|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Dil Bilgisi II:şekil Bilg |
|
Dersin Kodu |
: |
TEB102 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FARUK YILDIRIM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dilbilgisi ve dil bilimin temel kavramlarını tanır. Eklerin türlerini ve işlevlerini, bağlamdaki kullanıma göre belirler. Yazım ve noktalama kurallarını doğru kullanır. Türkçenin karakteristik yapısal özellikleriyle diğer dillerin yapısal özelliklerini karşılaştırır. Sözcükleri yapısal bakımdan çözümler. Sözcükleri türlerine göre sınıflandırır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, ekler, kelime türetme yolları, yazım ve noktalama kuralları hakkında yeterli akademik bilgiye sahip olmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türkçenin yapısal özellikleri; sözcük (kök, gövde, taban, ek), kökenlerine göre sözcük türleri [yerli sözcük, yabancı sözcük: kökenbilgisi(etimoloji)], yapılarına göre sözcük türleri (yalın sözcük, türemiş sözcük, bileşik sözcük), türlerine göre sözcükler [ad, sıfat, eylem(fiil), belirteç(zarf), adıl(zamir), bağlaç, ilgeç(edat), ünlem]; Türkçenin ekleri (a) yapım ekleri, b) çekim ekleri, c) fiilimsi ekleri, d) çatı ekleri, e) ekfiil ekleri); Türkçede sözcük türetme yolları. Sözcük vurgusu. Sözcüklerin kök/gövde ve eklerini çözümleme uygulamaları.
Yazım bilgileri: Kimi sözcüklerin ve eklerin yazımı ("ile" sözcüğünün yazılışı; "imek" ekfiilinin çekimli biçimlerde yazılışı; "ise" ve "iken" birimlerinin yazılışı; "-ki" ekiyle "ki" bağlacının yazılışı, "-de" ekiyle "de" bağlacının yazılışı, fiilimsilerin yazılışı); yabancı sözcüklerin yazılışı, büyük ve küçük harflerin kullanıldığı durumlar; gün ve ay adlarının yazılışı; sayıların yazılışı, Romen rakamlarının yazılışı; Güneş, Ay ve gezegen adlarının yazılışı; bileşik sözcüklerin yazılışı; terimlerin, deyimlerin ve atasözlerinin yazılışı; ikilemelerin yazılışı; pekiştirmeli sözcüklerin yazılışı; yazım uygulamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Türkçe Eğitimi Bölümü |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türkçenin yapısal özellikleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
2 |
Sözcük (kök, gövde, taban, ek) |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
3 |
Kökenlerine göre sözcük türleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
4 |
Kökenbilgisi |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
5 |
Yapılarına göre sözcük türleri |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
6 |
Türlerine göre sözcükler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
7 |
Türlerine göre sözcükler |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Türkçenin ekleri (a) yapım ekleri, b) çekim ekleri, c) fiilimsi ekleri, d) çatı ekleri, e) ekfiil |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
10 |
Türkçede sözcük türetme yolları.Sözcük vurgusu, Sözcüklerin kök/gövde ve eklerini çözümleme uygulamaları. |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
11 |
Yazım bilgileri: Kimi sözcüklerin ve eklerin yazımı |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
12 |
Büyük ve küçük harflerin kullanıldığı durumlar; gün ve ay adlarının yazılışı; sayıların yazılışı, Romen rakamlarının yazılışı vs. |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
13 |
Büyük ve küçük harflerin kullanıldığı durumlar; gün ve ay adlarının yazılışı; sayıların yazılışı, Romen rakamlarının yazılışı vs. |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
14 |
Bileşik sözcüklerin yazılışı; terimlerin, deyimlerin ve atasözlerinin yazılışı; ikilemelerin yazılışı; pekiştirmeli sözcüklerin yazılışı; yazım uygulamaları |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
15 |
Bileşik sözcüklerin yazılışı; terimlerin, deyimlerin ve atasözlerinin yazılışı; ikilemelerin yazılışı; pekiştirmeli sözcüklerin yazılışı; yazım uygulamaları |
|
Anlatım
Soru-Cevap
Alıştırma ve Uygulama
Bireysel Çalışma
|
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ergin, Muharrem (2000), Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin Türk Dili ve Edebiyatı Bölümleri İçin Türk Dil Bilgisi, İstanbul, Bayrak Yayınları.
Banguoğlu, Tahsin (2000), Türkçenin Grameri, Ankara: 6. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 528.
Uzun, Nadir Engin (2006), Biçimbilim- Temel Kavramlar, İstanbul: 1. Baskı Papatya Yayınları.
İlker, Ayşe (1997), Batı Grubu Türk Yazı Dillerinde Fiil, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları: 670.
Biray, Himmet (1999), Batı Grubu Türk Yazı Dillerinde İsim, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları: 711.
Korkmaz, Zeynep (2009), Türkiye Türkçesi Grameri- Şekil Bilgisi, Ankara: 3. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 827.
Türkçe Sözlük (2005), Ankara: 10. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 549.
Korkmaz, Zeynep (2007), Gramer Terimleri Sözlüğü, Ankara: Genişletilmiş 3. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 575.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
0 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
4 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
2 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
5 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
5 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
2 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
4 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
3 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
0 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
3 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
5 |
65 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 106 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|