Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Endüstiriyel Hammadeler

Dersin Kodu : MMD402

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. NİL DÖNDERİCİ YAPICI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Endüstriyel hammadenin tanımı ve sınıflamasının yapar
Hammadde sektörünü etkileyen faktörleri tespit eder.
Doğadaki tüm kayaçlar, mineraller ve doğal yer altı kaynakları hakkında bilgi sahibi olur
Endüstriyel hammaddeler ile ilgili mineralojik-kimyasal, kullanım alanları ve oluşum koşullarının irdeler
Sektörel zorlukların arz-talep üzerindeki etkisini kavrar.
İnsan sağlığı üzerinde tehlikeli mineralleri öğrenir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MMD111 Genel Jeoloji
MMD215 Malzeme
MMD303 Maden Yatakları 1
MMD312 Maden Yatakları II
MMD110 Mineraloji

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : ÜLKEMİZ VE DÜNYADA BULUNAN METALİK VE METALİK OLMAYAN HAMMADDE SEKTÖRÜNDE PAY SAHİBİ OLAN MİNERALLERİN TANITIMI, CEVHERLEŞME MEKANİZMASI, ENDÜSTRİYEL KULLANIM ALANLARININ TESPİTİ, OCAK İŞLETMECİLİĞİ, İNSAN SAĞLIĞINA ETKİSİ KONULARINDA ÖĞRENCİLERİ BİLGİLENDİRMEK.

Dersin İçeriği : Hammaddelerin tanımı, önemi, rezervi, madencilik sektöründeki yeri, Türkiye’deki üretimi, ihracatı ve ithalatı/ Türkiye’de üretilen endüstriyel mineraller, gübre sanayi hammaddeleri;Evaporitler, Refrakter sanayi hammaddeleri; Yapı ve seramik sanayi maddeleri , Diğer endüstriyel hammaddeler;

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fakülte derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Endüstriyel hammaddelerin tanımı ve sınıflandırılması 1-18,ekutup.dpt.gov.tr Power Point Sunusu
2 Alunit, asbest, barit, bentonit 19-29, 35-48, ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu
3 Evaporitik mineraller ve oluşumları 60-69-82,ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu
4 Feldispat, fluorit, fosfat, kaolen 85-109,128-132,ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu
5 Kil minerallerinin oluşumu, sınıflaması ve ensüstriyel alanda önemleri 128-132,144-148,ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu
6 Kuvars, kuvarsit, kum, çakıl tanıtımı kullanım alanları 203-220,ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu
7 Mermer ve yapı taşları, Magnezit, mika, olivin 225-264,ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu
8 Fosfat, Grafit, Apatit 268-308 ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu
9 Ara Sınav Ara Sınav Ara Sınav
10 Hafif yapı hammaddeleri 284-287-290-339,ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu
11 Tuzlar 138-142,294-297,305-309, ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu
12 Tuğla ve Kremit toprakları, zeolit, zirkon, 340-345, ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu
13 toryum, uranyum 344-357,368-375, 368-375,ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu
14 Diğer endüstriyel hammaddeler ekutup.dpt.gov.tr,www.mta.gov.tr Power Point Sunusu


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Temur, S. (2001) Endüstriyel hammaddeler, Çizgi Kitabevi yayınları, Konya
Diğer Kaynaklar  Kırıkoğlu, M.S. (1990) Endüstriyel hammaddeler, İstanbul Üniversitesi Matbaası,272s.
 Sarıiz, K. ve Nuhoğlu, İ. (1992) Endüstriyel Hammadde Yatakları ve Madenciliği, Anadolu Üniversitesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Yayınları No: 62, Eskişehir, 448 s.
  Devlet Planlama Teşkilatı Kalkınma Planları (DPT 8. beş yıllık kalkınma planı)


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 3 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. 4
2 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 3
3 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. 3
4 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. 3
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. 2
6 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur 3
7 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. 2
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. 4
9 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. 5
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 5
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
12 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 2
13 Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. 2
14 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur 5
15 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. 5
16 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 1 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 77
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.08
Dersin AKTS Kredisi: 3