|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Farmakoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
DEN380 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ERGİN ŞİNGİRİK Prof.Dr. SERPİL ÖNDER Prof.Dr. FAZİLET AKSU Prof.Dr. NURAN ÖĞÜLENER Doç.Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ Prof.Dr. CEMİL GÖÇMEN Doç.Dr. EDA KUMCU KARABAL Öğr.Gör. OLCAY KIROĞLU Uzman FATMA PEYMAN UÇAR ERTUĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İlaçları sınıflandırabilme ve uygulama yerlerini bilir İlaç etkilerini, mekanizmalarını ve farmokinetik özelliklerini tanımlar İlaçların yan etkilerini, toksik etkilerini ve ilaç zehirlenmelerini tanımlar Akılcı ilaç kullanımını bilir Çeşitli hastalıklarda kullanılan ilaçları öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Farmakolojinin temel kavramlarının öğretilmesi, diş hekimliğ ile ilgili ilaçları öğretmek, akılcı ilaç kullanım prensiplerini öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Farmakolojinin temel kavramlarını, akılcı ilaç kullanım prensipleri, ilaçların farmakolojisi, ilaç yan etkileri, reçete yazma prensipleri, çeşitli hastalıklarda kullanılan ilaçlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Diş Hekimliği fakültesi dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Farmakolojiya giriş, İlaçların absorbsiyonu, ilaçların dağılımı |
Kitap okuma |
Düz anlatım, sözlü sunum |
|
2 |
İlaçların metabolizması, Farmakogenetik, ilaçların itrahı |
Kitap okuma |
Tartışma, sözlü sunum |
|
3 |
İlaçların etki mekanizması, reseptör kavramı ve ilaç-reseptör ilişkisi |
Kitap okuma |
Tartışma, sözlü sunum |
|
4 |
Farmakodinamik ve farmakokinetik etkileşimler |
Kitap okuma |
Tartışma, sözlü sunum |
|
5 |
İlaçların etkisini değiştiren faktörler, ilaçların toksik tesirleri, suistimali ve bağımlılığı |
Kitap okuma |
Tartışma, sözlü sunum |
|
6 |
Ağır metaller ve antagonistleri, Otonom sinir sistemine giriş, parasempatomimetikler |
Kitap okuma |
Tartışma, sözlü sunum |
|
7 |
Sempatomimetikler, parasempatolitikler, Sempatolitikler |
Kitap okuma |
Tartışma, sözlü sunum |
|
8 |
Otakoidler, histamin ve antagonistleri. Laboratuar |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, laboratuar |
|
9 |
Inflamasyon farmakolojisi, Nonsteroidal antiinflamatuar ilaçlar |
Kitap okuma |
Tartışma, sözlü sunum |
|
10 |
Narkotik analjezikler, Çizgili kas tonusunu etkileyen ilaçlar |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
11 |
Lokal anestezikler, Genel anestezikler, Hipnosedatif ilaçlar |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
12 |
Benzodiazepinler, barbitüratlar, nöroleptikler, antidepresanlar |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
13 |
Antiepileptikler |
Kitap okuma |
Tartışma, sözlü sunum |
|
14 |
Ara sınav |
Kitap okuma |
Yazılı Sınav |
|
15 |
Parkinson tedavisinde kullanılan ilaçlar |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
16 |
Santral sinir sistemi stimule eden ilaçlar, diüretikler |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
17 |
Antianginal ilaçlar, antihipertansifler, antiaritmikler |
Kitap okuma |
Tartışma, sözlü sunum |
|
18 |
KKY tedavisinde kullanılan ilaçlar, hipolipidemik ilaçlar, peptik ülser ilaçları |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
19 |
Antianemikler, Emetik ve antiemetik ilaçlar, Solunum sistemi ilaçları, Insulin ve oral antidiabetikler |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
20 |
Tiroid hormonları ve antitiroid ilaçlar, kortikosteroidler ve anatogonistleri |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
21 |
Kalsiyotropik ilaçlar, androjenler, anabolik steroidler, antiandrojenik ilaçlar |
Kitap okuma |
Tartışma, sözlü sunum |
|
22 |
Estrogen, progestin, ve anogonistleri, Antineoplastik ilaçlar |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
23 |
Vitaminler, antiseptik ve dezenfektanlar, kemotöropatikler |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
24 |
Penisilinler, sefalosporinler, makrolid ve linkozamidler,Aminoglikozidler, amfenikol ve tetrasiklinler, sulfanoamidler, florokinolonlar |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
25 |
Dar spektrumlu antistafilokokal, antianaerobik ve polipeptid antibiyotikler |
Kitap okuma |
Tartışma, sözlü sunum |
|
26 |
Antitüberküloz ilaçlar, antihelmintik ilaçlar, Antiviral ilaçlar |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
27 |
Rasyonel farmakoterapi ve reçete yazma, Gebelikte ilaç kullanımı, yaşlı hastaya farmakolojik yaklaşım |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
28 |
Antitrombotik ilaçlar, Hemostatik ilaçlar |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
29 |
Ara sınav |
Kitap okuma |
Yazılı sınav |
|
30 |
Diş çürükleri ve periodontal hastalıklarda farmakoloji |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
31 |
Diş hekimliğinde karşılaşılan acil durumlarda farmakolojik yaklaşım |
Kitap okuma |
Tartışma, inceleme, sözlü sunum |
|
32/33/34 |
Final sınavı |
Kitap okuma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji (Oğuz Kayaalp),
Goodman and Gilman´s The Pharmacological Basis of Therapeutics
Basic and Clinical Pharmacology (B.G.Katzung),
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Diş hekimliği alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme ve sağlık alanındaki ileri düzeydeki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
1 |
|
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme becerisine sahip olma |
5 |
|
3 |
Diş hekimliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olma |
3 |
|
4 |
Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilme |
0 |
|
5 |
Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme |
4 |
|
6 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanabilme |
0 |
|
7 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
3 |
|
8 |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
3 |
|
9 |
Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirleyebilme, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirebilme |
2 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme ve davranışa dönüştürebilme |
1 |
|
11 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini alabilme |
3 |
|
12 |
Mesleki konuları uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme |
3 |
|
13 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve uluslar arası meslektaşları ile iletişim kurabilme |
0 |
|
14 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
0 |
|
15 |
Diş hekimliği alanında gündemdeki gelişmeleri izleme ve değerlendirebilme
|
0 |
|
16 |
Türkçeyi sözel ve yazılı olarak doğru kullanabilme, kendini ifade edebilme
|
0 |
|
17 |
Görevine, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasaya, yönetmeliğe, mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun davranma
|
0 |
|
18 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
19 |
Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını ve davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi yeterli düzeyde anlama bilgisine sahip olma |
4 |
|
20 |
Klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olma
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
29 |
3 |
87 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
1 |
16 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
2 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 111 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|