Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dünya Tiy.Tar. ve Kur. III

Dersin Kodu : TYM 307

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Okutman TURGUT BAĞIR

Dersin Öğrenme Kazanımları : 18. Yüzyıl tiyatro düşüncesini anlatabilir.
Romantik Akım tiyatro düşüncesini anlatabilir.
Gerçekçi Akım tiyatro düşüncesini anlatabilir.
Karşı Gerçekçi Akım tiyatro düşüncesini anlatabilir.
Romantik Akım ile Gerçekçi Akım´ın tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder.
Gerçekçi ve Karşı Gerçekçi Akımlarının tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder.
18. Yüzyıl yeni yorumlarının, Romantik Akım´ın, Gerçekçi Akım´ın ve Karşı Gerçekçi Akım´ın doğuşuna ortam hazırlayan siyasal, kültürel, dinsel, felsefi, ekonomik koşulları değerlendirir.
Romantik ve Gerçekçi Akımların tiyatro düşüncesindeki farklılıklarını analiz eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.

Dersin İçeriği : 18. yüzyıl, Romantik, Gerçekçi ve Karşı Gerçekçi dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin incelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 18. Yüzyılda Avrupa Tiyatrosu: Aydınlanma Çağı, Aydınlanmanın Mimarları, Aydınlanma Çağının Felsefesi. Jean Jacques Rousseau, David Hume, Denis Diderot, Beaumachais… Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
2 18. Yüzyıl Tiyatro Yazarlığı ve Yazarları (Gotthold Ephraim Lessing, Schiller, George Lillo, Sebastian Mercier.) Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
3 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesi: Siyasal, Kültürel, Ekonomik, Dinsel ve Bilimsel Gelişmeler. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
4 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinde Yeni Yorumlar: Tiyatroda Günlük Olaylara ve Sıradan Kişilere Yer Verilmelidir. (Daha önceki dönemlerde tiyatroda olaylar ve kişiler nereden ve kimlerden seçilmekteydi? Sorusuna tüm dönemlerin hatırlanması yoluyla cevap aranması.) Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
5 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinde Yeni Yorumlar: Tiyatro Eseri Düzyazıyla Yazılmalıdır, Tiyatro Seyircisini Duygulandırmalıdır, Yeni Türler Denenmelidir. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
6 Tiyatro Duygulandırarak Eğitir, Duygulanma ve Acı Çekme Seyirciye Zevk Verir. (Bundan önceki tüm dönemlerde tiyatronun amacı ve işlevi neydi? Sorusuna geçmişi dönemlerin hatırlanması yoluyla cevap aranması) Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
7 18. Yüzyıl Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
8 Ara sınav.
9 Romantik Akım: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Kültürel ve Bilimsel Ortam. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
10 Romantik Akım: Sanatın Yaratma Özgürlüğü, Sanatın Üstün Bir Olgu Olması, Ulusal Olanın Yeğlenmesi Ve Ortaçağ Kaynaklarına Yönelme. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
11 Romantik Akım: Sanatın Evrimi Ve İdealist Tarihselcilik (Platon’un ‘idealar’ felsefesinin hatırlanması), Sanatın Işıtıcı ve Aydınlaştırıcı İşlevi. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
12 Romantik Akım: Gerçeğin Özünün Yansıtılması, Klasik Kuralları Aşılması, Organik Biçim, Karşıtların Uyumu. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
13 Tragedya ve Komedyanın Yeni Tanımları ve Grotesk, Yaratıcı Düşgücü ve Yanılsama (İllüzyon), Romantik İroni, Shakespeare Yorumu. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
14 Ara Sınav.
15 Dönem analizi ve genel tekrar
16 Dönem analizi ve genel tekrar
17 Natüralizm ve Gerçekçi Akım: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Kültürel, Bilimsel Ortam. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
18 Gerçekçi Akımda Romantik Tiyatroya Gösterilen Tepki, Natüralizm ve Gerçekçiliğin karşılaştırılması. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
19 Gerçekçi Akımın İlkeleri: Somut Yaşam Gerçeğinin Yansıtılması, Çevre Etmenlerinin Dikkate Alınması, Bilim Yönteminin kullanılması, Düşüncenin Dış Dünyaya Açılması, İllüzyon (Yanılsama) Yaratılması. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
20 Gerçekçi Akımda Uygulamada Gözetilmesi Gereken Kurallar: Yoğun, Birlikli, Gerilimli Oyun Yapısı, Bergson ve Komedya, Günlük Konuşma Dilinin Kullanılması, Görüntüde Somut Yaşam Gerçeğine Benzerlik. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
21 Gerçekçi Tiyatroda Amaç, Gerçekçi Tiyatroda Dramatik Olan, Gerçekçi Akımın Etkilendiği Kaynaklar, Gerçekçi Akımın Karşılaştırılması. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
22 Yaratıcı Oyunculuk ve Konstantin Stanislavsky. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
23 Gerçekçi Akımın Yazarları: August Strindberg, George Bernard Shaw, Anton Çehov, Henrik İbsen, Emile Zola, Alexandre Dumas Fils… Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
24 Ara Sınav.
25 Karşı Gerçekçi Eğilimler: Sosyal, Siyasal, Ekonomik, Kültürel, Bilimsel Ortam, Simgecilik, Yeni Romantizm, Estetikçilik. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
26 Fransız Sembolistler: Mallarme, Maeterlinck, Claudel, Edmond Rostand, Alfred Jarry, Lord ve Lugne Pou. Diğer Karşı gerçekçiler: Oscar Wilde, Hugo von Hofmannsthal, Hanry Bergson. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
27 Richard Wagner ve Bileşik Sanat Yapıtı, Friedrich Nietzsche ve Tragedyanın Doğuşu, Karşı Gerçekçilerin Genel ve Ortak Görüşleri, Gizli Gerçeğin İfadesi ve Simgecilik. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
28 Tiyatro Sanat Tadı Vermekten Başka Bir Görevle Koşullu Olmamalıdır, Güzellik Kaygısı ve Estetikçilik, Adolphe Appia ve Gordon Graeg’in Çalışmaları, Tiyatronun Tüm Öğelerinin Birlikte Devinimi, Yeni Bir Yanılsama Anlayışı, Oyunun Uyumunun Yönetmen Tarafından Sağlanması. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
29 Karşı Gerçekçi Eğilimlerin Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
30 Ara Sınav.
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları Düz Anlatım - Tartışma
32/33/34 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Brockett, Oscar G.: Tiyatro Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları. Ankara, 2000.
 Nutku, Özdemir:. Dünya Tiyatro Tarihi I-II. Remzi Kitabevi. İstanbul, 1985
 Fuat, Mehmet:. Tiyatro Tarihi. Varlık Yayınları. İstanbul, 1984.
 Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 4 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 0
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 3
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 4
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 5
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 0
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 2
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 1
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 1
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 3
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 0
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 2
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 3
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 0
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 0
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 3
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 1
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 2 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 4 2 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3