|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fizik |
|
Dersin Kodu |
: |
DEN183 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. IŞIL ÖCAL Öğr.Gör. AYKUT PELİT Prof.Dr. İSMAİL GÜNAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Organizmaya etkiyen kuvvetler, denge ve kararlılıkta mekanik ilke ve yasaların öğrenilmesi. Maddenin katı, sıvı ve gaz hallerinde fizik ilkelerin öğrenilmesi. * Canlıda termodinamik olayların anlaşılmasında ilke ve yasaların kullanılmasının öğrenilmesi * Ses ve ışık dalgalarının fiziksel özellerinin öğrenilmesi * Elektrik ve Manyetizmada temel kural ve ilkelerin öğrenilmesi. * Radyasyon ve radyoaktivite kavramlarında yasa ve ilkelerin öğrenilmesi. * Medikal tanı ve tedavi amacıyla kullanılan görüntüleme sistemlerinin öğrenilmesi. * Görüntüleme sistemlerinde kulanılan temel fizik ilke ve yasaların öğrenilmesi. Biyomedikal fiziği temel sağlık bilimlerinde uygulayabilmek Atom ve çekirdek yapılarını tanıyabilmek Mekanik konularını tanıyıp biyolojik sistemlere uygulayabilme Ölçme, ölçeklendirme ve uluslar arası birim sistemlerini tanıyabilmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Diş hekimliği 1.sınıf öğrencilerine temel fizik ilke ve yasalarını öğretmek, öğrencileri biyolojik sistemlerin daha iyi anlaşılmasında ve karşılaşılacak problemlerin çözümünde temel fizik ilke ve yasalarını nasıl kullanılabileceği hakkında bilgilendirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tibbi fiziğin tanıtılması
Ölçme ve ölçeklendirme
Kuvvet ve sürtünme kuvveti
Canlı vücudunun hareketi
Dinamik (yürüme, zıplama, koşma)
İş, Güç, Enerji (Kinetik enerji, Potansiyel enerji, ve metabolik hız)
Moment, momentum ve çarpışma, momentum ve çarpışmaların korunması
Katılar (biyolojik katılar, kristal katılar, zor, zorlanma ve hooke yasası)
Sıvılar (buharlaşma, kaynama sıcaklığı, osmos, yüzey gerilimi vb.)
Akışkanlar (basınç, hidrostatik basınç, viskozite, Pouseuille Yasası,viskozite)
Gazlar, sıcaklık ve rölatif nem
Isı ve yaşam,
Isı iletimi ve termoregülasyon
Dalgalar, Durgun ve hareketli dalgalar
Süperpozisyon Kuralı ve genel olarak dalgaların değerlendirilmesi
İşitme ve kulak
Sesin özellikleri (çeşitleri, şiddeti, vb. )
Resonans ve işitme
Işık ve özellikleri
Yansıma Kırılma ve Kırınım
Işık prizması,Renkli görme ve Polarizasyon
Optik ve lensler
Görme ve insan gözünün yapısı
Elektrik, elektrik Alanı, akım , doğru akım, alternatif akım, potansiyel farkı
Ohm kanunu ve Elektrik devreleri , Medikal tanı ve görüntüleme
Canlı organizmada biyoelektrik
Manyetizmaya giriş , mıktanıslar, manyetik akım
Biyomanyetizma ve etkileri
Radyasyon ve Radyoaktivite, radyasyon dozları, radyoaktivite birimleri
Tıbbi teşhiş ve tedavide radyasyon
Radyoaktivenin etkileri ve korunma yöntemleri
Biyofizikte kullanılan elektriksel ölçüm aletleri(Recorders, Stimulators, Amplyfiers, Oscillographs vb.) |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
1. sınıf dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tibbi fiziğin tanıtılması |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
2 |
Ölçme ve ölçeklendirme
Örnek problemler ve çözümleri |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
3 |
Kuvvet ve sürtünme kuvveti
Canlı vücudunun hareketi
Örnek problemler ve çözümleri |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştıması |
Örgün (yüz yüze) |
|
4 |
Dinamik (yürüme, zıplama, koşma)
Örnek problemler ve çözümleri |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
5 |
İş, Güç, Enerji (Kinetik enerji, Potansiyel enerji, ve metabolik hız) |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
6 |
Moment, momentum ve çarpışma, momentum ve çarpışmalrın korunması
Örnekler, problemler ve çözümler
|
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
7 |
Katılar (biyolojik katılar, kristal katılar, zor, zorlanma ve hooke yasası) |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
8 |
Sıvılar (buharlaşma, kaynama sıcaklığı, osmos, yüzey gerilimi vb.)
