Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yeni Türk Edebiyatı

Dersin Kodu : TE 220

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dönem sanatçılarının romantizme ve realizme bakış açısını tanır.
Edebi eserlerde dönemin sosyal ve kültürel hayatının izlerini tespit eder.
Halit Ziya Uşaklıgil´in romancılığını değerlendirir.
Mehmet Rauf´un romancılığını ve ilk psikolojik roman denemesini tanır.
Servet-i Fünûn romanını içerik ve teknik açıdan ilk eserlerle karşılşatırır.
Romantizm ve realizm akımlarını kuramsal çerçevede değerlendirir.
Teknik ve içerik açıdan Türk Romanındaki değişimi kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Servet-i Fünûn dönemi roman ve öyküsü hakkında bilgi vermek, değerlendirmelerde bulunmak.

Dersin İçeriği : Servet-i Fünûn nesri hakkında genel bilgi, Servet-i Fünûn romanı hakkında genel bilgi, Hikâye (Halit Ziya Uşaklıgil), Romantik ve realist ekol tanımları, Mai ve Siyah (Halit Ziya Uşaklıgil), Aşk-ı Memnu (Halit Ziya Uşaklıgil), Halit Ziya Uşaklıgil’in romancılığı üzerine genel bir değerlendirme, Eylül (Mehmet Rauf), Dönem romanları ve yazarları üzerine genel bir değerlendirme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Servet-i Fünûn nesri hakkında genel bilgi. Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. Düz anlatım ve tartışma
2 Servet-i Fünûn romanı hakkında genel bilgi. Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. Düz anlatım ve tartışma
3 Hikâye (Halit Ziya Uşaklıgil). Halit Ziya Uşaklıgil´in Hikâye adlı eseri okunacak. Düz anlatım ve tartışma
4 Romantik ve realist ekol tanımları. Türk Dili Yazın Akımları Özel Sayısı S:59-68, 97-119 Düz anlatım ve tartışma
5 Romantizm-realizm tartışmaları. İlgili makaleler okunacak. Düz anlatım ve tartışma
6 Mai ve Siyah (Halit Ziya Uşaklıgil). Mai ve Siyah (Halit Ziya Uşaklıgil) romanı okunacak Düz anlatım ve tartışma
7 Mai ve Siyah (Halit Ziya Uşaklıgil). İlgili makaleler okunacak. Düz anlatım ve tartışma
8 Ara Sınav
9 Aşk-ı Memnu (Halit Ziya Uşaklıgil). Aşk-ı Memnu (Halit Ziya Uşaklıgil) romanı okunacak Düz anlatım ve tartışma
10 Aşk-ı Memnu (Halit Ziya Uşaklıgil). Eserin dizi uyarlamaları üzerine sunu ve tartışmalar. Düz anlatım ve tartışma
11 Halit Ziya Uşaklıgil’in romancılığı üzerine genel bir değerlendirme. İlgili makaleler okunacak. Düz anlatım ve tartışma
12 Eylül (Mehmet Rauf). Eylül (Mehmet Rauf) romanı okunacak. Düz anlatım ve tartışma
13 Eylül (Mehmet Rauf). İlgili makaleler okunacak. Düz anlatım ve tartışma
14 Dönem romanları ve yazarları üzerine genel bir değerlendirme. İlgili makaleler okunacak. Düz anlatım ve tartışma
15 Dönem romanları ve yazarları üzerine genel bir değerlendirme.
16/17 Yarıyıl sonu sınavları.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Moran, Berna (1994); Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I, İletişim Yayınları, İstanbul
 İleri, Selim (2007); Kamelyasız Kadınlar, Doğan Kitap, İstanbul
 Önertoy, Olcay (1965); Halit Ziya Uşaklıgil, Romancılığı ve Romanımızdaki Yeri,
 Huyugüzel, Ömer Faruk (2004); Halit Ziya Uşaklıgil, Akçağ, Ankara
Diğer Kaynaklar  Finn, Robert (1984); Türk Romanı, Bilgi Yayınevi, İstanbul


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. 4
2 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. 4
3 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
4 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
5 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. 4
6 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 4
7 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 5
8 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
9 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 3
10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer. 4
11 Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 5
12 Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir. 4
13 Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 5
14 Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
15 Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
16 Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir. 4
17 Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 5
18 Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 5
19 Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. 5
20 Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 2 26
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 77
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.08
Dersin AKTS Kredisi: 3