Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sözlü Anlatım II

Dersin Kodu : TEB108

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : İnsanı diğer canlılardan ayıran dil kullanma ve konuşma becerisinin bilinçli olarak gerçekleştirilmesi gerektiğini öğrenmek.
Söz ve konuşmaya dair en ayrıntılı bilgilerden hareketle mesleki etkinliğin gerçekleştirilmesi esnasında en yüksek verimin nasıl elde edilebileceğine dair farklı yollar öğrenilir.
Sözlü anlatım türlerinin mesleki konuların anlatımında nasıl kullanılabileceği ve sınıf içi etkinliklerde etkileşimin sağlanması ve bilgi alış verişinin sağlıklı bir şekilde yapılması öğrenilir.
Törenlerde yapılacak konuşma metinlerinin, törenlerin niteliğine göre hazırlanması öğrenilir. Törenlerde yapılacak konuşma metinlerinin, törenlerin niteliğine göre hazırlanması öğrenilir.
Her türlü topluluk karşısında konuşma yapmak için yapılması gereken hazırlıklar öğrenilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TEB108 Sözlü Anlatım II

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Konuşma üzerine inşa olan öğretmenlik mesleğinde her türlü sözlü anlatım bilgisinin ve becerisinin gelişimine katkıda bulunmak. Öğretmen adaylarının gerek kendilerinde gerekse mesleki yaşamlarında konuşmayla ilgili karşılaşabilecekleri sorunları çözme yollarını öğrenmelerini sağlamak. Ana dilini doğru konuşmayı, anlatımını açık ve anlaşılır kılmayı, anlama becerisinin gelişmesini ve dinlediği konuşmacının hangi sözlü anlatım türünde konuştuğunu ve bu türün gereklerine göre nasıl bir tutum sergilenmesi gerektiğini öğretmek.

Dersin İçeriği : Metin okuma teknikleri (sesli okuma, sessiz okuma, güdümlü okuma, eleştirel okuma vd); okunan metinleri, izlenen olay, film, tiyatro vb?yi sözlü olarak anlatma çalışmaları (özetleme, değerlendirme ve yorumlama); konuşma türleri II: (topluluk karşısında konuşma: bir olayı, anıyı anlatma; bir duyuruyu iletme; öykü, oyun, film anlatma; ders anlatma, konferans verme, söylev/nutuk, v.b.; tartışmalı toplantılarda yapılan konuşmalar: tartışma, münazara, açıkoturum, panel, forum, sempozyum, kurultay(kongre), seminer, çalıştay vb); konuşmada kullanılabilecek anlatım biçimleri (tartışmacı, açıklayıcı, betimleyici ve öyküleyici anlatım); konuşma örnekleri üzerinde çalışmalar, değişik konularda hazırlıklı konuşma yapma; konuşmalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İletişim nedir? Sözlü iletişimin özellikleri nelerdir? Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
2 Sözlü iletişimde görgü kuralları Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
3 Kişiler arası ve toplum içinde sözlü iletişim kuralları Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
4 Türkçenin konuşma dili olarak özellikleri Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
5 Protokol konuşmaları Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
6 Diksiyonda karşılaşılan sorunlar, vurgu, imla, tonlama Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
7 Diksiyonda karşılaşılan sorunlar, vurgu, imla, tonlama Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
8 Ara Sınav
9 Hazırlıksız konuşma ve sıkça karşılaşılan sorunlar Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
10 Anlatım biçimleri: Açıklayıcı anlatım Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
11 Betimleyici anlatım Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
12 Tartışmacı anlatım ve sözlü anlatım türlerindeki uygulanışı Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
13 Öyküleyici anlatım ve konuşmalardaki uygulanışı Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
14 Akademik konuşmalar Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
15 Radyo ve televizyon konuşmaları Ders kitabı incelenecek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
16/17 Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Gündüz,Osman. (2001), Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ yay. Ankara 5- Akbayır, Sıddık. (2005), Dil ve Diksiyon, Akçağ yay. Ankara
Diğer Kaynaklar  1- Ünalan, Şükrü. (2007) Sözlü Anlatım, Nobel Yayınları, Ankara 2- Gedizli, Mehmet. (2006), Söyleyebilmek-sözlü anlatıma giriş-, Marka yay. İstanbul 3- Özdemir, Emin. (2000), Anlatım Sanatı-Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İstanbul 4- Aktaş, Şerif-


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 4 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 5
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 0
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 0
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 3
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 0
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 4
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 2
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 5 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 78
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.12
Dersin AKTS Kredisi: 3