Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tıbbi Etik

Dersin Kodu : DEN441

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Diş hekimliği etiği ile ilgili ilkeleri ve kuralları açıklar
Diş hekiminin etik sorumluluklarını açıklar ve savunur
Hastaya karşı insancıl, güvenilir, adil, merhametli ve şefkatli davranmayı savunur ve uygular; onun özerkliğine, mahremiyetine önem verdiğini gösterir
Hasta haklarını açıklar, savunur ve uygular
Hastayla empatik iletişim kurmayı açıklar ve uygular.
Sağlık hizmetinin tanı, tedavi planlama ve tedavi aşamalarında hastanın en üstün çıkarını merkeze alır ve onun iyiliğini hedefler
Diş hekimliği ile ilgili ulusal ve uluslarası yasal düzenlemeleri, etik kodları, sağlık politikalarını açıklar ve bilgisini güncel tutarak mevzuati ve etik kodları uygular
Diş hekimliği etiği sorunlarını tanır ve çözüm önerileri sunar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : ALAN İÇİ SEÇMELİ DERSLER

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tıp ve diş hekimliği etiği ile ilgili temel bilgileri kavrayan; medikal vakaların etik boyutunu ayırt edebilen; etik sorunlara çözüm önerisi getirebilen; etik değerleri gözeten; hastalarına ve topluma karşı ahlaki ve etik sorumluluklarını bilen diş hekimleri yetiştirebilmektir.

