|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Rekresyonel Planlama Organizasyonu |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-518 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
DÖÇ 1. Rekreasyon kaynakları ve bu kaynakların planlama ve tasarımında kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. DÖÇ 2. Rekreasyon planlama ve tasarım sürecindeki paydaşların bu sürece katılımları konusunda bilinç kazanılır. DÖÇ 3. Rekreasyon planlama ve tasarımında kuramdan uygulamaya giden süreçte amaç, hedef ve seçeneklerin geliştirilmesi yöntemleri konusunda bilgiler edinilir. DÖÇ 4. Rekreasyon kaynaklarının koruma-kullanma dengesinin gözetilmesinde ve bunun planlama-tasarım çalışmalarına yansıtılmasında bilinç kazanılır. DÖÇ 5. Dünyada ve ülkemizde geliştirilmiş rekreasyon planlama ve tasarım yöntemleri ve uygulama olanakları konusunda gerekli bilgiler edinilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Rekreasyon kaynakları ile toplumun ve bireylerin rekreasyonel gereksinimleri arasında en uygun ve uzun vadeli dengenin kurulmasına katkı sağlayacak fiziksel plan ve programların geliştirilmesi konusunda gerekli olan kavramsal, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgilerin verilmesine, becerilerin kazandırılmasına çalışılacaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Rekreasyon planlama ve tasarımına giriş ve temel kavramlar, Rekreasyon planlama ve tasarımında kaynaklar (arz), rekreasyonel talep, rekreasyonel gereksinimler, Ulusal ve uluslararası rekreasyon ölçün ve ölçütleri, Rekreasyon planlama ve tasarımında amaç, hedef ve politikalar, Tanımlayıcı amaç sistemleri; halka hizmet yönelimi, çevresel yenileme yönelimi, açık alanların korunması yönelimi, Rekreasyon planlama ve tasarımında alternatiflerin seçilmesinde strateji ve yöntemler, Alternatiflerin tanımlanmasında kullanılan teknikler; Ağırlıklandırılmış Kriterler Yöntemi, Demiryolu Sınıflandırma Yöntemi, Nokta-Değer Yöntemi, Çalışma Kılavuzu Yöntemi, Plan uygulamaları; kentlerdeki değişimler ve kentlerin geleceği üzerine senaryolar, Rekreasyonun yeni boyutları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Tasarım Stüdyosu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Rekreasyon planlama ve tasarımına giriş ve temel kavramlar |
Rekreasyon planlama ve tasarımı konusunda gerçekleştirilmiş örnek projeler ve raporlar, ödev olarak yapılacak alan çalışmasında paydaş katılımlarına yönelik bilgi ve anket formları, amaca uygun bilgisayar yazılımları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak rekreasyon planlama ve tasarımı alanında yapılmış örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak paydaş katılımını ve koruma-kullanma dengesini temel alan basitleştirilmiş bir alan çalışması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
2 |
Rekreasyon planlama ve tasarımında kaynaklar (arz), rekreasyonel talep, rekreasyonel gereksinimler |
|
|
|
3 |
Ulusal ve uluslararası rekreasyon ölçün ve ölçütleri |
|
|
|
4 |
Rekreasyon planlama ve tasarımında amaç, hedef ve politikalar |
|
|
|
5 |
Tanımlayıcı amaç sistemleri; halka hizmet yönelimi, çevresel yenileme yönelimi, açık alanların korunması yönelimi |
|
|
|
6 |
Rekreasyon planlama ve tasarımında alternatiflerin seçilmesinde strateji ve yöntemler |
|
|
|
7 |
Ara sınav |
|
|
|
8 |
Alternatiflerin tanımlanmasında kullanılan teknikler; Ağırlıklandırılmış Kriterler Yöntemi |
|
|
|
9 |
Alternatiflerin tanımlanmasında kullanılan teknikler; Demiryolu Sınıflandırma Sistemi |
|
|
|
10 |
Alternatiflerin tanımlanmasında kullanılan teknikler; Nokta Değer Yöntemi |
|
|
|
11 |
Alternatiflerin tanımlanmasında kullanılan teknikler; Çalışma Kılavuzu Yöntemi |
|
|
|
12 |
Plan uygulamaları; Açık Alanların Korunması, Gelişim Programlaması |
|
|
|
13 |
Plan uygulamaları; kentlerdeki değişimler ve kentlerin geleceği üzerine senaryolar |
|
|
|
14 |
Plan uygulamaları; rekreasyonun yeni boyutları; Genel bir değerlendirme ve tartışma |
|
|
|
15 |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Uzun, G., Altunkasa, M. F.,1991. Rekreasyonel Planlamada Arz ve Talep. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Yardımcı Ders Kitabı, 6/1, Adana, 80 s.
Altunkasa, M. F, 1992. Rekreasyonel Planlama Organizasyonu. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Yardımcı Ders Kitabı, 54/B-4, Adana, 99 s.
Gold, S. M., 1980. Recreation Planning and Design. McGraw-Hill, New York, 322 s.
Baud-Bovy, M., Lawson, F., 2002. Tourism and Recreation - Handbook of Planning and Design. Architectural Press, UK, 287 s.
Cooper, M.C., Francis, C., 1990. People Places: Design Guidelines for Urban Open Space. Van Nostrand Reinhold, New York.
Ersoy, M., 1994. Kent Planlamasında Yeni Normlar’94. ODTÜ Mimarlık Fakültesi, 301 s.
Mertes, J. D., Hall, J. R., 1995. Park, Recreation, Open Space and Greenway Guidelines, National Recreation and Park Association (NRPA), Arlington, VA, USA.
Phillips, L.E., 1996. Parks: Design and Management. McGraw-Hill, New York, 229 s.
Williams, S., 2003. Tourism and Recreation. Harlow, UK: Prentice Hall.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
80 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
5 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
0 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
0 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
0 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
5 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
0 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
5 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
4 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
4 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
0 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
3 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
5 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
5 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
30 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 158 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|