Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dokuma Teknolojisi

Dersin Kodu : TEM212

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NİHAT ÇELİK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dokuma tekniği, makine ve fonksiyonları hakkında bilgi kazanılır
Dokuma mekanizmaları öğrenilir
Temel ve türev dokular hakkında bilgi kazanılır
Temel dokuma hesapları öğrenilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok Önkoşul Dersleri:

Dersin Amacı : 1. Dokuma tekniği genel kavram ve prensiplerin tanıtılması 2. Dokuma makinalarının tanımı ve dokuma fonksiyonlarının anlaşılması 3. Ağızlık açma, atkı atma, tefeleme ve kumaş sarma-çözgü salma mekanizmalarının tanıtılması 4. Temel ve türev dokuların tanıtılması 5. Dokuma üretim hesaplarının yapılabilmesi

Dersin İçeriği : Dokuma Teknolojisi ile ilgili Genel Kavramlar ve Tanımlar.Dokuma Sistemleri.Dokuma Tekniklerinin Temel Prensipleri.Dokuma Oluşumu.Dokuma Prosesleri ve Temel Hareketler.Dokuma Makinelerinin Sınıflandırılması. Dokuma Makinalarında Ağızlık Açma ve Atkı Atma Mekanizmaları, Temel ve Yardımcı Hareketler

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, Laboratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dokuma Teknolojisi ile ilgili Genel Kavramlar ve Tanımlar. Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
2 Dokuma Sistemleri. Dokuma Tekniğinin Temel Prensipleri. Dokumanın Meydana Gelişi, Dokuma Prosesi ve Dokumayı Meydana Getiren Ana Hareketler. Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
3 Kamlı Ağızlık Açma Mekanizmaları Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
4 Kamlı Ağızlık Açma Mekanizmaları Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
5 Armürlü Ağızlık Açma Mekanizmaları Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
6 Jakarlı Ağızlık Açma Mekanizmaları Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
7 Jakarlı Ağızlık Açma Mekanizmaları Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
8 Arasınav
9 Mekikli ve Mekikçikli Atkı Atma Mekanizmaları Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
10 Esnek Rapierli Atkı Atma Mekanizmaları Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
11 Rijit Rapierli Atkı Atma Mekanizmaları Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
12 Hava ve Su Jetli Atkı Atma Mekanizmaları Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
13 Temel Dokuma Kumaş Yapıları. Dokuma Üretim Hesaplamaları ve Dokuma Verimliliğini Etkileyen Faktörler. Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
14 Bölüm dokuma laboratuvarı ve makinelerinin tanıtımı Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
15 Genel konu tekrarı Ders öncesi ve/veya ders sonrası ders konusu ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırma yapılması ve çalışılması tavsiye edilir. Düz anlatım, tartışma, gösterim Laboratuvar
16/17 Yarıyıl sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  ÇELİK N., 2012. Dokuma Teknolojisi Ders Notları, Çukurova Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü, Adana.
 BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir.
 EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., 1996. Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel.
 EREN R., 2009, Dokuma Hazırlık Teknolojisi, MKM Yayıncılık, Bursa.
 ACUNER A., 2001, Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Mart Matbaacılık Sanatları, İstanbul.
 TAYLOR M.A. (ÇEVİREN ALİ DEMİR VE MELİH GÜNAY), 1999, Tekstil Teknolojisi, Forbes Publications, London (UK).
 GÜRCÜM H.B., 2010, Tekstil Malzeme Bilgisi, Güncel Yayıncılık, İstanbul.
  GOERNER D., 1986, Woven Structure and Design - Part 1: Single Cloth Construction, Wira Technology Group, Leeds (UK).
 GOERNER D., 1989, Woven Structure and Design - Part 2: Compound Structures, British Textile Technology Group, Leeds (UK).
 ROBINSON A.T.C. and MARKS R., 1973, Woven Cloth Construction, The Textile Institute, Manchester (UK).
 MARKS R. and ROBINSON A.T.C., 1976, Principles of Weaving, The Textile Institute, Manchester (UK).
  LORD P.R. and MOHAMED M.H., 1973, Weaving Conversion of Yarn to Fabric, Merrow Publishing, Watford (UK).
 ORMEROD A. And SONDHELM W.S., 1995, Weaving - Technology and Operation, The Textile Institute, Manchester (UK).
  TALASAVEK O. And STAVY V.,1981, Shuttlelless weaving Machines,Elsevier Scientific Publishing.
 TALUKDAR M.K. SRIRAMULU P.K. and AJGAONKAR D.B., 1998, Weaving - Machines, Mechanisms, Management, Mahajan Publishers, India.
Diğer Kaynaklar  Dokuma makine, mekanizma, sistem, dokuma tasarım yazılımları vs. üreticilerine ait resmi internet sayfaları - Picanol, Dornier, Sultex, Sulzer, Staubli, Van de Wilele, Panter, Vamatex, Tsaudakoma, Toyoda … vs. - Tekstil teknolojisi ve Bilimine yönelik Populer ve bilimsel konuları ele alan basılı ve on-line dergiler.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme 0
2 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme 0
3 Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme 4
4 Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme 2
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme 1
6 Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme 0
7 Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme 0
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 4
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 4
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme 0
11 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme 1
12 İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme 0
13 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme 0
14 Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma 3
15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 16 16
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü: 122
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.88
Dersin AKTS Kredisi: 5