|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mekanda Yeniden İşlevlendirme II |
|
Dersin Kodu |
: |
İÇM 718 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersin sonun da öğrenci, tarihsel değeri olan geleneksel yapının yeniden işlevlendirilmesi sorunlarını ve çözüm arayışlarını öğrenir. Öğrenciler mekânın farklı etkilerle yeniden düzenlenmesi ve mekânsal bağlantıların yeniden organize edilmesi yöntemlerini çözer. Yakın çevredeki mevcut mekân örneklerini gezerek yorumlamayı öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kabuk-mekân ilişkisinin niteliği, yaşayan-yaşanan mekânlar, yeniden işlevlendirme, mekân dönüştürme, esnek tasarım kavramları. Tarihi mekânların yeniden işlevlendirilmesi, tarihsel değeri olmayan mekânların yeniden ve farklı işlevlerle değerlendirilmesi. Yeniden işlevlendirmede kabuğun ve taşıyıcı sistemin değerlendirilmesi, müdahale sınırları. Yeniden işlevlendirmede tarihsel araştırmalar, mekân çözümlemesi, teknik sorunlar. Özgün dokuyu kullanma, değerlendirme, koruma gereken durumlarda özgünlüğün sınırları. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eleştirel yaklaşım becerisi ve zorlayıcı koşullarda kapsamlı düşünerek çözüm üretebilme yeteneğinin artması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Güzel Sanatlar Fakültesi Seminer Salonu 1 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yeniden işlevlendirmede anlam sorunsalı. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
2 |
Mekânın daha önceden yüklenmiş olduğu anlamın yeniden işlevlendirmeye etkileri. Olanak ve kısıtlamalar. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
3 |
Tarihsel değeri olan geleneksel yapının yeniden işlevlendirilmesi. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
4 |
Geleneksel yapının yeniden işlevlendirilmesindeki çözüm arayışları. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
5 |
Tarihsel değere sahip geleneksel yapının değerlendirilmesinde dikkat edilecek kriterler. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
6 |
Dönüştürülmüş mekân örneklerine ilişkin görsel materyal üzerine yorumlar ve tartışma. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
7 |
Yakın çevredeki mevcut dönüştürülmüş mekân örneklerinin gezilerek yorumlanması. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
8 |
Ara sınav |
Değerlendirme
|
Değerlendirme grafiği
|
|
9 |
Tarihsel değeri olmayan yapıların yeniden işlevlendirilmesi, mekânsal dönüşümler. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
10 |
Yeniden işlevlendirmede öncelikli mekânsal sorunlar, çözüm arayışları. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
11 |
Aynı mekânın farklı etkilerle yeniden düzenlenmesi, asal etkenler. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
12 |
Bütün mekânların yeniden organize edilmesi, mekânsal bağlantılar. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
13 |
Seminer. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
14 |
Seminer. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
15 |
Genel değerlendirme. |
Teorik anlatım
|
Projeksiyon ile sunum
|
|
16/17 |
Final sınavı / Dönem ödevinin sunumu ve araştırmaların sunulması.
|
Değerlendirme
|
Değerlendirme grafiği
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
CANTELL, S. F. (2005). The Adaptive Reuse of Historic Industrial Buildings: Regulation Barriers, Best Practices and Case Studies, Virginia Polytechnic Institute and State University, unpublished master’s Thesis in Urban and Regional Planning.
KÖKSAL, G., AHUNBAY, Z. (2006). İstanbul’daki Endüstri Mirası İçin Koruma ve Yeniden Kullanım Önerileri, İTÜ/a Dergisi, c: 5, s. 2, S.125-36. İstanbul.
SELÇUK, M. (2006). Binaların Yeniden İşlevlendirilmesinde Mekânsal Kurgunun Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, S.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Konya.
TAPAN, M. (2007). Soru ve Cevaplarla Koruma, TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayını, İstanbul.
ÇETİNTAŞ, S. (1946). Türk Mimari Anıtları, Osmanlı Devri, Bursa’da ilk Eserler. E.E.M.U.M. Rölöve Bürosu Yay., İstanbul.
