|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eski Türk Edb. Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 109 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HALUK GÖKALP Doç.Dr. HALUK GÖKALP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Eski Türk edebiyatıyla ilgili temel terimleri bilir. Osmanlıcada sık kullanılan Farsça kelimeleri bilir. Divan şiirinde kullanılan nazım şekillerini bilir. Eski Türk edebiyatının kaynaklarını bilir. Divan şiirinin tarihi ve kültürel malzemesini ana hatlarıyla tanır. Sade dille yazılmış şiirleri tahlil edebilir. (biçim ve içerik açısından)
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Eski Türk edebiyatını dil, kültür ve sanat anlayışı bakımından tanıtmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Klasik Türk Edebiyatını dil ve sanatsal özellikleri bakımından tanır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk Edebiyatının tarihi gelişimine genel bir bakış; Türk edebiyatının devreleri, Eski Türk edebiyatına verilen adlar.
|
Mustafa İsen vd. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2002.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
2 |
Aruzun doğuşu, gelişmesi, Arap, Fars ve Türk dillerindeki hece çeşitleri.
|
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
3 |
Aruz kusurları: Vasl, imale, med, zihaf, kasr, sekt-i melih.
|
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
4 |
Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz uygulamaları.
|
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
5 |
Edebiyat ve araştırmalarla ilgili terimler: Edebiyat, kafiye, redif, nazım, nesir, mısra, beyit; nüsha, istinsah, istinsah kaydı, ist. tarihi, müellif |
Haluk Gökalp, Tür ve Şekil Bilgisi, Kriter Yayınları, İst. 2009.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
6 |
Beyitlerle kurulan nazım biçimleri.
|
Haluk Gökalp, Tür ve Şekil Bilgisi, Kriter Yayınları, İst. 2009.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
7 |
Bentlerle kurulan nazım biçimleri.
|
Haluk Gökalp, Tür ve Şekil Bilgisi, Kriter Yayınları, İst. 2009.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
8 |
Ara sınav.
|
|
|
|
9 |
Eski Türk Edebiyatı nazım türleri.
|
Haluk Gökalp, Tür ve Şekil Bilgisi, Kriter Yayınları, İst. 2009.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
10 |
Eski Türk Edebiyatı nazım türleri.
|
Haluk Gökalp, Tür ve Şekil Bilgisi, Kriter Yayınları, İst. 2009.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
11 |
Eski Türk Edebiyatı nazım türleri.
|
Haluk Gökalp, Tür ve Şekil Bilgisi, Kriter Yayınları, İst. 2009.
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
12 |
Eski Türk edebiyatının kaynakları: Divan, tezkireler, tarihler, vefeyatnameler.
|
TDV İslam Ansiklopedisi
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
13 |
Tarihi, mitolojik kişi ve olaylar.
|
İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
14 |
Beyit çözümleme çalışmaları.
|
Muhtelif Divanlar
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
15 |
Beyit çözümleme çalışmaları. |
Muhtelif Divanlar |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavları. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Haluk Gökalp, Tür ve Şekil Bilgisi, Kriter Yayınları, İst. 2009.
Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2001.
Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ. Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2002.
Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara 1992.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
4 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
5 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
5 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
4 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
3 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
3 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
4 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
5 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
5 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
4 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
5 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
4 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
5 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
5 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
4 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 73 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|