|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türk Edebiyatında Mesnevi |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 463 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe metinleri okuyup anlayabilir.
2. Klâsik Türk edebiyatına özgü şiirleri aruz vezniyle rahatça okuyabilir.
3. Türk edebiyatında mesnevinin tarihi gelişimini bilir.
4. Mesnevi çeşitlerini bilir.
5. Leyla ve Mecnun Mesnevisini bilir. Konusunu ve karakterleri degerlendirebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mesnevi nazım şekliyle birlikte eski Türk edebiyatına özgü Leyla ve Mecnun, Yusuf u Züleyha gibi belli başlı mesnevilerin incelenerek tanıtılması; karşılaştırılması; öğrenciye metinleri anlama ve değerlendirme yeteneğinin kazandırılması.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Mesnevinin genel özellikllerini, önemli mesnevi yazarlarını ve mesnevilerini öğretmek. Bununla birlikte öğrenci kolaylıkla mesnevileri değerlendirebilir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mesnevi, Tarihî Gelişimi, Fuzûlî, Leyla vü Mecnun (Okunması için duyuru)
|
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
2 |
Mesnevilerin Şekil Özellikleri (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.)
|
M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
3 |
Mesnevilerin Düzenleniş Biçimi (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.)
|
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
4 |
Giriş Bölümü (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.)
|
M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
5 |
Konunun İşlendiği Bölüm (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.)
|
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
6 |
Konularına Göre Mesnevi Çeşitleri (Leyla ve Mecnun´un konusu)
|
M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
7 |
Mesnevilerin Bitiş Bölümü (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.)
|
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
8 |
Arasınav
|
|
|
|
9 |
Mesnevilerde Olaylar (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.)
|
M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
10 |
Mesnevi Kişileri (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.)
|
M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
11 |
Mesnevilerde Zaman (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.)
|
M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
12 |
Mesnevilerde Görülen Motifler (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.)
|
M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
13 |
Mesnevilerde Yer Alan Başlıklar (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.)
|
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
14 |
Mesnevilerin Dili ve Anlatımı (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.)
|
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi.
|
Düz anlatım; okuma ve tahlil.
|
|
15 |
Mesnevilerin Dili ve Anlatımı (Leyla ve Mecnun mesnevisi üzerinde uyg.) |
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi. |
Düz anlatım; okuma ve tahlil. |
|
16/17 |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul.
Cem Dilçin, Hoca Mes´ud - Süheyl ü Nev-bahâr, TDK Yayınları.
T. Yazıcı - C. Kurnaz, "Hamse" Mad. TDV İsl. Ans.
İsmail Ünver, Türk Şiiri Özel Sayısı, Türk Dili Dergisi, TDK, !986 Ankara.
M. Nur Doğan, Fuzûlî – Leyla ve Mecnûn, Çantay Yay. İstanbul 1996.
Amil Çelebioğlu, Türk Edebiyatında Mesnevi, Kitabevi, İstanbul 1999.
Şentürk, A.- Kartal, (2006), Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
M.Kaplan, “Leyla ve Mecnun”, Türk edebiyatı Üzerinde araştırmalar 3, Tip Tahlilleri.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
5 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
5 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
5 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
5 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
5 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
5 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
5 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
5 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
5 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
4 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
5 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
5 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
5 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
5 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 81 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|