|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yazılı Anlatım II |
|
Dersin Kodu |
: |
TEB106 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Karşılaşılan metinlerin türleri ve özelliklerini açıklar. Kompozisyon kuramlarını anlatır ve örneklerle uygular. Yazılı anlatım türlerini anlatır. Türlere uygun metin oluşturur ve metinler üzerinde uygulama yapar. Türkçenin yazılı olarak ifade edilişinde dilin yapısına uygun özellikleri tanımlar. Sözcük, cümle, sözce, atasözü, deyim gibi dil içi unsurların maksada uygun olarak uygular. Anlatım biçimleri ve yazılı anlatım türlerindeki uygunlukları tanımlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TEB106 Yazılı Anlatım II
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İleri düzeyde yazma becerilerini geliştirmek ve bunun yanı sıra Türkçe dil bilgisi ve yazım kurallarını pekiştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yazılı anlatımda düşünceyi temellendirme yolları (tanımlama, örneklendirme, karşılaştırma, tanık gösterme, alıntı yapma, istatistiklerden yararlanma); anlatım biçimleri (açıklayıcı, tar-tışmacı, betimleyici, öyküleyici anlatım); bunlar üzerinde kuramsal bilgiler, örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları. Bilgilendirici metinler (makale, köşeyazısı, söyleşi, fıkra, deneme, eleştiri, günlük, anı, gezi yazısı, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü v.b.) üzerinde kuramsal bilgiler, örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma denemeleri. Yazınsal metinler (şiir, öykü, roman, oyun, deneme vd) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Metin nedir? Metin türleri nelerdir? |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
2 |
Metin oluşturmada sözcük ve cümle kullanımı |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
3 |
Metin oluşturmada paragraf ve kompozisyon |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
4 |
Türkçe metin örnekleri ve metin oluşturma çalışması |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
5 |
Öğretici metinler, edebi metinler, form yazıları |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
6 |
Bakış açısı, ana düşünce, yan düşünce |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
7 |
Anlatım biçimlerinin farklı metin türlerindeki örnekleri |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Öznel, nesnel, bilimsel ve sanatsal yazılı anlatım biçimleri |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
10 |
Kitap, yazar, okur kavramları |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
11 |
Türkçe öğretiminde metin kullanımının gerekliliği |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
12 |
Günlük hayatta karşılaşılan metin türleri ve yorumu |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
13 |
Akademik metinlerin yazılışı |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
14 |
Metin sorunları ve sorunların giderilmesi |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
15 |
Metin sorunları ve sorunların giderilmesi |
Ders kitabı incelenecek |
Anlatım,
Soru-Cevap,
Tartışma,
Alıştırma ve Uygulama |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1- Gedizli, Mehmet. (2006), Yazabilmek azılı anlatıma giriş-, Marka yay. İstanbul
2- Özdemir, Emin. (2000), Anlatım Sanatı-Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İstanbul
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
4 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
5 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
0 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
0 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
3 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
0 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
0 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
0 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
0 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|