|
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
9 |
Akışkanlar (basınç, hidrostatik basınç, viskozite, Pouseuille Yasası,viskozite) |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
10 |
Gazlar, sıcaklık ve rölatif nem |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
11 |
Isı ve yaşam,
Isı iletimi ve termoregülasyon |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
12 |
Dalgalar, Durgun ve hareketli dalgalar
|
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
13 |
Süperpozisyon Kuralı ve genel olarak dalgaların değerlendirilmesi |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
14 |
SINAV |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
15 |
İşitme ve kulak |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
16 |
Sesin özellikleri (çeşitleri, şiddeti, vb. ) |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
17 |
Resonans ve işitme |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
18 |
Işık ve özellikleri |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
19 |
Yansıma, Kırılma ve Kırınım, Snell Kanunu |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet |
Örgün (yüz yüze) |
|
20 |
Işık prizması,Renkli görme ve Polarizasyon |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
21 |
Optik ve lensler |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet |
Örgün (yüz yüze) |
|
22 |
Görme, insan gözü ve yapısı |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
23 |
Elektrik, elektrik Alanı, akım , doğru akım, alternatif akım, potansiyel farkı |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
24 |
Ohm kanunu ve Elektrik devreleri Seri ve paralel bağlı elektrik devreleri) , |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
25 |
Canlı organizmada biyoelektrik
Örnekler, Problemler ve çözümler |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
26 |
Manyetizmaya giriş , mıktanıslar, manyetik alan ve ölçümü |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
27 |
Canlı organizmada biyomanyetizma ve etkileri |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
28 |
Radyasyon ve radyoaktivite, radyasyon dozu, radyoaktive birimleri |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
29 |
Medikal tanı ve görüntülemede radyasyon |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
30 |
Radyoaktivenin etkileri ve korunma yöntemleri |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
31 |
Biyofizikte kullanılan elektriksel ölçüm aletleri(Recorders, Stimulators, Amplyfiers, Oscillographs vb.) |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Örgün (yüz yüze) |
|
32/33/34 |
SINAV |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması |
Çoktan seçmeli testler
klasik metod
quiz |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) )
Biyofizik (Ferit Pehlivan)
Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
İnternet Araştırması
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Diş hekimliği alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme ve sağlık alanındaki ileri düzeydeki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
1 |
|
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme becerisine sahip olma |
2 |
|
3 |
Diş hekimliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olma |
0 |
|
4 |
Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilme |
0 |
|
5 |
Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme |
0 |
|
6 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanabilme |
1 |
|
7 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
0 |
|
8 |
Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
1 |
|
9 |
Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirleyebilme, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirebilme |
2 |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme ve davranışa dönüştürebilme |
0 |
|
11 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini alabilme |
0 |
|
12 |
Mesleki konuları uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme |
0 |
|
13 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve uluslar arası meslektaşları ile iletişim kurabilme |
0 |
|
14 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
2 |
|
15 |
Diş hekimliği alanında gündemdeki gelişmeleri izleme ve değerlendirebilme
|
0 |
|
16 |
Türkçeyi sözel ve yazılı olarak doğru kullanabilme, kendini ifade edebilme
|
0 |
|
17 |
Görevine, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasaya, yönetmeliğe, mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun davranma
|
0 |
|
18 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
|
19 |
Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını ve davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi yeterli düzeyde anlama bilgisine sahip olma |
0 |
|
20 |
Klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olma
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
29 |
2 |
58 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
29 |
1 |
29 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
5 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 107 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|