|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Özel Eğitim |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 417 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. OĞUZHAN KIRDÖK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Özel eğitim kavramlarını ve kategorilerini betimler Ailede özel gereksinimli birey olması durumunda anne-baba, aile ve uzman ilişkisi ve ailede yaşanan duyguları sıralar Özel eğitiminde görev alacak personelin rol ve sorumluluklarını söyler Farklı yetersizlik türlerini tanımlar Değişik engel türlerinde nedenler, özellikler, yaygınlık oranları, uygun eğitsel uygulamalar ve sorunları söyler
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler, zihinsel yetersizlik ve otistik bozukluklar, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka ve yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, Dünyada ve Türkiyede özel eğitim uygulamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Özel eğitime giriş |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
2 |
Özel eğitime giriş |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
3 |
Özel eğitime giriş |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
4 |
İşitme Engellilerin Eğitimi |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
5 |
Görme Engellilerin Eğitimi |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
6 |
Ortapedik Engellilerin Eğitimi |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
7 |
Konuşma Engellilerin Eğitimi |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
8 |
Ara Sınavı |
|
|
|
9 |
Uyumsuz Çocukların Eğitimi |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
10 |
Uyumsuz Çocukların Eğitimi |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
11 |
Zihinsel Engellilerin Eğitimi |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
12 |
Zihinsel Engellilerin Eğitimi |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
13 |
Özgül Öğrenme Güçlüğü |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
14 |
Üstün Zekalıların Eğitimi |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
15 |
Engelli Ailelerine Rehberlik |
Kaynakçada belirtilen konuyla ilgili kitaplar |
soru-cevap, interaktif katılım, düz anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Diken. H. İ.(2008);Özel Eğitime Gereksinimei Olan Çocuklar ve Özel Eğitim.(Edit).Diken ve Diğerleri.Pegem Akademi. Ankara.
Ataman .A, (2003) Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel eğitime Giriş .( Edit )A. Ataman ve Ö. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.Ankara.
Özgür. İ,(2008 ).Engelli Çocuklar ve Eğitimi ´Özel Eğitim 2. baskı.´ Karahan Kitabevi Adana
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
2 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
2 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
3 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
0 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
2 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
2 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
0 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
0 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
3 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
0 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
0 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
3 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 63 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|