|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Olasılık Ve İstatistik |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD212 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ADEM ERSOY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İstatistikte kullanılan temel kavramları anlar. Verilerin organize edilmesi ve sunulmasını yapar. Ortalama ve dağılım ölçülerinde hakimiyet konusunda bilgi sahibi olur. Olasilik ve ihtimal bölünmelerinde hakimiyet hakkında bilgi sahibi olur. Hipotez testlerinde hakimiyet hakkında bilgi sahibi olur. Korelasyon ve regresyon anlizini anlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yer bilimlerinde özellikle maden ve jeoloji alanlarında kullanılan istatistiksel kavramları ve analiz yöntemlerini öğrenciye anlatmak ve öğrencinin bu yöntemlere hakimiyetini sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İstatistikte temel kavramlar, özellikle madencilik ve jeoloji alanlarında yer bilimleri kullanılan öğrenci istatistiksel kavramlar ve analiz yöntemleri açıklar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Mühendislik mimarlık fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Olasılığa giriş, istatistikte kullanılan temel kavramlar |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
2 |
Tasnif ve gruplama, seriler, grafikler, çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
3 |
Verilerin grafiklerle gösterilmesi, frekans bölünmeleri, Çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
4 |
Aritmetik, kareli, harmonik ve geometrik ortalamalar, çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
5 |
Mod, medyan,kantiller ve yüzdelikler, çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
6 |
Dağılım aralığı, ortalama sapma, varyans, standart sapma, çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
7 |
Ara Sınav |
yazılı sınav |
yazılı sınav |
|
8 |
Değişim katsayısı, çarpıklık, basıkılık ve çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
9 |
Nokta ve aralık tahminleri, z, t ve ki kare dağılımları, çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
10 |
Olasılık teorisi ve çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
11 |
Olasılık bölünmeleri, permütasyon, kombinasyon, çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
12 |
Hipotez testleri, z ve t dağılımı, çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
13 |
Basit regresyon analizi ve hipotez testleri, çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
14 |
Korelasyon analizi, korelasyon ile ilgili hipotez testleri ve güven sınırlar, çalışma soruları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Powerpoint sunumları ve yüzyüze ders |
|
15 |
Final sınavı |
yazılı sınav |
yazılı sınav |
|
16/17 |
Final sınavı |
yazılı sınav |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. A. Ersoy, 2005, Olasılık ve İstatistik Ders Notları, (yayınlanmamaış), Çukurova Üniversitesi, Maden Mühendisliği Bölümü, Adana.
2. N. Yıldız, Ö. Akbulut, H. Bircan, 1999, İstatitiğe Giriş: Uygulamalı temel Bilgiler, Çözümlü ve cevaplı sorular, 2. Baskı, Aktif yayınları, Erzurum.
3. H. Arıcı, 1997, İstatistik Yöntemler ve Uygulamlar, Meteksan yayınları, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
2 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
4 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
4 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
3 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
4 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
4 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
4 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
3 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
2 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
1 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
1 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
2 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
3 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
1 |
13 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
1 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 70 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|