Dersin İçeriği : Bu dersin kapsamında temel etik bilgileri, normatif sistemler, etik ilkeler ve öğretiler, değerler ve değer sistemleri, tıp ve diş hekimliği etiği sorunları, etik vaka analizleri, etik sorun çözüm yöntemleri, yaşamın başlangıcına ve sonuna ait etik sorunlar, ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler ve etik kodlar, yaşam kalitesi, diş hekiminin etik sorumluluğu, hasta hakları konuları yer almaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tıp Etiğine Giriş: Tanışma; Ders Programını Tanıtma Yok
2 Tıp ve Diş Hekimliği Mesleğinin Felsefesi ve Özellikleri Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
3 Tıpta ve Diş Hekimliğinde Hasta-Hekim İlişkisi-1 Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
4 Tıpta ve Diş Hekimliğinde Hasta-Hekim İlişkisi-2 Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
5 Diş Hekimliğinde İletişim Becerileri ve Empati-1 Kaynak Araştırma ROL YAPMA /DRAMA
6 Diş Hekimliğinde İletişim Becerileri ve Empati-2 Kaynak Araştırma ROL YAPMA/DRAMA
7 Terim ve Kavram Bilgisi : Felsefe, Etik, Biyoetik, Tıp Etiği, Diş Hekimliği Etiği Norm, Değer, Tutum, Normatif Sistemler, Değer Sistemleri, Deontoloji, Ödev, Sorumluluk Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
8 Biyomedikal Etiğin Temel İlkeleri-1:Zarar Vermekten Kaçınma, Yarar Sağlama, Adalet, Özerkliğe Saygı Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
9 Biyomedikal Etiğin Temel İlkeleri-2: Yaşama Saygı, Sır Saklama, Mahremiyete Saygı, Dürüstlük Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
10 Biyomedikal Etiğin Temel İlkeleri-3: Aydınlatılmış Onam Kaynak Araştırma VAKA ÇALIŞMASI
11 Hak Kavramı-İnsan Hakları-Hasta Hakları Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
12 Hasta Hakları ile İlgili Uluslararası Bildirgeler: Lizbon Bildirgesi, Amsterdam Bildirgesi, Bali Bildirgesi vb. Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
13 Hasta Hakları ile İlgili Ulusal Mevzuat: Hasta Hakları Yönetmeliği vb. Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
14 Hekimin Etik ve Yasal Sorumluluğu Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
15 Sağlık Profesyonelleriyle ilgili Etik Kodlara Giriş: Hekimlik Etik Kodları, Diş Hekimliği Etik Kodları, Hemşirelik Etik Kodları Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
16 I. ARA SINAV Kaynak kitaplar, makaleler, ders notları Yazılı Sınav
17 Yaşamın Başlangıcı ile İlgili Etik Sorunlar: Prenatal Testler, Yardımcı Üreme Teknikleri vb. Kaynak Araştırma VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI
18 Yaşamın Sonlandırılması ile İlgili Etik Sorunlar: Gebeliğin Sonlandırılması, Ötanazi, DNR vb. Kaynak Araştırma VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI
19 Genetik ve Biyoteknoloji ile İlgili Etik Sorunlar: Klonlama, Kök Hücre Araştırmaları vb. Kaynak Araştırma VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI
20 Tıpta ve Diş Hekimliğinde İnsan Onuru ve Özel Yaşama Saygı İlkesi Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
21 Diş Hekimliğinde Gri Alanlar: Etik Karar Verme Süreci Kaynak Araştırma VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI
22 Diş Hekimliğinde Hatalı Uygulamalar: Malpraktis Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
23 Diş Hekimliğinde Etik Açıdan Estetik Sorunlar Kaynak Araştırma VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI
24 Diş Hekimliğinde İletişim Araçlarının Kullanılması: Reklam-Haksız Rekabet Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
25 Bulaşıcı Hastalıklar Karşısında Diş Hekimi ve Etik Sorunlar Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
26 Diş Hekimliğinde Bir Onur Sorunu: Diploma Kiralama Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
27 Klinik Diş Hekimliğinde Etik Vaka Çözümlemeleri (I): Koruyucu Diş Hekimliği, Onarıcı Diş Hekimliği, Cerrahi Kaynak Araştırma VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI
28 Klinik Diş Hekimliğinde Etik Vaka Çözümlemeleri (II): Periodontoloji, Ortodonti, Ortognatik Cerrahi Kaynak Araştırma VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI
29 TDB Diş Hekimliği Etik Kodu Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
30 Diş Hekimliği Meslek Örgütüne Karşı Görev ve Sorumluluklar, TDB Disiplin Yönetmeliği Kaynak Araştırma Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma
31 II. ARA SINAVI Kaynak kitaplar, makaleler, ders notları Yazılı Sınav
32/33/34 FİNAL SINAVI Kaynak kitaplar, makaleler, ders notları Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kadıoğlu FG. Tıbbi Etik Açısından Diş Hekiminin Karar Sorunu. Tıbbi Etik, 1994; 2(2):89-91.
 Arda B, Oğuz Y, Şahinoğlu S. Deontoloji Ders Kitabı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, Ankara 1999.
 Kadıoğlu FG, Kadıoğlu S. Etik Karar Verme Süreci. Klinik Etik, Ed. Ayşegül Erdemir, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2001.
 Aydın E. Tıp Etiğine Giriş, Pegem Yayıncılık, Ankara 2001.
 Erdemir AD, Arda B. Ersoy N. ve ark. Çağdaş Tıp Etiği, Ed. Ayşegül Erdemir, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2005.
 Oğuz Y. Büken N. Tepe H. Biyoetik Terimler Sözlüğü, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2005.
  Tepe H. Felsefi Etik ve Meslek Etikleri, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2005.
 Rule JT. Veatch RM. Ethical Questions in Dentistry, Quintessence Pub.1st ed. 1998.
 Rule JT. Veatch RM. Ethical Questions in Dentistry, Quintessence Pub.2nd ed. 2004.
 Kadıoğlu FG. Sağlık Alanında Hatalı Uygulamalar ve Hasta Güvenliği. Dişhekimliği Dergisi 2012; 103(2):30-31.
 Kadıoğlu FG. Tıbbi Karar Verme Sürecinde Hastanın Artan Rolü. Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi 2012; 20(2):69-73.
 Kadıoğlu FG. Tıbbi Karar Verme Sürecinde Hastanın Artan Rolü. Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi 2012; 20(2):69-73.
  İletişim Becerileri Ders Notu
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Diş hekimliği alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme ve sağlık alanındaki ileri düzeydeki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma 4
2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme becerisine sahip olma 4
3 Diş hekimliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olma 2
4 Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilme 5
5 Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 2
6 Diş hekimliği alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanabilme 0
7 Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme 3
8 Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 3
9 Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirleyebilme, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirebilme 3
10 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme ve davranışa dönüştürebilme 3
11 Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini alabilme 3
12 Mesleki konuları uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme 3
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve uluslar arası meslektaşları ile iletişim kurabilme 0
14 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 0
15 Diş hekimliği alanında gündemdeki gelişmeleri izleme ve değerlendirebilme 3
16 Türkçeyi sözel ve yazılı olarak doğru kullanabilme, kendini ifade edebilme 4
17 Görevine, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasaya, yönetmeliğe, mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun davranma 5
18 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
19 Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını ve davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi yeterli düzeyde anlama bilgisine sahip olma 3
20 Klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olma 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 1 29
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 1 29
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 1 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2