|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tıbbi Etik |
|
Dersin Kodu |
: |
DEN441 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Diş hekimliği etiği ile ilgili ilkeleri ve kuralları açıklar Diş hekiminin etik sorumluluklarını açıklar ve savunur Hastaya karşı insancıl, güvenilir, adil, merhametli ve şefkatli davranmayı savunur ve uygular; onun özerkliğine, mahremiyetine önem verdiğini gösterir Hasta haklarını açıklar, savunur ve uygular Hastayla empatik iletişim kurmayı açıklar ve uygular. Sağlık hizmetinin tanı, tedavi planlama ve tedavi aşamalarında hastanın en üstün çıkarını merkeze alır ve onun iyiliğini hedefler Diş hekimliği ile ilgili ulusal ve uluslarası yasal düzenlemeleri, etik kodları, sağlık politikalarını açıklar ve bilgisini güncel tutarak mevzuati ve etik kodları uygular Diş hekimliği etiği sorunlarını tanır ve çözüm önerileri sunar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
ALAN İÇİ SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tıp ve diş hekimliği etiği ile ilgili temel bilgileri kavrayan; medikal vakaların etik boyutunu ayırt edebilen; etik sorunlara çözüm önerisi getirebilen; etik değerleri gözeten; hastalarına ve topluma karşı ahlaki ve etik sorumluluklarını bilen diş hekimleri yetiştirebilmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu dersin kapsamında temel etik bilgileri, normatif sistemler, etik ilkeler ve öğretiler, değerler ve değer sistemleri, tıp ve diş hekimliği etiği sorunları, etik vaka analizleri, etik sorun çözüm yöntemleri, yaşamın başlangıcına ve sonuna ait etik sorunlar, ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler ve etik kodlar, yaşam kalitesi, diş hekiminin etik sorumluluğu, hasta hakları konuları yer almaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tıp Etiğine Giriş: Tanışma; Ders Programını Tanıtma |
Yok |
|
|
2 |
Tıp ve Diş Hekimliği Mesleğinin Felsefesi ve Özellikleri |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
3 |
Tıpta ve Diş Hekimliğinde Hasta-Hekim İlişkisi-1 |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
4 |
Tıpta ve Diş Hekimliğinde Hasta-Hekim İlişkisi-2 |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
5 |
Diş Hekimliğinde İletişim Becerileri ve Empati-1 |
Kaynak Araştırma |
ROL YAPMA /DRAMA |
|
6 |
Diş Hekimliğinde İletişim Becerileri ve Empati-2 |
Kaynak Araştırma |
ROL YAPMA/DRAMA |
|
7 |
Terim ve Kavram Bilgisi : Felsefe, Etik, Biyoetik, Tıp Etiği, Diş Hekimliği Etiği
Norm, Değer, Tutum, Normatif Sistemler, Değer Sistemleri, Deontoloji, Ödev, Sorumluluk |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
8 |
Biyomedikal Etiğin Temel İlkeleri-1:Zarar Vermekten Kaçınma, Yarar Sağlama, Adalet, Özerkliğe Saygı |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
9 |
Biyomedikal Etiğin Temel İlkeleri-2: Yaşama Saygı, Sır Saklama, Mahremiyete Saygı, Dürüstlük |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
10 |
Biyomedikal Etiğin Temel İlkeleri-3: Aydınlatılmış Onam |
Kaynak Araştırma |
VAKA ÇALIŞMASI |
|
11 |
Hak Kavramı-İnsan Hakları-Hasta Hakları |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
12 |
Hasta Hakları ile İlgili Uluslararası Bildirgeler: Lizbon Bildirgesi, Amsterdam Bildirgesi, Bali Bildirgesi vb. |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
13 |
Hasta Hakları ile İlgili Ulusal Mevzuat: Hasta Hakları Yönetmeliği vb. |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
14 |
Hekimin Etik ve Yasal Sorumluluğu |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
15 |
Sağlık Profesyonelleriyle ilgili Etik Kodlara Giriş: Hekimlik Etik Kodları, Diş Hekimliği Etik Kodları, Hemşirelik Etik Kodları |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
16 |
I. ARA SINAV |
Kaynak kitaplar, makaleler, ders notları |
Yazılı Sınav |
|
17 |
Yaşamın Başlangıcı ile İlgili Etik Sorunlar: Prenatal Testler, Yardımcı Üreme Teknikleri vb. |
Kaynak Araştırma |
VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI |
|
18 |
Yaşamın Sonlandırılması ile İlgili Etik Sorunlar: Gebeliğin Sonlandırılması, Ötanazi, DNR vb. |
Kaynak Araştırma |
VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI |
|
19 |
Genetik ve Biyoteknoloji ile İlgili Etik Sorunlar: Klonlama, Kök Hücre Araştırmaları vb. |
Kaynak Araştırma |
VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI |
|
20 |
Tıpta ve Diş Hekimliğinde İnsan Onuru ve Özel Yaşama Saygı İlkesi |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
21 |
Diş Hekimliğinde Gri Alanlar: Etik Karar Verme Süreci |
Kaynak Araştırma |
VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI |
|
22 |
Diş Hekimliğinde Hatalı Uygulamalar: Malpraktis |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
23 |
Diş Hekimliğinde Etik Açıdan Estetik Sorunlar |
