Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eski Türk Edebiyatı

Dersin Kodu : TE 309

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK
Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe metinleri okuyup anlayabilir.
XVI. yüzyıl Çağatay, Azeri ve Osmanlı sahası Türk kültür ve edebiyatını tanır.
XVI. yüzyıl mesnevileri ve mesnevicileri hakkında bilgi sahibi olur.
XVI. yüzyıl mensur eserlerini tanır; metinleri okur, anlar.
Tarihler ve tezkireler gibi eski kaynakları bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : XVI. yüzyılda Çağatay, Azerbaycan ve Osmanlı sahalarında meydana gelen klâsik Türk edebiyatını, tarihsel, toplumsal ve kültürel yapısına bağlı olarak belli başlı temsilcilerinin eserleriyle birlikte tanıtmak. Örnek metinler okutarak öğrenciye döneme ait eserleri anlama ve değerlendirme yeteneği kazandırmak.

Dersin İçeriği : XVI. yüzyıl Çağatay, Azerbaycan ve Osmanlı sahalarında meydana gelen klâsik Türk edebiyatını tanır ve bu döneme ait metinlerin incelenmesi yeteneğini kazanır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 XVI. yüzyıl Orta Asya ve Osmanlı sahası Türk kültür, tarih ve edebiyatı. Büyük Türk Klâsikleri, C. III, s. 137-194 Düz anlatım ve tartışma
2 XVI. Yüzyıl Çağatay sahası Türk edebiyatı. Kemal Eraslan, Çağatay Şiiri, Türk Dili Dergisi Eylül 1986. Düz anlatım ve tartışma
3 XVI. Yüzyıl Azerbaycan sahası Türk edebiyatı. (Hatayi, Fuzuli) Sadeddin Nüzhet Ergun, Hatâyî Divanı, İstanbul 1946. Düz anlatım ve tartışma
4 Fuzuli’den örnek metin okuma ve metin tahlili çalışması. Halûk İpekten, Fuzûlî Akçağ yayınları, 1988 Ankara. Düz anlatım ve tartışma
5 Zati ve Hayali’nin edebi kişilikleri, eserleri, metin okuma ve tahlil çalışması Zâtî Divanı, A. N. Tarlan, M. Çavuşoğlu, M.A. Tanyeri. Düz anlatım ve tartışma
6 Baki’nin Hayatı, edebi kişiliği eserleri, . Halûk İpekten, Bâkî, Akçağ yayınları, 1998 Ankara. Düz anlatım ve tartışma
7 Baki’ den örnek metin okuma ve metin tahlili çalışması. M. Çavuşoğlu, M.A. Tanyeri, İ:Ü. Edb. Fak. İstanbul, 1968. Düz anlatım ve tartışma
8 Arasınav
9 Baki’den metin okuma, metin tahlili çalışmasına devam. Mehmet Kaplan, Bâkî´den Beyitler ve Mısralar Düz anlatım ve tartışma
10 Nev’i Tarlan, Hayâlî - Bâkî; Tanpınar, Hayâlî ve Yahya Beyler Düz anlatım ve tartışma
11 Bağdatlı Ruhi Ç. Derdiyok, Nev´î´nin Gül-i Sad-bergi, Düz anlatım ve tartışma
12 Padişah şairler: Selîmî, Harîmî, Bâbür Şah, Muhibbî, Şâhî, Gazâyî, Adnî. Coşkun Ak, Bağdatlı Ruhi Divanı. Düz anlatım ve tartışma
13 XVI. Yüzyıl mesnevi şairleri: Yahya Bey, Kara Fazlî, Hakani Mehmet vd. M. İsen, A. F. Bilkan, Sultan Şairler, Akçağ Yay. Ankara 1997. Düz anlatım ve tartışma
14 Örnek mesnevi metni okuma ve metin tahlili çalışması. Mehmet Çavuşoğlu, Yahya Bey ve Divanından Örnekler, KTB Y. 1983 Düz anlatım ve tartışma
15 Örnek mesnevi metni okuma ve metin tahlili çalışması. Mehmet Çavuşoğlu, Yahya Bey ve Divanından Örnekler, KTB Y. 1983 Düz anlatım ve tartışma
16/17 Yarıyıl Sonu Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mengi, Mine (2008), Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yayınevi, Ankara.
 Şentürk, Ahmet Atilla- Kartal, Ahmet (2006), Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul.
 İz, Fahir (1966), Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul.
 Pala, İskender (1995), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. 5
2 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. 5
3 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
4 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 5
5 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. 5
6 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 5
8 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
9 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer. 5
11 Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
12 Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir. 4
13 Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 5
14 Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 5
15 Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
16 Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir. 5
17 Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
18 Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 5
19 Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. 5
20 Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 162
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.48
Dersin AKTS Kredisi: 6