|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çağatayca Ve Çağatay Edebiyatı |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 420 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AYŞEHAN DENİZ ABİK Prof.Dr. AYŞEHAN DENİZ ABİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çağataycanın klasik ve klasik sonrası döneminin dil ve edebiyatını daha önceki ve sonraki yazı dilleri ile karşılaştırabilir.
Öğrenci,Türkçenin z/ş kolunun 15. Yüzyıldan sonra iki ana yazı dilinden biri olan Çağatayca (Doğu Türkçesi) yazı dilinin klasik dönemini tanır.
Çağatay Türkçesinin klasik sonrasında sonra gelişen yazı dillerinin bu dönemle bağını görür.
Çağataycanın klasik öncesi ve klasik döneminin ses bilgisi, biçim bilgisi ve söz varlığını tanır.
Türk dilinin tarihi dönemlerinden Çağatay Türkçesinin klasik bir edebiyat yaratmasının temellerini tanır.
Çağatay Türkçesinin klasik ve klasik sonrası dönemi ile eş zamanlı Osmanlı Türkçesi arasındaki ilişkileri öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk dili tarihinde Çağataycanın klasik ve klasik sonrası dönemini Çağatayca içinde ayırıcı özellikleri ve diğer tarihi yazı dillerinden ayırt edici özellikleri ile tanıtmak
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Çağataycanın klasik döneminin klasik öncesi ve sonrası ile karşılaştırılarak değerlendirilmesi, Çağatayca sonrası gelişen yazı dillerinin değerlendirilmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çağataycanın klasik döneminin klasik öncesi ve sonrası ile karşılaştırılarak değerlendirilmesi, Çağatayca sonrası gelişen yazı dillerinin değerlendirilmesi |
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
2 |
Ali Şir Nevayi’nin şiirlerinden seçilmiş matbu metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışması |
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
3 |
Ali Şir Nevayi’nin şiirlerinden seçilmiş matbu metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları |
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
4 |
Ali Şir Nevayi’nin şiirlerinden seçilmiş matbu metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları |
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
5 |
Ali Şir Nevayi’nin şiirlerinden seçilmiş matbu metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları |
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
6 |
Ali Şir Nevayi’nin şiirlerinden seçilmiş matbu metinler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları, sözvarlığı çalışmaları |
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
7 |
Babür Divanı’ndan basma ve yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi, söz varlığı çalışmaları.
|
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
8 |
Ara Sınavı.
|
|
|
|
9 |
Babür’ün Vekayii’inden seçilmiş çevriyazılı metin üzerinde anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları.
|
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
10 |
Babür’ün Vekayii’inden seçilmiş çevriyazılı metin üzerinde anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları.
|
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
11 |
Şeybani Han Divanı’ndan seçilmiş çevriyazılı metin üzerinde anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları .
|
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
12 |
Ebu’l-Gazi Bahadır Han’ın Şecere-i Terakime adlı eserinin yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi çalışmaları. |
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
13 |
Ebu’l-Gazi Bahadır Han’ın Şecere-i Terakime adlı eserinin yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim biigisi çalışmaları |
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
14 |
Bayram Han ve Sufi Allahyar’ın şiirlerinden yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları. |
metin çalışması
|
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
15 |
Bayram Han ve Sufi Allahyar’ın şiirlerinden yazma metninden seçilmiş bölümler üzerinde okuma, çevriyazı, anlama, ses bilgisi, biçim bilgisi , sözvarlığı çalışmaları. |
metin çalışması |
Teorik anlatıma, öğrencinin de katılımı ile metinler üzerinde uygulama ve çözümlemeye dayalı dersler, ödevler.
|
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavları. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Eckmann, Janos, Çağatayca El Kitabı (Çev. Günay Karaağaç), İstanbul, 1989
Eckmann, Janos, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar (Yayıma Hazırlayan Osman Fikri Sertkaya, Ankara, 1998
Barutçu Özönder, Sema, Ali Şir Nevayi Muhakemetü’l-Lugateyn İki Dilin Muhakemesi, Ankara, 1996.
Eraslan, Kemal, Ali Şir Nevayi Mecalisü’n-Nefayis I-II, Ankara, 2001
Karaağaç, Günay, Luffi Divanı, Ankara, ; Eckmann, Janos, The Divan of Geda’i, Bloomington, 1971
Eraslan, Kemal , Sekkaki Divanı, Ankara, 1999
İz, Fahir, “The Contest of Arrow the and the Bow”, Nemeth Aramağanı (Haz. J. Ecmann, A.S.Levend, M. Mansuroğlu), Ankara, 1962
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
4 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
1 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
3 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
5 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
3 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
4 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
2 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
2 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
5 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
3 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
4 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
4 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
2 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
2 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
3 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
1 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 77 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|