Kaynak Araştırma |
VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI |
|
24 |
Diş Hekimliğinde İletişim Araçlarının Kullanılması: Reklam-Haksız Rekabet |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
25 |
Bulaşıcı Hastalıklar Karşısında Diş Hekimi ve Etik Sorunlar |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
26 |
Diş Hekimliğinde Bir Onur Sorunu: Diploma Kiralama |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
27 |
Klinik Diş Hekimliğinde Etik Vaka Çözümlemeleri (I): Koruyucu Diş Hekimliği, Onarıcı Diş Hekimliği, Cerrahi |
Kaynak Araştırma |
VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI |
|
28 |
Klinik Diş Hekimliğinde Etik Vaka Çözümlemeleri (II): Periodontoloji, Ortodonti, Ortognatik Cerrahi |
Kaynak Araştırma |
VAKA ÇALIŞMASI/KÜÇÜK GRUP TARTIŞMASI |
|
29 |
TDB Diş Hekimliği Etik Kodu |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
30 |
Diş Hekimliği Meslek Örgütüne Karşı Görev ve Sorumluluklar, TDB Disiplin Yönetmeliği |
Kaynak Araştırma |
Anlatım/Soru-Yanıt/Tartışma |
|
31 |
II. ARA SINAVI |
Kaynak kitaplar, makaleler, ders notları |
Yazılı Sınav |
|
32/33/34 |
FİNAL SINAVI |
Kaynak kitaplar, makaleler, ders notları |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kadıoğlu FG. Tıbbi Etik Açısından Diş Hekiminin Karar Sorunu. Tıbbi Etik, 1994; 2(2):89-91.
Arda B, Oğuz Y, Şahinoğlu S. Deontoloji Ders Kitabı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, Ankara 1999.
Kadıoğlu FG, Kadıoğlu S. Etik Karar Verme Süreci. Klinik Etik, Ed. Ayşegül Erdemir, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2001.
Aydın E. Tıp Etiğine Giriş, Pegem Yayıncılık, Ankara 2001.
Erdemir AD, Arda B. Ersoy N. ve ark. Çağdaş Tıp Etiği, Ed. Ayşegül Erdemir, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2005.
Oğuz Y. Büken N. Tepe H. Biyoetik Terimler Sözlüğü, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2005.
Tepe H. Felsefi Etik ve Meslek Etikleri, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2005.
Rule JT. Veatch RM. Ethical Questions in Dentistry, Quintessence Pub.1st ed. 1998.
Rule JT. Veatch RM. Ethical Questions in Dentistry, Quintessence Pub.2nd ed. 2004.
Kadıoğlu FG. Sağlık Alanında Hatalı Uygulamalar ve Hasta Güvenliği. Dişhekimliği Dergisi 2012; 103(2):30-31.
Kadıoğlu FG. Tıbbi Karar Verme Sürecinde Hastanın Artan Rolü. Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi 2012; 20(2):69-73.
Kadıoğlu FG. Tıbbi Karar Verme Sürecinde Hastanın Artan Rolü. Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi 2012; 20(2):69-73.
İletişim Becerileri Ders Notu
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Diş hekimliği alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme ve sağlık alanındaki ileri düzeydeki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
4 |
|
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme becerisine sahip olma |
4 |
|
3 |
Diş hekimliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olma |
2 |
|
4 |
Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilme |
5 |
|
5 |
Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme |
2 |
|
6 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanabilme |
0 |
|
7 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
3 |
|
8 |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
3 |
|
9 |
Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirleyebilme, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirebilme |
3 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme ve davranışa dönüştürebilme |
3 |
|
11 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini alabilme |
3 |
|
12 |
Mesleki konuları uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme |
3 |
|
13 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve uluslar arası meslektaşları ile iletişim kurabilme |
0 |
|
14 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
0 |
|
15 |
Diş hekimliği alanında gündemdeki gelişmeleri izleme ve değerlendirebilme
|
3 |
|
16 |
Türkçeyi sözel ve yazılı olarak doğru kullanabilme, kendini ifade edebilme
|
4 |
|
17 |
Görevine, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasaya, yönetmeliğe, mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun davranma
|
5 |
|
18 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
5 |
|
19 |
Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını ve davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi yeterli düzeyde anlama bilgisine sahip olma |
3 |
|
20 |
Klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olma
|
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
29 |
1 |
29 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
29 |
1 |
29 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
1 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|