Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Osmanlıca

Dersin Kodu : TE 225

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MUNA ÖZEZEN YÜCEOL
Doç.Dr. MUNA ÖZEZEN YÜCEOL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Osmanlıcanın Türk dili tarihindeki yerini değerlendime.
Arap harfli Türkçe metinleri okuma.
Arap harfli Türkçe metinleri anlama.
Arap harflerini kullanarak Türkçe metin yazma.
Arap harfli Türkçe metinlerden Arapça sözcükleri tespit etme.
Arap harfli Türkçe metinlerde yer alan Arapça sözcüklerin veznini bulma.
Arap harfli Türkçe metinlerde yer alan Arapça sözcükleri erillik/dişillik, tekillik/çoğulluk bakımından değerlendirme.
Osmanlıcada kullanılan Arapça ve Farsça tamlamaları doğru okuma.
Osmanlıcada kullanılan edatları ve edat gruplarını tespit etme.
Osmanlı metinlerinde geçen tarih ve takvim bilgilerini okuyup değerlendirme.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Arap harfli Türkçe metinlerin okunmasını ve anlaşılmasını sağlamak.

Dersin İçeriği : Arap harfli tarihi Türkçe metinleri okumak ve yazmak, bu metinlerdeki Arapça sözcük ve ifadeleri belirlemek, basit yapıları ve anlam özelliklerini kolayca tanımlamak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Osmanlıca genel bilgileri ve Osmanlıca metinlerin kavranması ile ilgili düzey belirleme çalışmaları. Türkler Ansiklopedisi 11.cilt´te "Osmanlı Türkçesi" makalesi Düz anlatım ve tartışma
2 Arapça üzerine giriş bilgileri. Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
3 Arapça sözcüklerde vezin ve vezin uygulamaları. Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
4 metin okuma ve vezin uygulamaları. Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
5 Arapça sözcüklerde keyfiyet (erillik- dişillik). Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
6 metin okuma ve sözcüklerde keyfiyet belirleme çalışmaları. Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
7 Arapça sözcüklerde kemiyet (tekillik- ikillik- çoğulluk). Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
8 ara sınav.
9 metin okuma ve uygulama çalışmaları. Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
10 metin okuma ve uygulama çalışmaları. Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
11 Arapça harf-i cerler (edatlar) ve rabıtalar (bağlaçlar). Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
12 metin okuma ve uygulama çalışmaları. Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
13 Arapça terkipler (tamlamalar). Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
14 metin okuma ve uygulama çalışmaları. Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
15 metin okuma ve uygulama çalışmaları. Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler) adlı ders notunun ilgili sayfaları Düz anlatım ve tartışma
16/17 Yarıyıl sonu sınavıları.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ferit DEVELLİOĞLU, Osmanlıca- Türkçe Ansiklopedik Lugat, 14. Baskı, Ankara, 1997
 Muna YÜCEOL ÖZEZEN, Osmanlıca (Genel Hatlarıyla Arapça Ögeler), Ders Notu, Adana, 2008
Diğer Kaynaklar  Nurettin Demir- Emine Yılmaz, "Osmanlı Türkçesi", Türkler Ansiklopedisi, cilt 11.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. 2
2 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. 1
3 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 3
4 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
5 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. 4
6 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 3
7 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 3
8 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 5
9 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 3
10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer. 3
11 Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
12 Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir. 3
13 Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 2
14 Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 2
15 Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
16 Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir. 3
17 Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 2
18 Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 1
19 Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. 1
20 Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 162
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.48
Dersin AKTS Kredisi: 6