|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dünya Tiy.Tar. ve Kur. III |
|
Dersin Kodu |
: |
TYM 307 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Okutman TURGUT BAĞIR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
18. Yüzyıl tiyatro düşüncesini anlatabilir. Romantik Akım tiyatro düşüncesini anlatabilir. Gerçekçi Akım tiyatro düşüncesini anlatabilir. Karşı Gerçekçi Akım tiyatro düşüncesini anlatabilir. Romantik Akım ile Gerçekçi Akım´ın tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder. Gerçekçi ve Karşı Gerçekçi Akımlarının tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder. 18. Yüzyıl yeni yorumlarının, Romantik Akım´ın, Gerçekçi Akım´ın ve Karşı Gerçekçi Akım´ın doğuşuna ortam hazırlayan siyasal, kültürel, dinsel, felsefi, ekonomik koşulları değerlendirir. Romantik ve Gerçekçi Akımların tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
18. yüzyıl, Romantik, Gerçekçi ve Karşı Gerçekçi dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
18. Yüzyılda Avrupa Tiyatrosu: Aydınlanma Çağı, Aydınlanmanın Mimarları, Aydınlanma Çağının Felsefesi. Jean Jacques Rousseau, David Hume, Denis Diderot, Beaumachais… |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
2 |
18. Yüzyıl Tiyatro Yazarlığı ve Yazarları (Gotthold Ephraim Lessing, Schiller, George Lillo, Sebastian Mercier.) |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
3 |
18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesi: Siyasal, Kültürel, Ekonomik, Dinsel ve Bilimsel Gelişmeler. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
4 |
18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinde Yeni Yorumlar: Tiyatroda Günlük Olaylara ve Sıradan Kişilere Yer Verilmelidir. (Daha önceki dönemlerde tiyatroda olaylar ve kişiler nereden ve kimlerden seçilmekteydi? Sorusuna tüm dönemlerin hatırlanması yoluyla cevap aranması.) |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
5 |
18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinde Yeni Yorumlar: Tiyatro Eseri Düzyazıyla Yazılmalıdır, Tiyatro Seyircisini Duygulandırmalıdır, Yeni Türler Denenmelidir. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
6 |
Tiyatro Duygulandırarak Eğitir, Duygulanma ve Acı Çekme Seyirciye Zevk Verir. (Bundan önceki tüm dönemlerde tiyatronun amacı ve işlevi neydi? Sorusuna geçmişi dönemlerin hatırlanması yoluyla cevap aranması) |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
7 |
18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
8 |
Ara sınav. |
|
|
|
9 |
Romantik Akım: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Kültürel ve Bilimsel Ortam. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
10 |
Romantik Akım: Sanatın Yaratma Özgürlüğü, Sanatın Üstün Bir Olgu Olması, Ulusal Olanın Yeğlenmesi Ve Ortaçağ Kaynaklarına Yönelme. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
11 |
Romantik Akım: Sanatın Evrimi Ve İdealist Tarihselcilik (Platon’un ‘idealar’ felsefesinin hatırlanması), Sanatın Işıtıcı ve Aydınlaştırıcı İşlevi. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
12 |
Romantik Akım: Gerçeğin Özünün Yansıtılması, Klasik Kuralları Aşılması, Organik Biçim, Karşıtların Uyumu. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
13 |
Tragedya ve Komedyanın Yeni Tanımları ve Grotesk, Yaratıcı Düşgücü ve Yanılsama (İllüzyon), Romantik İroni, Shakespeare Yorumu. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
14 |
Ara Sınav. |
|
|
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
|
|
16 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
|
|
17 |
Natüralizm ve Gerçekçi Akım: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Kültürel, Bilimsel Ortam. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
18 |
Gerçekçi Akımda Romantik Tiyatroya Gösterilen Tepki, Natüralizm ve Gerçekçiliğin karşılaştırılması. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
19 |
Gerçekçi Akımın İlkeleri: Somut Yaşam Gerçeğinin Yansıtılması, Çevre Etmenlerinin Dikkate Alınması, Bilim Yönteminin kullanılması, Düşüncenin Dış Dünyaya Açılması, İllüzyon (Yanılsama) Yaratılması. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
20 |
Gerçekçi Akımda Uygulamada Gözetilmesi Gereken Kurallar: Yoğun, Birlikli, Gerilimli Oyun Yapısı, Bergson ve Komedya, Günlük Konuşma Dilinin Kullanılması, Görüntüde Somut Yaşam Gerçeğine Benzerlik. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
21 |
Gerçekçi Tiyatroda Amaç, Gerçekçi Tiyatroda Dramatik Olan, Gerçekçi Akımın Etkilendiği Kaynaklar, Gerçekçi Akımın Karşılaştırılması. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
22 |
Yaratıcı Oyunculuk ve Konstantin Stanislavsky. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
23 |
Gerçekçi Akımın Yazarları: August Strindberg, George Bernard Shaw, Anton Çehov, Henrik İbsen, Emile Zola, Alexandre Dumas Fils… |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
24 |
Ara Sınav. |
|
|
|
25 |
Karşı Gerçekçi Eğilimler: Sosyal, Siyasal, Ekonomik, Kültürel, Bilimsel Ortam, Simgecilik, Yeni Romantizm, Estetikçilik. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
26 |
Fransız Sembolistler: Mallarme, Maeterlinck, Claudel, Edmond Rostand, Alfred Jarry, Lord ve Lugne Pou. Diğer Karşı gerçekçiler: Oscar Wilde, Hugo von
Hofmannsthal, Hanry Bergson. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
27 |
Richard Wagner ve Bileşik Sanat Yapıtı, Friedrich Nietzsche ve Tragedyanın Doğuşu, Karşı Gerçekçilerin Genel ve Ortak Görüşleri, Gizli Gerçeğin İfadesi ve
Simgecilik. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
28 |
Tiyatro Sanat Tadı Vermekten Başka Bir Görevle Koşullu Olmamalıdır, Güzellik Kaygısı ve Estetikçilik, Adolphe Appia ve Gordon Graeg’in Çalışmaları, Tiyatronun Tüm Öğelerinin Birlikte Devinimi, Yeni Bir Yanılsama Anlayışı, Oyunun Uyumunun Yönetmen Tarafından Sağlanması. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
29 |
Karşı Gerçekçi Eğilimlerin Tekrarı. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
30 |
Ara Sınav. |
|
|
|
31 |
Final sınavı hazırlık çalışmaları |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
32/33/34 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Brockett, Oscar G.: Tiyatro Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları. Ankara, 2000.
Nutku, Özdemir:. Dünya Tiyatro Tarihi I-II. Remzi Kitabevi. İstanbul, 1985
Fuat, Mehmet:. Tiyatro Tarihi. Varlık Yayınları. İstanbul, 1984.
Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
3 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
4 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
5 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
2 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
1 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
1 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
3 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
0 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
2 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
3 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
3 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
1 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
2 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
2 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|