Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Dil Bilgisi II:şekil Bilg

Dersin Kodu : TEB102

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FARUK YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dilbilgisi ve dil bilimin temel kavramlarını tanır.
Eklerin türlerini ve işlevlerini, bağlamdaki kullanıma göre belirler.
Yazım ve noktalama kurallarını doğru kullanır.
Türkçenin karakteristik yapısal özellikleriyle diğer dillerin yapısal özelliklerini karşılaştırır.
Sözcükleri yapısal bakımdan çözümler.
Sözcükleri türlerine göre sınıflandırır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, ekler, kelime türetme yolları, yazım ve noktalama kuralları hakkında yeterli akademik bilgiye sahip olmak.

Dersin İçeriği : Türkçenin yapısal özellikleri; sözcük (kök, gövde, taban, ek), kökenlerine göre sözcük türleri [yerli sözcük, yabancı sözcük: kökenbilgisi(etimoloji)], yapılarına göre sözcük türleri (yalın sözcük, türemiş sözcük, bileşik sözcük), türlerine göre sözcükler [ad, sıfat, eylem(fiil), belirteç(zarf), adıl(zamir), bağlaç, ilgeç(edat), ünlem]; Türkçenin ekleri (a) yapım ekleri, b) çekim ekleri, c) fiilimsi ekleri, d) çatı ekleri, e) ekfiil ekleri); Türkçede sözcük türetme yolları. Sözcük vurgusu. Sözcüklerin kök/gövde ve eklerini çözümleme uygulamaları. Yazım bilgileri: Kimi sözcüklerin ve eklerin yazımı ("ile" sözcüğünün yazılışı; "imek" ekfiilinin çekimli biçimlerde yazılışı; "ise" ve "iken" birimlerinin yazılışı; "-ki" ekiyle "ki" bağlacının yazılışı, "-de" ekiyle "de" bağlacının yazılışı, fiilimsilerin yazılışı); yabancı sözcüklerin yazılışı, büyük ve küçük harflerin kullanıldığı durumlar; gün ve ay adlarının yazılışı; sayıların yazılışı, Romen rakamlarının yazılışı; Güneş, Ay ve gezegen adlarının yazılışı; bileşik sözcüklerin yazılışı; terimlerin, deyimlerin ve atasözlerinin yazılışı; ikilemelerin yazılışı; pekiştirmeli sözcüklerin yazılışı; yazım uygulamaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Türkçe Eğitimi Bölümü


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türkçenin yapısal özellikleri Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
2 Sözcük (kök, gövde, taban, ek) Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
3 Kökenlerine göre sözcük türleri Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
4 Kökenbilgisi Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
5 Yapılarına göre sözcük türleri Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
6 Türlerine göre sözcükler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
7 Türlerine göre sözcükler Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav
9 Türkçenin ekleri (a) yapım ekleri, b) çekim ekleri, c) fiilimsi ekleri, d) çatı ekleri, e) ekfiil Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
10 Türkçede sözcük türetme yolları.Sözcük vurgusu, Sözcüklerin kök/gövde ve eklerini çözümleme uygulamaları. Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
11 Yazım bilgileri: Kimi sözcüklerin ve eklerin yazımı Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
12 Büyük ve küçük harflerin kullanıldığı durumlar; gün ve ay adlarının yazılışı; sayıların yazılışı, Romen rakamlarının yazılışı vs. Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
13 Büyük ve küçük harflerin kullanıldığı durumlar; gün ve ay adlarının yazılışı; sayıların yazılışı, Romen rakamlarının yazılışı vs. Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
14 Bileşik sözcüklerin yazılışı; terimlerin, deyimlerin ve atasözlerinin yazılışı; ikilemelerin yazılışı; pekiştirmeli sözcüklerin yazılışı; yazım uygulamaları Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
15 Bileşik sözcüklerin yazılışı; terimlerin, deyimlerin ve atasözlerinin yazılışı; ikilemelerin yazılışı; pekiştirmeli sözcüklerin yazılışı; yazım uygulamaları Anlatım Soru-Cevap Alıştırma ve Uygulama Bireysel Çalışma
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ergin, Muharrem (2000), Edebiyat ve Eğitim Fakültelerinin Türk Dili ve Edebiyatı Bölümleri İçin Türk Dil Bilgisi, İstanbul, Bayrak Yayınları.
 Banguoğlu, Tahsin (2000), Türkçenin Grameri, Ankara: 6. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 528.
 Uzun, Nadir Engin (2006), Biçimbilim- Temel Kavramlar, İstanbul: 1. Baskı Papatya Yayınları.
 İlker, Ayşe (1997), Batı Grubu Türk Yazı Dillerinde Fiil, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları: 670.
 Biray, Himmet (1999), Batı Grubu Türk Yazı Dillerinde İsim, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları: 711.
 Korkmaz, Zeynep (2009), Türkiye Türkçesi Grameri- Şekil Bilgisi, Ankara: 3. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 827.
 Türkçe Sözlük (2005), Ankara: 10. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 549.
 Korkmaz, Zeynep (2007), Gramer Terimleri Sözlüğü, Ankara: Genişletilmiş 3. Baskı Türk Dil Kurumu Yayınları: 575.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 4
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 2
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 5
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 5
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 2
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 4
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 3
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 3
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 5 65
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 106
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.24
Dersin AKTS Kredisi: 4