|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türkiye Türkçesi |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 104 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YETER TORUN Dr.Öğr. ÜyesiDr. YETER TORUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkiye Türkçesinin Türk dili tarihindeki yeri ve sınırı tespit edilir.
Türk dilinin özellikleri örneklerle zenginleştirilerek tanıtılır. Ses ve ses organları, Türkçenin sesleri, Türkçedeki ünlü sesler ve özellikleri söylenir.
Büyük ünlü uyumu ve küçük ünlü uyumu öğrenilerek örnekler üzerinde uygulanır.
Dilimizin yapısının özellikleri üzerinde çalışılır, ekler tanıtılır.
Fiilimsiler hakkında bilgi verilir, örneklerle uygulama yapılır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Metin bağlamında sözcük türlerini belirleyebilmek
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Türkiye Türkçesinin söz varlığına ilişkin genel değerlendirmeler; sözcük türlerine ilişkin genel değerlendirmeler; ayrıntılı olarak sözcük türlerinin incelenmesi (isim, sıfat, zarf, zamir, fiil, edat, bağlaç, ünlem). |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türkçenin sözvarlığına ilişkin genel değerlendirmeler ve sözcük türlerine genel bir bakış.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
2 |
İsim türündeki sözcükler, isimlerin özellikleri ve isim çekim ekleri.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
3 |
Sıfatlar.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
4 |
Zamirler.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
5 |
Zarflar.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
6 |
Metin bağlamında isim, sıfat, zamir ve zarf türünden sözcüklerin belirlenmesi.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
7 |
Metin bağlamında isim, sıfat, zamir ve zarf türünden sözcüklerin belirlenmesi.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
8 |
Ara sınav.
|
|
|
|
9 |
Fiiller ve özellikleri.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
10 |
Fiil çekimi.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
11 |
Edatlar.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
12 |
Bağlaçlar ve ünlemler.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
13 |
Metin bağlamında fiil, edat, bağlaç ve ünlem türünden sözcüklerin belirlenmesi.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
14 |
Metin bağlamında fiil, edat, bağlaç ve ünlem türünden sözcüklerin belirlenmesi.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
15 |
Metin bağlamında fiil, edat, bağlaç ve ünlem türünden sözcüklerin belirlenmesi. |
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi |
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı.
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
Neşe Atabay, S. Özel, İ. Kutluk, Sözcük Türleri
Zeynep Korkmaz, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
4 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
3 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
5 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
4 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
4 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
3 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
5 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
4 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
4 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
4 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
5 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
5 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
4 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
4 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
4 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
1 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 109 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|