|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türkiye Türkçesi |
|
Dersin Kodu |
: |
TE 103 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YETER TORUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkiye Türkçesinin Türk dili tarihindeki yeri ve sınırı tespit edilir.
Türk dilinin özellikleri örneklerle zenginleştirilerek tanıtılır.
Ses ve ses organları, Türkçenin sesleri, Türkçedeki ünlü sesler ve özellikleri.
Büyük ünlü uyumu ve küçük ünlü uyumu öğrenilerek örnekler üzerinde uygulanır.
Dilimizin özellikleri üzerinde çalışılır, ekler tanıtılır.
Fiilimsiler hakkında bilgi verilir, örneklerle uygulama yapılır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin temel amacı, Türkçenin ses ve yapı özelliklerini kavrayabilmektir.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Dille ilgili temel kavramlar, dünya dilleri arasında Türkiye Türkçesinin durumu, Türk Dili Tarihi içinde Türkiye Türkçesinin durumu, sesbilgisiyle ilgili temel kavramlar, Türkçenin sesbilgisi, ünlüler ve ünsüzler, ünlü ve ünsüzlerle ilgili ses olayları, Türkiye Türkçesinin morfolojik özellikleri, Türkiye Türkçesinde sözcük yapımı kuralları, ek-kök birleşmeleri ve yapım ekleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türkiye Türkçesinin Türk dili tarihindeki yeri ve sınırı.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
2 |
Ses ve ses organları, Türkçenin sesleri, Türkçedeki ünlü sesler ve özellikleri.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
3 |
Ünlülerle ilgili ses olayları ve sözcüklerin bu ses olaylarına göre değerlendirilmesi.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
4 |
Türkçede ünsüzler ve özellikleri.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
5 |
Ünsüzlerle ilgili ses olayları ve sözcüklerin bu ses olaylarına göre değerlendirilmesi.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
6 |
Sesler ve ses olayları çerçevesinde Türkçenin sözvarlığı üzerine incelemeler.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
7 |
Sesler ve ses olayları çerçevesinde Türkçenin sözvarlığı üzerine incelemeler.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
8 |
Ara sınav
|
|
|
|
9 |
Türkçede Sözcük oluşturma ve Türkçenin yapı bilgisi özellikleri.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
10 |
İsimden isim yapan ekler.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
11 |
İsimden fiil yapan ekler.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
12 |
Fiilden isim yapan ekler.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
13 |
Fiilden fiil yapan ekler.
|
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
14 |
Fiilimsiler. |
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
15 |
Fiilimsiler. |
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
|
Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
|
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı.
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi
Ömer Demircan, Türkçenin Ses Dizimi
Zeynep Korkmaz, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
4 |
|
2 |
Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
|
3 |
|
3 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
|
5 |
|
4 |
Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
|
4 |
|
5 |
Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
|
4 |
|
6 |
Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
|
3 |
|
7 |
Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
|
4 |
|
8 |
Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
|
3 |
|
9 |
Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
|
4 |
|
10 |
Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.
|
4 |
|
11 |
Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
|
5 |
|
12 |
Filolojik ve dilbilimsel bakışı edinir.
|
4 |
|
13 |
Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
|
4 |
|
14 |
Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
15 |
Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
|
4 |
|
16 |
Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olabilir.
|
5 |
|
17 |
Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
|
4 |
|
18 |
Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
5 |
|
19 |
Alanındaki uygulamalara yeterli olacak şekilde bir yabancı dili (Mesleki yabancı dil) A2 seviyesinde bilir. |
1 |
|
20 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap tarihi konusunda bilinçlidir ve bilgi sahibidir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 109 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|