|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sözdizimi |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 218 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET ÖZMEN Prof.Dr. MEHMET ÖZMEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Cümleleri yapıları bakımından incelemeyi ve tasnif etmeyi bilme.
Cümleleri, yüklemlerinin yeri bakımından inceleme.
Cümleleri, yüklemlerinin çeşidi bakımından inceleme.
Cümleleri anlamları bakımından inceleme.
Soru yapma yollarını, soru kavramını ve sorunun doğurduğu anlam inceliklerini bilme.
Olumsuz cümlelerin yapı ve anlam inceliklerini bilme.
Olumlu ve olumsuz sorulardaki anlam inceliklerini bilme.
Gerçek soru ile sözde soru farkını bilme.
Okuduğunu anlama ve düşüncelerini doğru anlatabilme becerisini kazanma.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türkçe söz dizimini kavratmak
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Cümle yapısı, anlamı, cümlenin yüklemin türü ve cümlenin dizilişi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Cümle tasnifi, yapıları bakımından cümleler, basit cümle.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
2 |
Şartlı birleşik cümle.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
3 |
Sıralı birleşik cümle, bağlı birleşik cümle.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
4 |
Bağlı birleşik cümle.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
5 |
İç içe birleşik cümle, saplamalı birleşik cümle.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
6 |
Karmaşık birleşik cümle.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
7 |
Yüklemlerinin yeri bakımından cümleler.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
8 |
Ara sınav.
|
|
|
|
9 |
Yüklemlerin çeşidi bakımından cümleler.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
10 |
Anlamları bakımından cümleler.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
11 |
Anlamları bakımından cümleler.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
12 |
Anlamları bakımından cümleler.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
13 |
Cümle çözümlemeleri ve söz dizimi ile ilgili sorunları tartışma.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
14 |
Cümle çözümlemeleri ve söz dizimi ile ilgili sorunları tartışma.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
|
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
|
|
15 |
Cümle çözümlemeleri ve söz dizimi ile ilgili sorunları tartışma.
|
Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar |
Düz anlatım, örnekleme, karşılaştırma, tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavları. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
"1.Ders notları
2.Kaynak olarak verilen söz dizimi ile ilgili makale ve kitaplar
"
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
3 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
2 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
3 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
4 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
3 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
3 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
5 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
4 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
5 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
1 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
5 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
4 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
2 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
5 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
2 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
2 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 77 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|