|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yazılı Ve Sözl. Anl. Bilgileri |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 335 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ENGİN ÇETİN Dr.Öğr. ÜyesiDr. ENGİN ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İyi ve etkili konuşmanın kişilerarası iletişimdeki önemini kavrar. Konuşmayı etkili kılan unsurları bilir. Konuşmayı olumsuz etkileyen unsurları kavrar. Ölçünlü dil kullanımının gereğini anlar. Günlük konuşmayla hazırlıklı konuşmaların farkını kavrar. Sözlü anlatım türlerini kavrar. Sözlü anlatım türlerine ilişkin örnekleri tanır. Sözlü anlatım türlerine ilişkin uygulamalar yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İyi ve etkili konuşmanın niteliklerini kavratmak. Etkili konuşmada okumanın önemini anlatmak. Sözlü iletişim türlerini türlü uygulamalar aracılığıyla öğretmek.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Dilin tanımı, doğuşuyla ilgili teoriler, bakış açıları, Konuşma nedir? Konuşmayı bütünüyle oluşturan (beden dili vb) ögeler nelerdir? Beden dili, Konuşmayı etkili kılan unsurlar (giyim, beden dili, söyleyiş, vurgu ve tonlama vb, Konuşmayı olumsuz etkileyen unsurlar (konuşma rahatsızlıkları, heyecan, yanlış söyleyiş, ağız özelliklerinin kullanımı, Konuşma türleri: Hazırlıksız konuşmalar (ikili konuşmalar, grup içinde konuşma vb.), Hazırlıklı konuşmaların yer aldığı sözlü iletişim türleri (konferans, kongre, sempozyum, panel vb.), Hazırlıklı konuşmalar: sempozyum bildirisi (özellikler, örnekler), Hazırlıklı konuşmalar; münazara, forum, söylev, açılış konuşması, anket. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eski Türkçe, Orhon Türkçesi (Köktürkçe), Uygurca terimlerinin tanımı, kapsamı, dönemin genel özellikleri, II. Doğu Türk (Köktürk) Kağanlığı (Hüküm sürdüğü dönem, coğrafya, devletin siyasi ve idari yapısı, kağanlığı oluşturan topluluklar ve inanç sistemi) |
|
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Orhon yazıtlarının bulunuşu ve yazıtlarla ilgili çalışmalar, Eski Türkçe çalışmalarına toplu bakış, genel olarak Eski Türkçe ve Orhon Türkçesine ilişkin kaynaklar. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Orhon Türkçesi (Köktürkçe) metinleri, yazımda kullanılan alfabe, alfabenin kökeni konusundaki görüşler. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Göktürk yazısının yazım özellikleri, işaretler ve okuma çalışmaları. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri |
|
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
ARA SINAV |
|
|
|
9 |
Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Tunyukuk yazıtındaki satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Tunyukuk yazıtındaki satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Çoyr ve Kül İç Çor yazıtlarındaki satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Ongin yazıtındaki satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Göktürk yazılı metinleri okuma çalışmaları (Ongin yazıtındaki satırlardan hareketle), Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
yarıyıl sonu sınavları |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Demir, Nurettin- Emine Yılmaz (ed.) (2009), Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Nobel Yayınları, Ankara.
Aktaş, Şerif- Osman Gündüz (2005) Yazılı ve Sözlü Anlatım Kompozisyon Sanatı, Akçağ Yayınları, Ankara.
Kavcar, Cahit- Ferhan Oğuzkan- Özlem Aksoy Yazılı ve Sözlü Anlatım, 5. baskı, Anı Yayıncılık.
Özdemir, Emin (1996), Yazılı ve Sözlü Anlatım Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
5 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
1 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
5 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
3 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
3 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
3 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
3 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
2 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
4 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
4 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
2 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
1 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
3 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
3 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
3 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 77 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|