
15 Cümle çözümlemeleri Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Korkmaz, Zeynep (2007), Gramer Terimleri Sözlüğü, Ankara: Genişletilmiş 3. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 575.
 Karahan, Leyla (1999), Türkçede Söz Dizimi, Ankara: 6. Baskı Akçağ Yayınları:58.
 Karahan, Leyla (2008), Türkçede Söz Dizimi, Ankara: 13. Baskı Akçağ Yayınları:58.
 Ergin, Muharrem (2000), Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin Türk Dili ve Edebiyatı Bölümleri İçin Türk Dil Bilgisi, İstanbul, Bayrak Yayınları.
 Türkçe Sözlük (2005), Ankara: 10. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 549.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 3
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 2
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 5
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 5
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 2
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 4
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 0
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 4
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 6 78
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 119
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.76
Dersin AKTS Kredisi: 5