|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
SÇD Stratejik Çevresel Değerlendirme |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-573 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dünyada günümüze kadar uygulanan çevre sorunlarıyla mücadele politikaları hakkında bilgi sahibi olunur SÇD´nin etki değerlendirme sistemleri içerisindeki etkinliği algılanır SÇD çalışmalarında peyzaj mimarlarının sağlayacağı katkılar hakkında gerekli bilgi kazanılır. SÇD çalışmalarının kapsamı ve uygulama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olunur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Stratejik Çevresel Değerlendirme sürecinin çevresel sorunların önlenmesindeki katkısının algılanması ve uygulama yöntemlerinin açıklanması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çevre sorunlarının önlenmesinde etki değerlendirme sistemlerinin önemi, SÇD´nin amacı, kapsamı, aşamaları ve uygulama yöntemleri, Dünyada ve Türkiye´de SÇD uygulama örnekleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin amacı, Dersin işlenmesiyle ilgili genel bilgilendirme, kaynak tanıtımı. |
|
|
|
2 |
Etki değerlendirme sistemlerinin çevrenin korunmasındaki katkıları. Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD)´nin tanımı, Bütüncül çevre yönetimi içerisindeki yeri. |
|
|
|
3 |
SÇD´nin kapsamı, diğer etki değerlendirme sistemlerinden farkı, avantajları, dezavantajları. |
|
|
|
4 |
SÇD´nin tarihçesi. |
|
|
|
5 |
SÇD´nin temel gereklilikleri ve SÇD´nin uygulama aşamaları. |
|
|
|
6 |
Dünya´da farklı sektörlere SÇD uygulama örnekleri. |
|
|
|
7 |
Dünya´da farklı sektörlere SÇD uygulama örnekleri. |
|
|
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Örnek SÇD uygulamaları ile ilgili öğrenci sunuşları |
|
|
|
10 |
Avrupa Birliği SÇD Yönergesinin kapsamı |
|
|
|
11 |
SÇD uygulama yöntemleri-I |
|
|
|
12 |
SÇD uygulama yöntemleri -II |
|
|
|
13 |
Türkiye´de SÇD uygulama olanaklarının araştırılması. Kurumsal, ve Yasal hazırlıklara yönelik incelemeler |
|
|
|
14 |
Türkiye´de SÇD uygulama olanaklarının araştırılması. Kurumsal, ve Yasal hazırlıklara yönelik incelemeler. SÇD Yönetmelik hazırlıkları.SÇD Yönetmelik taslağının incelenmesi |
|
|
|
15 |
Türkiye´de SÇD ile ilgili yapılmış pilot projelerin tanıtımı |
|
|
|
16/17 |
Genel Değerlendirme-Yıl sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Therivel R, Partidario MR. Introduction. In: Therivel R, Partidario MR, editors. The practice of strategic environmental
assessment. London7 Earthscan; 1996.
Sadler B, Verheem, R. Strategic environmental assessment, status, challenges and future directions. Ministry of Housing,
Spatial Planning and the Environment of The Netherlands, International Study of Effectiveness of Environmental
Assessment. The EIA-Commission of The Netherlands; 1996.
Fischer T. Strategic environmental assessment in transport and land use planning. London7 Earthscan; 2002.
Say NP, 2004.Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD)´nin Kalkınma Planlarında ve Enerji Sektöründe araştırılması ve Bir Uygulama Modelinin Geliştirilmesi. Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Adana.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
0 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
5 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
0 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
0 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
5 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
5 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
0 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
0 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
5 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
0 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
0 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
0 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
5 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
7 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
7 |
7 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
7 |
7 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|