|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Akışkanlar Mekaniği |
|
Dersin Kodu |
: |
MMD208 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. A.MAHMUT KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Akışkanlar Mekaniği ile ilgili temel birim ve kavramları bilir. Akışkanların özellikleri, akışkanların hidrostatiği,akışkanların kinematiği ve dinamiği konularını kavrar. Uygulama problemlerini temel anlamda değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Temel olarak Maden Mühendisliği lisans eğitimi süresince akışkanlar Mekaniği ile ilgili temel birim ve kavramlar vermek, Akışkanların özelliklerini kavratmak, Akışkanların hidrostatiği, akışkanların kinematiği ve dinamiği konularını kavrama, Akışkanlarla ilgili pratik problemlerin çözümünü öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel terminolojinin tanımı; sıvı, kuvvet, kütle, uzunluk ve kuvvet birimleri, viskozite, diğer özellikler/ Sıvı hareketlerinin temel eşitlikleri; süreklilik eşitliği, momentum eşitliği, enerji eşitliği-Bernoulli eşitliği, Boyutsal analiz ve dinamik benzetişim/Boru akışı; hareketlerin eşitlikleri, sürtünme faktörü, boru bağlantılarında kayıplar ve değerler, boru sistemleri, laminer, duraylı akış, Reynolds sayısı, türbülans akışında hız dağılımı/ Taşınma fenomeni/Sınır-tabaka kavramı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Mühendislik Mimarlık Fakültesi Derslikleri, Maden Mühendisliği Bölüm Laboratuarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Boyut–Birim Kavramları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
2 |
Akışkanlar Mekaniğinin Tarihçesi, Akışkanlar Mekaniğinin Temelleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
3 |
Akışkanların Özellikleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
4 |
Akışkanların Özellikleri |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
5 |
Akışkan Statiği |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
6 |
Akışkan Statiği |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
7 |
Örnek Problemler |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
8 |
Vize Haftası |
|
|
|
9 |
Akışkanlar Dinamiği |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
10 |
Akışkanlar Dinamiği |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
11 |
Sınır Katmanları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
12 |
Temel Eşitlikler |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
13 |
Akış Ölçerler ve Pompalar |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları, hesap makinası |
|
14 |
Madencilikte Akışkanlar Mekaniği ile iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar |
Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders. |
|
15 |
Madencilikte Akışkanlar Mekaniği ile iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları |
|
|
|
16/17 |
Final Haftası |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kılıç, A.M., "Akışkanlar Mekaniği", Adana 2004, 124 s.
Tatar, Ç., "Madencilikte Hidrolik ve Pnömatik Sistemler", İzmir 1993, 306 s.
Soğukoğlu, M., "Akışkanlar Mekaniği", İstanbul 1995, 333 s.
Karacan, İ., "Hidrolik+Pnömatik", Ankara 1989, 309 s.
İnternet ve diğer güncel makeler, sempozyumlarda sunulan bildiriler, doktora tezleri, yüksek lisans tezleri
Yüksel, Y., "Teori ve Çözümlü Problemler ile Bilgisayar Uygulamalı Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik", İstanbul 2000, 1023 s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olur. |
5 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
3 |
|
3 |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
5 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygular. |
3 |
|
5 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahip olur |
3 |
|
7 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
4 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme beceri elde eder. |
3 |
|
9 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
4 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
2 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
2 |
|
13 |
Teknik resim kullanarak iletişim kurabilme yeteneğine sahip olur. |
3 |
|
14 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur |
3 |
|
15 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkında olunur. |
3 |
|
16 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındalığına varır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 81 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|