|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Dil Bilgisi IV: Cümle Bilgisi |
|
Dersin Kodu |
: |
TEB202 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FARUK YILDIRIM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkiye Türkçesinin söz dizim özelliklerini, yapı ve anlam bakımından tanımlar. Cümle içinde kelime gruplarını çözümler. Cümle öğelerini örnekler üzerinde çözümler. Anlamına göre cümleleri örnekler üzerinde çözümler. Yüklemine göre cümleleri örnekler üzerinde çözümler. Yapılarına göre cümleleri örnekler üzerinde çözümler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sözdizimi, Türkiye Türkçesi söz diziminin genel özellikleri-ilkeleri; belirtme öbekleri; cümle, cümlenin öğeleri, türleri, cümle çözümlemelerini uygulamalı olarak öğrencilere kavratmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sözdizimi, Türkiye Türkçesi söz diziminin genel özellikleri-ilkeleri; belirtme öbekleri; cümle, cümlenin öğeleri, türleri, cümle çözümü. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Türkçe Eğitimi Bölümü |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Söz diziminin temel kavramları, Türkiye Türkçesinin genel söz dizimi özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
2 |
Kelime grupları: İsim ve sıfat tamlamaları |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
3 |
Kelime grupları: İyelik, edat, bağlama grupları |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
4 |
Kelime grupları: yönelme, bulunma, ayrılma, belirtme grupları |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
5 |
Kelime grupları: sayı, unvan grupları |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
6 |
Cümlenin ögeleri: Özne, Yüklem |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
7 |
Cümlenin ögeleri: Nesne, Dolaylı Tümleç |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Cümlenin ögeleri: Zarf Tümleci, Edat Tümleci |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
10 |
Cümle türleri: anlamına, yüklemin yerine ve türüne göre |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
11 |
Cümle türleri: yapısına göre, basit, birleşik cümleler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
12 |
Cümle türleri: yapısına göre, basit, birleşik cümleler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
13 |
Cümle türleri: yapısına göre, sıralı, bağlı ve karma cümleler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
14 |
Cümle türleri: yapısına göre, sıralı, bağlı ve karma cümleler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
15 |
Cümle çözümlemeleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Korkmaz, Zeynep (2007), Gramer Terimleri Sözlüğü, Ankara: Genişletilmiş 3. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 575.
Karahan, Leyla (1999), Türkçede Söz Dizimi, Ankara: 6. Baskı Akçağ Yayınları:58.
Karahan, Leyla (2008), Türkçede Söz Dizimi, Ankara: 13. Baskı Akçağ Yayınları:58.
Ergin, Muharrem (2000), Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin Türk Dili ve Edebiyatı Bölümleri İçin Türk Dil Bilgisi, İstanbul, Bayrak Yayınları.
Türkçe Sözlük (2005), Ankara: 10. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 549.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
3 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
2 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
5 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
5 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
2 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
4 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
0 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
0 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
4 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
6 |
78 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 119 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|