Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eski Türk Edebiyatı

Dersin Kodu : TE 410

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Eski Türk Edebiyatı nesrinin özelliklerini bilme.
Eski Türk Edebiyatı nesir üsluplarını ayırt edebilme.
Eski Türk Edebiyatı mensur eser türlerini bilme.
Nesir örneği metinleri okuyup anlama ve açıklayabilme.
Nesir türlerini birbiriyle dil, anlatım ve içerik yönünden kıyaslayabilme.
Münşeat, tezkire, seyahatname, sefaretname vb. türleri özelliklerinden yola çıkarak tanımlama.
Nesrin tarihi süreç içindeki gelişimi hakkında bilgi verebilme.
Değişik yüzyıllarda ortaya çıkan ve gelişen nesir türlerinin özelliklerini tespit edebilme.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eski Türk Edebiyatı dönemi nesrinin özelliklerini ve bu döneme ait mensur eser türlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmak.

Dersin İçeriği : Eski Türk Edebiyatında nesir ve özellikleri, mensur eser türleri. Dinî konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh, Sinan Paşa Tazarruat, Tezkiretü’l-evliyâ, Maktel-i Hüseyn, Siyer, Kısas-ı enbiyâ. Ahmed-i Dâi Miftahü’l-Cenne’den, Tezkireler ve özellikleri, Lâtifî ve Sehî Bey tezkiresinden örnek metinler, Münşeâtlar ve özellikleri, münşeâtlarda yer alan mektup metinlerinden örnekler, Menâkıpnâmeler ve özellikleri, Menâkıb-ı Akşemseddin’den örnek metin, Sefâretnâmeler ve özellikleri, Seyahatnâmeler ve özellikleri, Evliya Çelebi seyahatnamesi, Mensur hikâyeler ve özellikleri, Muhayyelât’tan Recep Peşe’nin hikâyesi, Tarihler, Âşık Paşa’nın Tevârih-i Âl-i Osmanı’ndan örnek metinler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Eski Türk Edebiyatında Nesir ve Özellikleri. Derste işlenen mensur metin örneklerini okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
2 Mensur eser türleri. Dinî konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh. Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
3 Sinan Paşa Tazarruat, Tezkiretü’l-evliyâ, Maktel-i Hüseyn. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
4 Siyer, Kısas-ı enbiyâ. Ahmed-i Dâi Miftahü’l-Cenne’den. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
5 Tezkireler ve özellikleri, Lâtifî ve Sehî Bey tezkiresinden örnek metinler. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
6 Münşeâtlar ve özellikleri, münşeâtlarda yer alan mektup metinlerinden örnekler. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
7 Menâkıpnâmeler ve özellikleri. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
8 Vize Sınavı.
9 Menâkıb-ı Akşemseddin’den örnek metin. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
10 Sefâretnâmeler ve özellikleri. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
11 Seyahatnâmeler ve özellikleri, Evliya Çelebi seyahatnamesi. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
12 Mensur hikâyeler ve özellikleri. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
13 Muhayyelât’tan Recep Peşe’nin hikâyesi. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
14 Tarihler. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
15 Âşık Paşa’nın Tevârih-i Âl-i Osmanı’ndan örnek metinler. Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
16/17 Yarıyıl sonu sınavları.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, 2. Baskı, Akçağ Yay., Ank. 1996.
 A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergâh Yay. İst. 2005.
 Cihan Okuyucu-Ahmet kartal-M. Fatih Köksal, Klâsik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter Yay., İst. 2009.
 Şentürk, A. Atilla, (2004), Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, Dergah Yay. İst. (8 cilt)
 Haluk İpekten, Mustafa İsen, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Aysun Eyduran, Şâir Tezkireleri, Grafiker Yay. Ank.2002
Diğer Kaynaklar  İsen, Mustafa; Macit, Muhsin; Horata, Osman; Kılıç, Filiz; Aksoyak, İ.Hakkı; (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. 4
2 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. 4
3 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 4
4 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 5
5 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. 5
6 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 5
8 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
9 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 4
10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer. 4
11 Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
12 Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir. 5
13 Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 4
14 Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
15 Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
16 Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir. 5
17 Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 5
18 Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 5
19 Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. 5
20 Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 77
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.08
Dersin AKTS Kredisi: 3