Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Öğretim İlke Ve Yöntemleri

Dersin Kodu : MB 201

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. TUGAY AKBULUT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Eğitim programının tanımını, öğelerini ve önemini açıklar.
Öğretim amaçlarının önemini, sınıflamasını ve amaç yazmada dikkat edilecek unsurları tartışır.
Bilişsel/Duyuşsal/Devinimsel alanda, belirtilen bir konuda istenen düzeye uygun kazanımlar oluşturur.
İçeriği öğretim için düzenlemenin temel ilkelerini ve önemini açıklar.
Öğretim sürecinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri sıralar.
Öğrenme-Öğretme strateji ve modellerini açıklar
Eğitimde kullanılan belli başlı öğretim yöntem ve tekniklerini açıklar.
Öğretimde kullanılan çağdaş yaklaşımları açıklar
Öğretimde araç kullanmanın gerekçelerini ve önemini açıklayabilme
Öğretimin planlanması ve uygulanması sürecinde dikkat edilecek ilkeleri listeler
Edindiği öğretim becerileri doğrultusunda, öğretim ilkelerini dikkate alarak bir ders planlar ve uygular

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MB 201 Öğretim İlke Ve Yöntemleri

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğretimle ilgili temel kavram ve ilkeleri tanımlama, öğretimde planlı çalışmak, öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini açıklamak ve etkin kullanmak.

Dersin İçeriği : Öğretimle ilgili temel kavramlar, öğrenme ve öğretim ilkeleri, öğretimde planlı çalışmanın önemi ve yararları, öğretimin planlanması (ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük plan ve etkinlik örnekleri), öğrenme ve öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve teknikleri, bunların uygulama ile ilişkisi, öğretim araç ve gereçleri, öğretim hizmetinin niteliğini artırmada öğretmenin görev ve sorumlulukları, öğretmen yeterlikleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R1-206


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel Kavramlar (Sistem Olarak Eğitim, Eğitim, Öğrenme, Öğretim, Eğitim Programı, Program Geliştirme) yok Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
2 Öğretim Amaçlarının Belirlenmesi ve İfade Edilmesi yok Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
3 Öğretim Amaçlarının Belirlenmesi ve İfade Edilmesi yok Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
5 Öğretme – Öğrenme Strateji, Model ve Yaklaşımları Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması. Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
6 Öğretme – Öğrenme Strateji, Model ve Yaklaşımları Yöntem seçimini etkileyen faktörlerin tartışılması ve belirlenen öğretim yöntemlerinin öğrencilere proje ödevi olarak dağıtılması Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
7 Öğretim Yöntem ve Teknikleri Proje ödevi hazırlama Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
8 Vize sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav
9 Öğretim Yöntem ve Teknikleri Proje ödevi hazırlama Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
10 Öğretim Yöntem ve Teknikleri Proje ödevi hazırlama Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
11 Öğretim Yöntem ve Teknikleri Proje ödevi hazırlama Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
12 Öğretimin Planlanması ve Uygulanması Programdaki örnek ders planlarının eleştirel bir gözle incelenmesi Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
14 Öğretimin Planlanması ve Uygulanması Hazırlanan ders planlarının gerçek sınıf ortamında uygulanması Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
15 Öğretimin Planlanması ve Uygulanması Uygulamanın olumlu ve olumsuz yanlarının yazılması Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması
16/17 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sönmez, Veysel (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
 Demirel, Özcan (2003). Öğretme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık
 Sönmez, Veysel (2003). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık
 Doğanay, Ahmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık
 Varış, Fatma (1996). Eğitimde program geliştirme teoriler teknikler. Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık
 Yılmaz, Hasan ve Sünbül, Ali Murat (2003). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Konya: Çizgi Kitabevi
 Küçükahmet, Leyla (2006). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme. 0
2 Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme. 0
3 Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma. 3
4 İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme. 5
5 Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme. 0
6 Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 5
8 Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. 0
9 Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma. 3
10 Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama. 0
11 Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama. 2
12 Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme. 0
13 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma. 4
14 Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma. 4
15 Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme. 0
16 Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma. 0
17 Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 95
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.8
Dersin AKTS Kredisi: 4