Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Cevher Hazırlama Laboratuvarı II

Dersin Kodu : MMD308

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MEHMET YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Temel cevher zenginleştirme yöntemlerinden elektrostatik, manyetik ayırma ve hidrometalurjik işlemlerin teorisi hakkında bilgi edinir.
Bu yöntemlerin endüstriyel uygulanması sırasında gerekli olabilecek proses akım şemalarını inceler.
Belirli kıymetli ve nadir elementlerin zenginleştirme işlemleri hakkında bilgi edinir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Temel cevher zenginleştirme konuları olan elektrostatik ayırma, manyetik ayırma, liç, iyon değiştirme, solvent ekstraksiyonu, ısıl işlemlerle manyetikliğin arttırılması ve cevher ile yan taşın farklı bozunma süreçleri sonucu ayrılabilmesi için fiziksel ve kimyasal değişimler hakkında öğrenciyi bilgilendirmek

Dersin İçeriği : Elektrostatik Ayırma İşleminin Teorisi Elektrostatik Ayırma İşleminin Uygulaması Manyetik Ayırma İşleminin Teorisi Manyetik Ayırma İşleminin Uygulaması Manyetik Ayırma İşleminde Kullanılan Cihazlar ve Bu Cihazların Seçimi Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınması Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınmasında Gerekli Aşamalar Çözeltideki Metalik İyon Konsantrasyonunun Arttırılması ( iyon değiştirme) Çözeltideki Metalik İyon Konsantrasyonunun Arttırılması ( solvent ekstraksiyonu) Isıl işlemler ile Manyetikliğin Arttırılması Liç Öncesinde Uygulanan Isıl İşlemler Isıl İşlemler ile Dağıtmak ve Gözenekliliğin Arttırılması Altın ve Kobaltın Hidrometalurjik Yöntemler ile Kazanılması

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm derslik ve laboratuvarları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Elektrostatik Ayırma İşleminin Teorisi Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
2 Elektrostatik Ayırma İşleminin Uygulaması Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
3 Manyetik Ayırma İşleminin Teorisi Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
4 Manyetik Ayırma İşleminin Uygulaması Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
5 Manyetik Ayırma İşleminde Kullanılan Cihazlar ve Bu Cihazların Seçimi Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
6 Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınması Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
7 Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınmasında Gerekli Aşamalar Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
8 ARA SINAV
9 Çözeltideki Metalik İyon Konsantrasyonunun Arttırılması ( iyon değiştirme) Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
10 Çözeltideki Metalik İyon Konsantrasyonunun Arttırılması ( solvent ekstraksiyonu) Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
11 Isıl işlemler ile Manyetikliğin Arttırılması Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
12 Liç Öncesinde Uygulanan Isıl İşlemler Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
13 Isıl İşlemler ile Dağıtmak ve Gözenekliliğin Arttırılması Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
14 Altın ve Kobaltın Hidrometalurjik Yöntemler ile Kazanılması Literatür taraması Düz anlatım ve laboratuvar çalışmaları
15 FINAL SINAVI


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar
Diğer Kaynaklar  1. B.A. Wills, Mineral Processing Technology, 3rd edition, Pergamon Press, 1985.
 2. J.M. Coulson and J.F. Richardson, Chemical Engineering Volume-Two, Third edition, Permagon Press, 1978
 3. F.W. McQuiston, Jr., and R.S. Shoemaker, Gold and Silver Cyanidation Plant Practice, Society of Mining Engineers, 1975


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 90
    Ödev/Proje/Diğer 2 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. 4
2 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 2
3 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. 4
4 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. 4
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. 4
6 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur 2
7 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. 3
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. 3
9 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. 3
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 2
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
12 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 1
13 Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. 1
14 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur 3
15 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. 2
16 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3