|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Anadolu Ve Rumeli Ağızları |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 440 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YETER TORUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci, Türkçenin ünlü ve ünsüzlerini bütün özellikleriyle tanır.
Ünlüler arasındaki geçişleri ve ara ünlüleri tanır.
Ünsüzlerin ötümlü ötümsüz karşılıklarını ve ses dönüşümlerini bilir.
Ses düşmesi, ötümlüleşme, ikiz ünlü, kaynaşma, benzeşme, göçüşme, vb. ses olaylarını, bilir. Yöresel kelimeleri tanır ve anlamlarını bilir.
Bölegeler arasındaki ağız farklılıklarını tanır.
Ağzılardaki sesleri telaffuz etmeyi öğrenir.
Ağız metinlerini anlar ve çözümleyebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Anadolu ve Rumeli Ağızlarıyla ilgili sorunları göstermek ve çözümlemeyi öğretmek
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Ağız terimi; ağız çalışmaları tarihi; Anadolu ve Rumeli ağızlarının sınıflandırılması; ağızlardaki ünlüler ve özellikleri; ağızlardaki ünsüzler ve özellikleri; ünlüler ve ünsüzlerle ilgili ses olayları; isim ve fiil çekimi; ağız metinlerinde sesbilgisi ve biçimbilgisi özelliklerinin belirlenmesi; yerel sözcüklerin belirlenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Rize Ağzı.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
2 |
Trabzon Ağzı.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
3 |
Giresun, Ordu, Zonguldak Ağzı.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
4 |
Ankara, Çankırı, Kırıkkale Ağızları.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
5 |
Kırşehir, Yozgat, Sivas Kayseri Ağızları.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
6 |
Nevşehir, Niğde, Karaman, Konya Ağızları.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
7 |
Burdur, Isparta, Burdur Ağızları.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
8 |
Ara sınav.
|
|
|
|
9 |
Kütahya, Manisa, Denizli Ağzıları.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
10 |
Muğla, Aydın, İzmir Ağızları.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
11 |
Tekirdağ, Kırklareli, Edirne Ağızları.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
12 |
Kuzey Bulgaristan Türk Ağızları.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
13 |
Florina Ağzı.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
14 |
Kumanova Ağzı.
|
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
15 |
Genel değerlendirme. |
Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008. |
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı.
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1-Derleme Sözlüğü ve ağızlarla ilgili yayınlar 2-Mehmet Özmen, Anadolu ve Rumeli Ağızları (Metinler), Adana, 2008.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
4 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
3 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
5 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
3 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
4 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
4 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
4 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
5 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
4 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
5 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
4 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
4 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
4 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
1 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
1 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 77 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|