|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Özel Öğretim Yöntemleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 305 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. Üyesi ÖMER TUĞRULKARA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkçe Dersi Programının (2006) temel yaklaşımı olan yapılandırmacılık felsefesini ve eğitim alanındaki uygulamalarını tanır. Türkçe öğretimi alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanaklarını bilir. Türkçe öğretiminin genel amaçlarını tanır. Türkçe öğretiminin temel beceri alanlarını (okuma, konuşma, yazma, dinleme) tanır Türkçe öğretiminde kullanılan stratejileri tanır ve uygular. Türkçe öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerini tanır ve uygular. 7-Türkçe öğretiminde kullanılan öğretim tekniklerini tanır ve uygular. Türkçe öğretiminde kullanılacak araç-gereç ve materyaller geliştirir. Türkçe Dersi Programında (2006) yer alan temalar/konuları tanır. Türkçe Dersi Programının (2006) uygulanmasında öğretmenin rolü ve aile ile iş birliğini fark eder. Türkçe Dersi Programının (2006) uygulanmasında öğretmenin rolü ve aile ile iş birliğini fark eder. Genel öğretim stratejilerini, yöntemlerini ve tekniklerini kullanarak Türkçe öğretimine yönelik etkinlik geliştirir. 12-Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarını tanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MB 305 Özel Öğretim Yöntemleri I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türkçe öğretiminin temel amaçlarını kavratma, Türkçe dersi öğretim programı hakkında bilgi edindirme, Türkçe öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve materyallerini tanıtma, uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Alana özgü temel kavramlar ve bu kavramların alan öğretimiyle ilişkisi, alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanakları, alan öğretiminin genel amaçları, kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller. İlgili Öğretim Programının incelenmesi(amaç, kazanım, tema, ünite, etkinlik, v.b.). Ders, öğretmen ve öğrenci çalışma kitabı örneklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türkçe Dersi Programının (2006) temel yaklaşımı: Yapılandırmacılık felsefesi ve eğitim alanındaki uygulamaları. |
Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
2 |
Türkçe Dersi Programının (2006) temel yaklaşımı: Yapılandırmacılık felsefesi ve eğitim alanındaki uygulamaları. |
Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
3 |
Türkçe öğretimi alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanakları. |
Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
4 |
Türkçe öğretiminin genel amaçları. |
Ders notu okunacak (Bölüm 1) |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
5 |
Türkçe öğretiminin temel beceri alanları. |
Ders notu okunacak (Bölüm 2) |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma |
|
6 |
Türkçe öğretiminin temel beceri alanları. |
Ders notu okunacak (Bölüm 2) |
Anlatım
SoruCcevap
Tartışma |
|
7 |
Türkçe öğretiminde kullanılan stratejiler |
Ders notu okunacak (Bölüm 3) |
Anlatım
Alıştırma ve Uygulama |
|
8 |
Ara sına |
Sınava hazırlanma |
Alıştırma ve Uygulama |
|
9 |
Türkçe öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler |
Ders notu okunacak (Bölüm 4) |
Anlatım
Alıştırma ve Uygulama |
|
10 |
Türkçe öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler |
Ders notu okunacak (Bölüm 4) |
Anlatım
Alıştırma ve Uygulama |
|
11 |
Türkçe öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler |
Ders notu okunacak (Bölüm 4) |
Anlatım
Alıştırma ve Uygulama |
|
12 |
Türkçe öğretiminde kullanılan araç-gereç ve materyaller. |
Ders notu okunacak (Bölüm 5) |
Bireysel çalışma |
|
13 |
Türkçe öğretiminde kullanılan araç-gereç ve materyaller. |
Ders notu okunacak (Bölüm 5) |
Bireysel çalışma |
|
14 |
Türkçe Dersi Programında (2006) yer alan temalar/konular |
Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma |
|
15 |
Türkçe Dersi Programının (2006) uygulanmasında öğretmenin rolü ve aile ile iş birliği |
Türkçe Dersi Programı (2006) incelenecek |
Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava hazırlanma |
Written examination |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Demirel, Özcan (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Ankara: MEB Yayınları. Göğüş, Beşir (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası. Hesapçıoğlu, Muhsin (1998): Öğretim İlke ve Yöntemleri ?Eğitim Programları ve Öğretim-. İstanbul: Beta Yayınları. Kavcar, Cahit & Oğuzkan, Ferhan (1987). Özel Öğretim Yöntemleri Türkçe öğretimi. Ankara: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. Küçükahmet, Leylâ (2001). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları. Larsen, Diane Freeman (2000). Teaching and principles in language teaching. USA: Oxford University Press. Nunan, David (1998). Language teaching methodology. London: Prentice Hall. Özden, Yüksel (1999). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegema Yayınları. Sağır, Mukim (2002). İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayınları. Taşpınar, Mehmet (2005). Kuramdan Uygulamaya Öğretim Yöntemleri. Ankara: Üniversite Kitabevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. |
0 |
|
2 |
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. |
2 |
|
3 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. |
0 |
|
4 |
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. |
5 |
|
5 |
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. |
0 |
|
6 |
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
3 |
|
8 |
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
5 |
|
9 |
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
0 |
|
10 |
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. |
0 |
|
11 |
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. |
5 |
|
12 |
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. |
0 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. |
0 |
|
14 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. |
3 |
|
15 |
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. |
0 |
|
16 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. |
5 |
|
17 |
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
6 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 122 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|