Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : SÇD Stratejik Çevresel Değerlendirme

Dersin Kodu : PM-573

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dünyada günümüze kadar uygulanan çevre sorunlarıyla mücadele politikaları hakkında bilgi sahibi olunur
SÇD´nin etki değerlendirme sistemleri içerisindeki etkinliği algılanır
SÇD çalışmalarında peyzaj mimarlarının sağlayacağı katkılar hakkında gerekli bilgi kazanılır.
SÇD çalışmalarının kapsamı ve uygulama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olunur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Stratejik Çevresel Değerlendirme sürecinin çevresel sorunların önlenmesindeki katkısının algılanması ve uygulama yöntemlerinin açıklanması.

Dersin İçeriği : Çevre sorunlarının önlenmesinde etki değerlendirme sistemlerinin önemi, SÇD´nin amacı, kapsamı, aşamaları ve uygulama yöntemleri, Dünyada ve Türkiye´de SÇD uygulama örnekleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin amacı, Dersin işlenmesiyle ilgili genel bilgilendirme, kaynak tanıtımı.
2 Etki değerlendirme sistemlerinin çevrenin korunmasındaki katkıları. Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD)´nin tanımı, Bütüncül çevre yönetimi içerisindeki yeri.
3 SÇD´nin kapsamı, diğer etki değerlendirme sistemlerinden farkı, avantajları, dezavantajları.
4 SÇD´nin tarihçesi.
5 SÇD´nin temel gereklilikleri ve SÇD´nin uygulama aşamaları.
6 Dünya´da farklı sektörlere SÇD uygulama örnekleri.
7 Dünya´da farklı sektörlere SÇD uygulama örnekleri.
8 Ara Sınav
9 Örnek SÇD uygulamaları ile ilgili öğrenci sunuşları
10 Avrupa Birliği SÇD Yönergesinin kapsamı
11 SÇD uygulama yöntemleri-I
12 SÇD uygulama yöntemleri -II
13 Türkiye´de SÇD uygulama olanaklarının araştırılması. Kurumsal, ve Yasal hazırlıklara yönelik incelemeler
14 Türkiye´de SÇD uygulama olanaklarının araştırılması. Kurumsal, ve Yasal hazırlıklara yönelik incelemeler. SÇD Yönetmelik hazırlıkları.SÇD Yönetmelik taslağının incelenmesi
15 Türkiye´de SÇD ile ilgili yapılmış pilot projelerin tanıtımı
16/17 Genel Değerlendirme-Yıl sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Therivel R, Partidario MR. Introduction. In: Therivel R, Partidario MR, editors. The practice of strategic environmental assessment. London7 Earthscan; 1996.
 Sadler B, Verheem, R. Strategic environmental assessment, status, challenges and future directions. Ministry of Housing, Spatial Planning and the Environment of The Netherlands, International Study of Effectiveness of Environmental Assessment. The EIA-Commission of The Netherlands; 1996.
 Fischer T. Strategic environmental assessment in transport and land use planning. London7 Earthscan; 2002.
 Say NP, 2004.Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD)´nin Kalkınma Planlarında ve Enerji Sektöründe araştırılması ve Bir Uygulama Modelinin Geliştirilmesi. Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Adana.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 0
2 Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. 5
3 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 0
4 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. 0
5 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 5
6 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 5
7 Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. 5
8 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. 0
9 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 0
10 Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 0
11 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. 5
12 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 0
13 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
14 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 0
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 0
16 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
17 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. 5
18 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 7 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 7 7
Toplam İş Yükü: 140
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.6
Dersin AKTS Kredisi: 6