|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Medikal Fizik 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 418 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ZEHRA YEĞİNGİL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.Radyasyon ve Radyoaktivitenin tanımını öğrenirler 2. Radyasyon ve Radyoaktivitenin ölçümünü öğrenirler 3.Tıpta teşhis amaçlı kullanılan x-ışınlarını ve kullanım prensiplerini öğrenirler 4.Nükleer Tıp fiziği ve radyoizotop uygulamaları 5.Radyonüklidlerle yayınım: SPECT ve PET hakkında bilgi sahibi olurlar 6.Gama kamera kullanımını öğrenirler 7.İyonlaştırıcı radyasyonun biyolojik etkilerini öğrenirler 8. MR görüntüleme yöntemini öğrenirler. 9. Radyasyonun biyolojik etkilerini öğrenirler. 10. Radyolojide ve nükleer tıptaki doz oranları ve bunların riskleri hakkında bilgi sahibi olurlar. 11.Tıpta lazer uygulamalarını öğrenirler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Fiziğin uygulama alanlarından birisi olan Sağlık Fiziği kapsamındaki konuları işleyerek öğrencilere hem Sağlık Fiziğinin anlam ve önemini anlatmak hem de fiziksel prensiplerini ve uygulama alanlarını öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Fiber optikler ve endeskoplar
Tıpta lazer
Teşhise dayalı ultrason görüntüleme
Teşhis için x ışınları ve CT taramaları
Radyonüklid taramaları, SPECT ve PET
Radyasyon terapisi ve tıpta radyasyon güvenliği
Magnetik rezonans görüntüleme
Radyasyon soğrulmasının fizik ve kimyası
DNA ve kromozom hasarının ve tamir edilmesinin moleküler mekanizması
Radyolojik terorizm
Moleküler görüntüleme
Diyagnostik radyolojide, aracı radyoloji ve kardiyolojide ve nükleer tıpta dozlar ve riskler
Radyasyondan korunma
Kanser biyolojisi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakultesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Fiber optikler ve endeskoplar |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
2 |
Tıpta lazer |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
3 |
Teşhise dayalı ultrason görüntüleme |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
4 |
Teşhis için x ışınları ve CT taramaları |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
5 |
Radyonüklid taramaları, SPECT ve PET |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
6 |
Radyasyon terapisi ve tıpta radyasyon güvenliği |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
7 |
Magnetik rezonans görüntüleme |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
8 |
Ara Sınav |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
Radyasyon soğrulmasının fizik ve kimyası |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
10 |
DNA ve kromozom hasarının ve tamir edilmesinin moleküler mekanizması |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
11 |
Radyolojik terorizm |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
12 |
Moleküler görüntüleme |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
13 |
Diyagnostik radyolojide, aracı radyoloji ve kardiyolojide ve nükleer tıpta dozlar ve riskler |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
14 |
Radyasyondan korunma |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
15 |
Kanser biyolojisi |
Web sitesinden araştırma, Kitaptan ilgili bölümün okunması |
Tartışmalı ders
|
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Introduction to Physics in Modern Medicine
Suzanne Amador Kane
Radiobiology for the Radiologists
Erıc J. Hall
Amato J. Giaccia
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Çeşitli Türkçe web siteleri
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
1 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
1 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
1 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
3 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
4 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
5 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
4 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
4 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
5 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
5 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
4 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
5 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
3 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
4 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
5 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
5 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
3 |
21 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 101 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|