Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çağatayca Ve Çağatay Edebiyatı

Dersin Kodu : TE 420

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. AYŞEHAN DENİZ ABİK
Prof.Dr. AYŞEHAN DENİZ ABİK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çağataycanın klasik ve klasik sonrası döneminin dil ve edebiyatını daha önceki ve sonraki yazı dilleri ile karşılaştırabilir.
Öğrenci,Türkçenin z/ş kolunun 15. Yüzyıldan sonra iki ana yazı dilinden biri olan Çağatayca (Doğu Türkçesi) yazı dilinin klasik dönemini tanır.
Çağatay Türkçesinin klasik sonrasında sonra gelişen yazı dillerinin bu dönemle bağını görür.
Çağataycanın klasik öncesi ve klasik döneminin ses bilgisi, biçim bilgisi ve söz varlığını tanır.
Türk dilinin tarihi dönemlerinden Çağatay Türkçesinin klasik bir edebiyat yaratmasının temellerini tanır.
Çağatay Türkçesinin klasik ve klasik sonrası dönemi ile eş zamanlı Osmanlı Türkçesi arasındaki ilişkileri öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk dili tarihinde Çağataycanın klasik ve klasik sonrası dönemini Çağatayca içinde ayırıcı özellikleri ve diğer tarihi yazı dillerinden ayırt edici özellikleri ile tanıtmak

Dersin İçeriği : Çağataycanın klasik döneminin klasik öncesi ve sonrası ile karşılaştırılarak değerlendirilmesi, Çağatayca sonrası gelişen yazı dillerinin değerlendirilmesi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çağataycanın klasik döneminin klasik öncesi ve sonrası ile karşılaştırılarak değerlendirilmesi, Çağatayca sonrası gelişen yazı dillerinin değerlendirilmesi metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
2 Ali Şir Nevayi’nin şiirlerinden seçilmiş matbu metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışması metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
3 Ali Şir Nevayi’nin şiirlerinden seçilmiş matbu metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
4 Ali Şir Nevayi’nin şiirlerinden seçilmiş matbu metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
5 Ali Şir Nevayi’nin şiirlerinden seçilmiş matbu metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
6 Ali Şir Nevayi’nin şiirlerinden seçilmiş matbu metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
7 Babür Divanı’ndan basma ve yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi, söz varlığı çalışmaları. metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
8 Ara Sınavı.
9 Babür’ün Vekayii’inden seçilmiş çevriyazılı metin üzerinde anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları. metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
10 Babür’ün Vekayii’inden seçilmiş çevriyazılı metin üzerinde anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları. metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
11 Şeybani Han Divanı’ndan seçilmiş çevriyazılı metin üzerinde anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları . metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
12 Ebu’l-Gazi Bahadır Han’ın Şecere-i Terakime adlı eserinin yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
13 Ebu’l-Gazi Bahadır Han’ın Şecere-i Terakime adlı eserinin yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim biigisi çalışmaları metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
14 Bayram Han ve Sufi Allahyar’ın şiirlerinden yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları. metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
15 Bayram Han ve Sufi Allahyar’ın şiirlerinden yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları. metin çalışması Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
16/17 Yarıyıl sonu sınavları.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Eckmann, Janos, Çağatayca El Kitabı (Çev. Günay Karaağaç), İstanbul, 1989
 Eckmann, Janos, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar (Yayıma Hazırlayan Osman Fikri Sertkaya, Ankara, 1998
 Barutçu Özönder, Sema, Ali Şir Nevayi Muhakemetü’l-Lugateyn İki Dilin Muhakemesi, Ankara, 1996.
 Eraslan, Kemal, Ali Şir Nevayi Mecalisü’n-Nefayis I-II, Ankara, 2001
 Karaağaç, Günay, Luffi Divanı, Ankara, ; Eckmann, Janos, The Divan of Geda’i, Bloomington, 1971
 Eraslan, Kemal , Sekkaki Divanı, Ankara, 1999
  İz, Fahir, “The Contest of Arrow the and the Bow”, Nemeth Aramağanı (Haz. J. Ecmann, A.S.Levend, M. Mansuroğlu), Ankara, 1962
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. 4
2 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. 1
3 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 3
4 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 5
5 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. 4
6 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 3
7 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
8 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 2
9 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 2
10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer. 5
11 Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 3
12 Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir. 4
13 Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 4
14 Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 2
15 Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
16 Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir. 5
17 Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 2
18 Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 3
19 Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. 1
20 Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 77
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.08
Dersin AKTS Kredisi: 3