|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türk Edebiyatı |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 227 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
13.-14. yüzyıl Eski Türk Edebiyatı şairlerini sıralayabilme. 13.-14. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının özelliklerini bilme. 13.-14. yüzyıl şairlerinin edebî kişilikleri, hayatı ve eserleri hakkında bilgi verebilme. 13.-14. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının genel özelliklerini açıklama. 13.-14. yüzyıl Eski Türk Edebiyatına ait metinleri okuma ve açıklama. Tasavvuf düşünce sistemini ve özelliklerini bilme. 14. yüzyıl mesnevilerini ve mensur eserlerini sıralayabilme. 13. yüzyıl mesnevilerini ve mensur eserlerini listeleme. 13.-14. yüzyıl Eski Türk Edebiyatının tarihi gelişimini anlatma.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türklerin İslâm Kültürü etkisi altında 10-11. yüzyıllardan başlayıp 14. yüzyıla kadarki dönemde geliştirmeye başladıkları Eski Türk Edebiyatının bu yüzyıllara ait önemli şair ve yazarlarının edebî kişiliklerini, eserlerini ve dönemin özelliklerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmak. Anılan döneme ait metinleri anlama ve değerlendirme yeteneği kazandırmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
İslâmiyet öncesi Türk edebiyatı. İslâm kültürü etkisinde gelişen Türk Edebiyatının özellikleri, kaynakları ve İslâm kültürü etkisinde gelişen Türk Edebiyatına verilen adlar. İslâm kültürünün bilim dalları, Karahanlı dönemi Türk edebiyatı, Kutadgu Bilig, Divanu Lugati’t-Türk, Atabetü’l-Hakayık. Tezkire-i Satuk Buğra Han; Mukaddimetü’l-Edeb, Şecere-i Ensâb, Tasavvuf düşünce sistemi. Orta Asya Türk Tasavvuf Edebiyatı ve İlk Türk Sufileri, Tasavvuf, Ahmed-i Yesevî, Hakîm Süleyman Ata, Şair Ali, 13. yüzyılda Anadolu’da gelişen Türk edebiyatı, Hacı Bektaş-ı Velî ve Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserleri, Sultan Veled ve Yunus Emre’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi, Ahmed Fakih ve Şeyyâd Hamza’nın hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi, Dehhânî´nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi, Tursun Fakih’in hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi, 14. yüzyıl Türk Edebiyatı. 14. yüzyıl Orta Asya Sahası Türk Edebiyatı. Rabgûzî, Mahmud Bin Ali, İslâm, Kutb, Harezmî, Seyf-i Serâyî, Ebû Hayyân, Hüsâm Katip, Doğu Türkçesiyle yazılmış diğer eserler: Codex Cumanicus, Bahtiyâr-nâme, mirâc-nâme, tezkiretü’l-evliyâ. 14. yüzyıl Azerî Sahası Türk Edebiyatı. Hasanoğlu ve Nesîmî’nin şiirlerinden örnekler, 14. yüzyıl Anadolu sahası Türk Edebiyatı. Gülşehrî, Âşık Paşa ve Hoca Mes‘ud’un hayatı, edebî kişiliği ve eserleri, Şeyhoğlu Mustafa´nın hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi, Eflâkî, Ahmedî ve Kadı Burhaneddin’in hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İslâmiyet öncesi Türk edebiyatı. İslâm kültürü etkisinde gelişen Türk Edebiyatının özellikleri, kaynakları ve İslâm kültürü etkisinde gelişen Türk Edebiyatı. |
İncelenen şairlerin şiirlerinden örnekler.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
2 |
Karahanlı dönemi Türk edebiyatı, Kutadgu Bilig, Divanu Lugati’t-Türk, Atabetü’l-Hakayık. Tezkire-i Satuk Buğra Han; Mukaddimetü’l-Edeb, Şecere-i Ensâb |
Örnek metinleri okuma, açıklama.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
3 |
Tasavvuf düşünce sistemi. Orta Asya Türk Tasavvuf Edebiyatı ve İlk Türk Sufileri, Tasavvuf, Ahmed-i Yesevî, Hakîm Süleyman Ata, Şair Ali.
|
Şairleri ve dönemi tanıtan makaleleri okuma.
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
4 |
13. yüzyılda Anadolu’da gelişen Türk edebiyatı, Hacı Bektaş-ı Velî ve Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserleri.
|
İncelenen şairlerin şiirlerinden örnekler. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
5 |
Sultan Veled ve Yunus Emre’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi.
|
İncelenen şairlerin şiirlerinden örnekler. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
6 |
Ahmed Fakih ve Şeyyâd Hamza’nın hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi.
|
İncelenen şairlerin şiirlerinden örnekler. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
7 |
Dehhânî´nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi.
|
İncelenen şairlerin şiirlerinden örnekler. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
8 |
Ara Sınav.
|
|
|
|
9 |
Tursun Fakih’in hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
10 |
14. yüzyıl Türk Edebiyatı. 14. yüzyıl Orta Asya Sahası Türk Edebiyatı. Rabgûzî, Mahmud Bin Ali, İslâm, Kutb, Harezmî, Seyf-i Serâyî, Ebû Hayyân, Hüsâm Kâtip. |
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
11 |
Doğu Türkçesiyle yazılmış diğer eserler: Codex Cumanicus, Bahtiyâr-nâme, mirâc-nâme, tezkiretü’l-evliyâ. 14. yüzyıl Azerî Sahası Türk Edebiyatı. |
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
12 |
14. yüzyıl Anadolu sahası Türk Edebiyatı. Gülşehrî, Âşık Paşa ve Hoca Mes‘ud’un hayatı, edebî kişiliği ve eserleri.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
13 |
Şeyhoğlu Mustafa´nın hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
14 |
Eflâkî ve Ahmedî´nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi.
|
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
15 |
Kadı Burhaneddin’in hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. |
Örnek metinleri okuma, açıklama. |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavları. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergâh Yay. İst. 2005.
Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi (Edebiyat Tarihi- Metinler), Akçağ Yay. Ank. 2007.
Şentürk, A. Atilla, (2004), Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay., İst.
Onay, Ahmet Talat, (1994), Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, ME.Yay.İst.
Pala,İskender, (1990), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay. Ank.
Büyük Türk Klasikleri, Ötüken Yay. İst.(14 cilt) İslam Ansiklopedisi, MEB. Yay. İst. (13 cilt)
Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, Dergah Yay. İst. (8 cilt) 13. yüzyıl Divan şairleriyle ilgili biyografi ve monografiler.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İsen, Mustafa; Macit, Muhsin; Horata, Osman; Kılıç, Filiz; Aksoyak, İ.Hakkı; (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
4 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
4 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
5 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
4 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
3 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
4 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
5 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
4 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
3 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
4 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
5 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
4 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
4 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
5 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
5 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
3 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|