|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Özel Öğretim Yöntemleri II |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 312 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. Üyesi ÖMER TUĞRULKARA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkçe derslerinde temel dil becerilerinin öğretiminde kullanılan yöntemleri tanır ve ilişkilendirir Türkçe derslerinde temel dil becerilerinin öğretiminde kullanılan yöntemleri uygular. Genel ve özel öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak Türkçe öğretimi alanına yönelik etkinlikler tasarlar. Türkçe Dersi Programındaki (2006) kazanımları ve etkinlikleri tanır ve analiz eder. Türkçe öğretiminde kullanacağı metinleri çeşitli yönlerden değerlendirir. Türkçe öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tanır. Türkçe öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MB 312 Özel Öğretim Yöntemleri II
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türkçe Dersi Programını (2006)eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değerlendirir. Etkinlikler yoluyla temel dil becerilerinin öğretiminde kullanılan özel öğretim yöntemlerini kullanır. Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türkçe öğretiminin yöntem, teknik, kavram, ilke, ortam ve dayanakları, yönetmelikleri, öğrenme-öğretme süreçleri, ilköğretim okullarında uygulanmakta olan Türkçe dersi öğretim programlarının eleştirel bakış açısıyla incelenip değerlendirilmesi, etkinlikler yoluyla okuma, dinleme, konuşma ve yazma becerilerinin dilin kurallarına uygun olarak geliştirilmesi, dil bilgisi öğretim alanındaki bilgilerin beceriye dönüştürülmesi, Türkçe öğretiminde kullanılacak metinlerin seçimi, metnin özellikleri, metinle ilgili soruların hazırlanması ve değerlendirilmesi, metnin çeşitli yönlerden incelenmesi, kazanılan bilgi ve becerilerin daha kalıcı olmasının sağlanması için uygulama çalışmaları, ölçme- değerlendirmenin araç, tür ve yöntemleri, Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme. Düzeye uygun metinlerle çağdaş bir öğretim ortamı hazırlama çalışmaları.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel dil becerilerinin öğretimine giriş |
Ders notu (1. Bölüm) okunacak. |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
2 |
Yazma öğretiminde kullanılan yöntemler |
Ders notu (2. Bölüm) okunacak. |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
3 |
Konuşma öğretiminde kullanılan yöntemler |
Ders notu (2. Bölüm) okunacak. |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
4 |
Okuma öğretiminde kullanılan yöntemler |
Ders notu (3. Bölüm) okunacak. |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
5 |
Dinleme öğretiminde kullanılan yöntemler |
Ders notu (4. Bölüm) okunacak. |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
6 |
Türkçe Dersi Programındaki (2006) kazanımların incelenmesi I |
Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek. |
Alıştırma ve Uygulama |
|
7 |
Türkçe Dersi Programındaki (2006) kazanımların incelenmesi II |
Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek. |
Alıştırma ve Uygulama |
|
8 |
Ara Sınav |
Sınava hazırlanma |
Alıştırma ve Uygulama |
|
9 |
Türkçe Dersi Programındaki (2006) etkinliklerin incelenmesi I |
Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek. |
Alıştırma ve Uygulama |
|
10 |
Türkçe Dersi Programındaki (2006) etkinliklerin incelenmesi II |
Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek. |
Alıştırma ve Uygulama |
|
11 |
Türkçe öğretiminde kullanılacak metinlerin seçimi, metnin özellikleri |
Türkçe dersi kitapları incelenecek. |
Alıştırma ve Uygulama |
|
12 |
Türkçe öğretiminde kullanılacak metinle ilgili soruların hazırlanması ve değerlendirilmesi |
Türkçe dersi kitapları incelenecek. |
Bireysel çalışma |
|
13 |
Türkçe öğretiminde kullanılacak metinlerin çeşitli yönlerden incelenmesi |
Türkçe dersi kitapları incelenecek. |
Bireysel çalışma |
|
14 |
Türkçe öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme araç, tür ve yöntemleri I |
Ders notu (5. Bölüm) okunacak. |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
15 |
Türkçe öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme araç, tür ve yöntemleri II |
Ders notu (6. Bölüm) okunacak. |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Özbay, Murat (2006). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Basımevi.
Sağır, Mukim (2002). Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayınları
Akyol, Hayati (2006). Türkçe öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık
Larsen, Diane Freeman (2000). Teaching and principles in language teaching. USA: Oxford University Press.
Nunan, David (1998). Language teaching methodology. London: Prentice Hall.
Yalçın, Alemdar (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri -Yeni Yaklaşımlar-. Ankara: Akçağ Yayınları.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
2 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
5 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
2 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
5 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
0 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
0 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
5 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
0 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
3 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
0 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
5 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 116 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|