Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yazılı Ve Sözl. Anl. Bilgileri

Dersin Kodu : TE 335

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ENGİN ÇETİN
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ENGİN ÇETİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : İyi ve etkili konuşmanın kişilerarası iletişimdeki önemini kavrar.
Konuşmayı etkili kılan unsurları bilir.
Konuşmayı olumsuz etkileyen unsurları kavrar.
Ölçünlü dil kullanımının gereğini anlar.
Günlük konuşmayla hazırlıklı konuşmaların farkını kavrar.
Sözlü anlatım türlerini kavrar.
Sözlü anlatım türlerine ilişkin örnekleri tanır.
Sözlü anlatım türlerine ilişkin uygulamalar yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İyi ve etkili konuşmanın niteliklerini kavratmak. Etkili konuşmada okumanın önemini anlatmak. Sözlü iletişim türlerini türlü uygulamalar aracılığıyla öğretmek.

Dersin İçeriği : Dilin tanımı, doğuşuyla ilgili teoriler, bakış açıları, Konuşma nedir? Konuşmayı bütünüyle oluşturan (beden dili vb) ögeler nelerdir? Beden dili, Konuşmayı etkili kılan unsurlar (giyim, beden dili, söyleyiş, vurgu ve tonlama vb, Konuşmayı olumsuz etkileyen unsurlar (konuşma rahatsızlıkları, heyecan, yanlış söyleyiş, ağız özelliklerinin kullanımı, Konuşma türleri: Hazırlıksız konuşmalar (ikili konuşmalar, grup içinde konuşma vb.), Hazırlıklı konuşmaların yer aldığı sözlü iletişim türleri (konferans, kongre, sempozyum, panel vb.), Hazırlıklı konuşmalar: sempozyum bildirisi (özellikler, örnekler), Hazırlıklı konuşmalar; münazara, forum, söylev, açılış konuşması, anket.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Eski Türkçe, Orhon Türkçesi (Köktürkçe), Uygurca terimlerinin tanımı, kapsamı, dönemin genel özellikleri, II. Doğu Türk (Köktürk) Kağanlığı (Hüküm sürdüğü dönem, coğrafya, devletin siyasi ve idari yapısı, kağanlığı oluşturan topluluklar ve inanç sistemi) düz anlatım, tartışma
2 Orhon yazıtlarının bulunuşu ve yazıtlarla ilgili çalışmalar, Eski Türkçe çalışmalarına toplu bakış, genel olarak Eski Türkçe ve Orhon Türkçesine ilişkin kaynaklar. düz anlatım, tartışma
3 Orhon Türkçesi (Köktürkçe) metinleri, yazımda kullanılan alfabe, alfabenin kökeni konusundaki görüşler. düz anlatım, tartışma
4 Göktürk yazısının yazım özellikleri, işaretler ve okuma çalışmaları. düz anlatım, tartışma
5 Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri düz anlatım, tartışma
6 Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. düz anlatım, tartışma
7 Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. düz anlatım, tartışma
8 ARA SINAV
9 Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. düz anlatım, tartışma
10 Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. düz anlatım, tartışma
11 Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Tunyukuk yazıtındaki satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. düz anlatım, tartışma
12 Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Tunyukuk yazıtındaki satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. düz anlatım, tartışma
13 Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Çoyr ve Kül İç Çor yazıtlarındaki satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. düz anlatım, tartışma
14 Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Ongin yazıtındaki satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. düz anlatım, tartışma
15 Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Ongin yazıtındaki satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. düz anlatım, tartışma
16/17 yarıyıl sonu sınavları


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Demir, Nurettin- Emine Yılmaz (ed.) (2009), Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Nobel Yayınları, Ankara.
 Aktaş, Şerif- Osman Gündüz (2005) Yazılı ve Sözlü Anlatım Kompozisyon Sanatı, Akçağ Yayınları, Ankara.
 Kavcar, Cahit- Ferhan Oğuzkan- Özlem Aksoy Yazılı ve Sözlü Anlatım, 5. baskı, Anı Yayıncılık.
 Özdemir, Emin (1996), Yazılı ve Sözlü Anlatım Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. 5
2 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. 1
3 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
4 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
5 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. 4
6 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 3
7 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 3
8 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 3
9 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 2
10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer. 4
11 Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
12 Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir. 4
13 Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 2
14 Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 1
15 Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
16 Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir. 3
17 Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 3
18 Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 4
19 Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. 3
20 Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 77
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.08
Dersin AKTS Kredisi: 3