|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Madenlerde Tahkimat |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD310 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ÖZEN KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yeraltı üretim yöntemleri sonucunda ortaya çıkan açıklıkların tasarımı ve tavan tahkimatı ile ilgili temel yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olur. Yeraltı ocaklarını ve açılan boşlukları üç boyutlu hayal edebilme yeteneğinin geliştirilmesine ve üretim yöntemine bağlı olarak en uygun tahkimat yöntemini seçebilir. Yeraltı açıklıklarının tahkim edilmesi sırasında karşılaşılabilecek riskleri iş sağlığı ve güvenliği yönetmeliklerine bağlı olarak, bertaraf etme tedbirleri hakkında bilgi sahibi olur. Tabakalı kayada açıklık tasarımı, Ayrışmış kayada açıklık tasarımını bilir. Topuk tasarımını bilir. Ahşap tahkimat, Çelik tahkimat, Cıvata tahkimatı, Beton tahkimatı bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MMD310 Madenlerde Tahkimat
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ders öğrencilere açıklık tasarımı ve tavan tahkimatı ile ilgili temel yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi kazandırmayı amaçlar. Üretim yöntemlerine bağlı olarak yapılabilecek tahkimat yöntemleri hakkında bilgi sahibi yapmayı amaçlar |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tahkimat sistemlerine etki eden yüklerin belirlenmesi/ Yeraltı kazı boşluklarının tahkimat tasarımı için Kaya Kütlesi Sınıflandırma Sistemleri/ Ahşap tahkimat/ Çelik tahkimat; galerilerde ve uzunayaklarda kullanılan çelik tahkimat elemanları, hidrolik tahkimat/ Kaya saplamaları ile tahkimat/ Beton ve püskürtme beton tahkimatı/ Dolgu tahkimatı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Mühendislik Mimarlık Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Video/Dia gösterisi |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, Joy mining machinery videoları, www.bcminerals.ca/files/video_resources |
|
2 |
Tahkimat kavramı, tahkimat çalışmalarının kapsamı ve unsurları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
3 |
Tahkimat tasarımının unsurları: yük, gerilme ve deformasyon kavramları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
4 |
Tahkimat tasarımının unsurları: kayaç özellikleri ve açıklık geometrisi ile ilgili unsurlar ve yük yaklaşımları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, TTK ahşap tahkimat uygulama görüntüleri |
|
5 |
Ahşap tahkimat; tahkimat elemanı olarak ahşap, ahşabın fiziksel mekanik özellikleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, tahkimat videoları |
|
6 |
Ahşap tahkimat; galeri tahkimat sistemleri ve ayak içi tahkimat sistemleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
7 |
Galeri tahkimat sistemlerinin boyutlandırılması |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
8 |
Çelik tahkimat; tahkimat elemanı olarak çelik, çeliğin fiziksel mekanik özellikleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
9 |
Arasınav |
- |
- |
|
10 |
Çelik tahkimat; galeri çelik tahkimat sistemleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
11 |
Galeri çelik tahkimat sistemlerinin tasarımlandırılması |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
12 |
Çelik tahkimat: ayak içi tahkimat sistemleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, ayak içi tahkimat uygulama görüntüleri |
|
13 |
Cıvata tahkimatı; cıvata ile tahkimat kavramı, cıvata tahkimatının unsurları, cıvata tahkimat sistemleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, cıvata tahkimat videoları |
|
14 |
Beton tahkimat; Tahkimat elemanı olarak beton, betonun fiziksel ve mekanik özellikleri, Püskürtme beton, beton kaplama ve beton blok tahkimat uygulama |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları |
|
15 |
Final Haftası |
- |
- |
|
16/17 |
Final Haftası |
- |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hoek, E. and E. T. Brown, Kayalarda Yeraltı Kazıları ,IMM, 1980.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet ve diğer güncel makeler, sempozyumlarda sunulan bildiriler, doktora tezleri, yüksek lisans tezleri
www.bcminerals.ca/files/video_resources/000168.php (BC Mineral Kaynakları Eğitim Programı)
Joy madencilik makineleri videoları ve diğer videolar
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
5 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
5 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
5 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
5 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
4 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
4 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
3 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
4 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
5 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
5 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|