Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Özel Eğitim

Dersin Kodu : MB 417

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. OĞUZHAN KIRDÖK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Özel eğitim kavramlarını ve kategorilerini betimler
Ailede özel gereksinimli birey olması durumunda anne-baba, aile ve uzman ilişkisi ve ailede yaşanan duyguları sıralar
Özel eğitiminde görev alacak personelin rol ve sorumluluklarını söyler
Farklı yetersizlik türlerini tanımlar
Değişik engel türlerinde nedenler, özellikler, yaygınlık oranları, uygun eğitsel uygulamalar ve sorunları söyler

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği : Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler, zihinsel yetersizlik ve otistik bozukluklar, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka ve yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, Dünyada ve Türkiyede özel eğitim uygulamaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Özel eğitime giriş Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
2 Özel eğitime giriş Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
3 Özel eğitime giriş Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
4 İşitme Engellilerin Eğitimi Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
5 Görme Engellilerin Eğitimi Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
6 Ortapedik Engellilerin Eğitimi Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
7 Konuşma Engellilerin Eğitimi Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
8 Ara Sınavı
9 Uyumsuz Çocukların Eğitimi Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
10 Uyumsuz Çocukların Eğitimi Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
11 Zihinsel Engellilerin Eğitimi Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
12 Zihinsel Engellilerin Eğitimi Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
13 Özgül Öğrenme Güçlüğü Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
14 Üstün Zekalıların Eğitimi Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
15 Engelli Ailelerine Rehberlik Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Diken. H. İ.(2008);Özel Eğitime Gereksinimei Olan Çocuklar ve Özel Eğitim.(Edit).Diken ve Diğerleri.Pegem Akademi. Ankara.
  Ataman .A, (2003) Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel eğitime Giriş .( Edit )A. Ataman ve Ö. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.Ankara.
  Özgür. İ,(2008 ).Engelli Çocuklar ve Eğitimi ´Özel Eğitim 2. baskı.´ Karahan Kitabevi Adana
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 2
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 2
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 3
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 2
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 2
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 0
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 0
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 3
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 0
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 3
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 63
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.52
Dersin AKTS Kredisi: 3