Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Ölçme Ve Değerlendirme

Dersin Kodu : MB 304

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. TUGAY AKBULUT

Dersin Öğrenme Kazanımları : : Ölçme ve değerlendirme kavramlarını tanımlar
Öğretimde ölçme ve değerlendirmenin rolünü kavrar ve öneminin farkında olur
Eğitimde kullanılan ölçme araç ve tekniklerini açıklar.
Ölçme araçlarında bulunması gereken özellikleri açıklar.
Test maddesi hazırlar, uygular ve değerlendirir
Okul öğrenmelerinde kullanılan araçlardan elde edilen puanların test ve madde istatistiklerini hesaplar.
Değerlendirme ve not verme tekniklerini uygular

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MB 304 Ölçme Ve Değerlendirme

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eğitim işiyle uğraşacak olan bireylere, bir dersin ölçme-değerlendirme süreci boyunca, kullanılması gereken ölçme araçlarını belirleme, uygulama ve değerlendirme gibi temel becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği : Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi, geleneksel ve alternatif ölçme araç ve tekniklerini karşılaştırma, ölçme araç ve tekniklerinin özelliklerini açıklama, ölçme sonuçları üzerinde basit istatistiki işlemleri yapma, Eğitimde kullanılan çeşitli ölçme araçlarını geliştirme becerisi kazanır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslikler


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel Kavramlar (ölçme, değerlendirme vb. ), Ölçmede Hata Türleri, Ölçme Hatalarının Kaynakları yok Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
2 Ölçme ve değerlendirme ilişkisi, Ölçme ve değerlendirmenin amacı, Değerlendirme türleri ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
3 Eğitimde kullanılan ölçme araç ve teknikleri, Test Dışı Teknikler ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
4 İyi bir testte bulunması gereken özellikler ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
5 Geleneksel Ölçme Araç ve Teknikleri ilgili konuları okuma ve ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
6 Geleneksel Ölçme Araç ve Teknikleri ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
7 Alternatif Ölçme Araç ve Teknikleri ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
8 Ara sınav sınava hazırlık yazılı sınav
9 Sınav Planı ve ölçme aracı hazırlama ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
10 Ölçme aracı uygulama ve değerlendirilmesi ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
11 Madde Analizleri ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
12 Test Analizleri ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
13 Test Analizleri ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
14 Not Verme Teknikleri ilgili konuları okuma ve araştırma Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
16/17 Final Sınavları sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  Yılmaz, H. (2002). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. Basım). Konya: Çizgi Kitabevi
 Bahar, M., Durmuş, S., Nartgün, Z. Ve Bıçak, B. (2008). Geleneksel-alternatif: Ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
 Atılgan H., Kan, A. ve Doğan, N. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Atılgan H. (Editör). Ankara: Anı Yayıncılık
 Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
 Turgut, F. (1997). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları (Onuncu Baskı). Ankara: Yargıcı Matbaası.
 Tan, Ş. (2008). Öğretimde ölçme ve değerlendirme: KPSS El kitabı. Ankara: Pegem Akademi
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 7 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 5
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 0
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 0
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 5
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 0
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 0
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 0
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 0
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 3
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 0
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 7 2 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 104
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.16
Dersin AKTS Kredisi: 4