|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türk Edebiyatı |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 410 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Eski Türk Edebiyatı nesrinin özelliklerini bilme.
Eski Türk Edebiyatı nesir üsluplarını ayırt edebilme.
Eski Türk Edebiyatı mensur eser türlerini bilme.
Nesir örneği metinleri okuyup anlama ve açıklayabilme.
Nesir türlerini birbiriyle dil, anlatım ve içerik yönünden kıyaslayabilme.
Münşeat, tezkire, seyahatname, sefaretname vb. türleri özelliklerinden yola çıkarak tanımlama. Nesrin tarihi süreç içindeki gelişimi hakkında bilgi verebilme.
Değişik yüzyıllarda ortaya çıkan ve gelişen nesir türlerinin özelliklerini tespit edebilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Eski Türk Edebiyatı dönemi nesrinin özelliklerini ve bu döneme ait mensur eser türlerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Eski Türk Edebiyatında nesir ve özellikleri, mensur eser türleri. Dinî konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh, Sinan Paşa Tazarruat, Tezkiretü’l-evliyâ, Maktel-i Hüseyn, Siyer, Kısas-ı enbiyâ. Ahmed-i Dâi Miftahü’l-Cenne’den, Tezkireler ve özellikleri, Lâtifî ve Sehî Bey tezkiresinden örnek metinler, Münşeâtlar ve özellikleri, münşeâtlarda yer alan mektup metinlerinden örnekler, Menâkıpnâmeler ve özellikleri, Menâkıb-ı Akşemseddin’den örnek metin, Sefâretnâmeler ve özellikleri, Seyahatnâmeler ve özellikleri, Evliya Çelebi seyahatnamesi, Mensur hikâyeler ve özellikleri, Muhayyelât’tan Recep Peşe’nin hikâyesi, Tarihler, Âşık Paşa’nın Tevârih-i Âl-i Osmanı’ndan örnek metinler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eski Türk Edebiyatında Nesir ve Özellikleri.
|
Derste işlenen mensur metin örneklerini okuma.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
2 |
Mensur eser türleri. Dinî konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh.
|
Nesir türleriyle ilgili bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
3 |
Sinan Paşa Tazarruat, Tezkiretü’l-evliyâ, Maktel-i Hüseyn.
|
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
4 |
Siyer, Kısas-ı enbiyâ. Ahmed-i Dâi Miftahü’l-Cenne’den.
|
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
5 |
Tezkireler ve özellikleri, Lâtifî ve Sehî Bey tezkiresinden örnek metinler.
|
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
6 |
Münşeâtlar ve özellikleri, münşeâtlarda yer alan mektup metinlerinden örnekler.
|
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
7 |
Menâkıpnâmeler ve özellikleri.
|
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
8 |
Vize Sınavı.
|
|
|
|
9 |
Menâkıb-ı Akşemseddin’den örnek metin.
|
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
10 |
Sefâretnâmeler ve özellikleri.
|
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
11 |
Seyahatnâmeler ve özellikleri, Evliya Çelebi seyahatnamesi.
|
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
12 |
Mensur hikâyeler ve özellikleri.
|
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
13 |
Muhayyelât’tan Recep Peşe’nin hikâyesi.
|
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
14 |
Tarihler. |
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
15 |
Âşık Paşa’nın Tevârih-i Âl-i Osmanı’ndan örnek metinler.
|
Nesir üslupları hakkında bilgi veren makalelerin okunması. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavları. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, 2. Baskı, Akçağ Yay., Ank. 1996.
A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergâh Yay. İst. 2005.
Cihan Okuyucu-Ahmet kartal-M. Fatih Köksal, Klâsik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter Yay., İst. 2009.
Şentürk, A. Atilla, (2004), Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, Dergah Yay. İst. (8 cilt)
Haluk İpekten, Mustafa İsen, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Aysun Eyduran, Şâir Tezkireleri, Grafiker Yay. Ank.2002
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İsen, Mustafa; Macit, Muhsin; Horata, Osman; Kılıç, Filiz; Aksoyak, İ.Hakkı; (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
4 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
4 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
4 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
5 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
5 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
5 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
5 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
4 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
4 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
4 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
5 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
4 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
5 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
5 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
5 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 77 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|