ELDEM, S.H. (1968). Rölöve 1. Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Mimarlık Bölümü, İstanbul.
ÜLGEN, A.S. (1989). Mimar Sinan Yapıları (Katalog). Türk Tarih Kurumu Yayınları, ISBN: 9751601649, Ankara.
ATASOY, A. (1973). Değişen İhtiyaçlar Karşısında Konut Tasarlamasının Varolan Konutların Değerlendirilmesi Yolu İle Geliştirilmesi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
SANOFF, H. (1977). Methods of Architectural Programming, Hutchinson and Ross, Inc., Dowden.
ÖZER, B. (1979). Tarihi ve Geleneksel Mimariyle Yaşamak ve Yeniden İnşa Etmek, Yapı Dergisi, Ocak/Şubat, İstanbul.
YÜCE, İ. (1991). Medrese yapıları ve Koruma İlkeleri Doğrultusunda Çağdaş Yaşam İçindeki İşlevleri. İDGSA, Basılmamış doktora tezi.
FEILDEN, M.B. (1994). Conservation of Historic Buildings, Formerly Director, International Centre for the Study of the Preservation and the Restoration of Cultural Property (ICC ROM), Rome.
ÖZGÜVEN, S. (1994). Tarih-Kültür Varlıkları, Eski Yapıların Korunması, Yeniden Kullanımı ve Turizm Açısından Önemi, Özgün Bir Örnek Soğukçeşme Sokağı ve Evleri, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm Anabilimdalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
AHUNBAY, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN: 9789757438383, İstanbul.
BLAKEMORE, R.G. (1997). History of Interior Design and Furniture. ITP, USA.
ALTINOLUK, Ü. (1998). Binaların Yeniden Kullanımı. YEM Yayınları, ISBN: 9789757438632, İstanbul.
MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (1999). International Documents Regarding the Preservation of Cultural and National Heritage, METU Faculty of Architecture Press, Ankara.
KUBAN, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM Yayınları, ISBN: 9789757438960, İstanbul.
AŞKUN, İ. (2001). Mimari Anıtların Yeniden İşlevlendirilmesi, Basılmamış Profesörlük Çalışması, İstanbul.
MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mimarlar Odası, Ankara.
SEY, Y. (1999). Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme. Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, ISBN: 9757306614, İstanbul.
FEILDEN, B.M. (1982). Conservation of Historic Buildings: Technical Studies in the Arts, Archaeology and Architecture, Butterword Scientific, London.
BOSTANCI, F. (1989). Korunması Gerekli Tarihi Kentsel Dokulardaki Bozulma Nedenleri ve Iskilip Çarşı Mahallesinde Örneklenmesi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Bölümü, Yüksek Lisans Tezi (basılmamış), Ankara.
PREISER, W.F.E. (1991). Design Innovation and the Challenge of Change, Design Intervention; Toward a More Humane Architecture, Van Nostrand Reinhold Company, USA.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olma, |
3 |
|
2 |
İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip edip, kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme, |
3 |
|
3 |
İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olmak, |
2 |
|
4 |
Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olma, |
0 |
|
5 |
Görsel elemanlarla sunabilme ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazabilme bilgisi, |
3 |
|
6 |
İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olma, |
4 |
|
7 |
Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme bilgisi, |
2 |
|
8 |
İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olma, |
0 |
|
9 |
Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanabilme becerisi, |
2 |
|
10 |
Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında ve estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturabilme ve uygulayabilme becerisi, |
2 |
|
11 |
Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme becerisi ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi, |
3 |
|
12 |
İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket edebilme becerisi; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair bilgisayar vb. modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilme ve etkin kullanabilme becerisi, |
3 |
|
13 |
Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi, |
3 |
|
14 |
İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi, |
2 |
|
15 |
Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliği, |
3 |
|
16 |
İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliği, |
2 |
|
17 |
Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma |
2 |
|
18 |
Takım çalışması yapabilme, çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilme, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği, |
2 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliği, |
3 |
|
20 |
İç mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırabilme yetkinliği, |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
10 |
80 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|