|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sahne Hareketi III |
|
Dersin Kodu |
: |
TYM 334 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hareket stilizasyonunu kavrar ve dramatik aksiyon içinde ki kullanım olanaklarını geliştirir. Karaktere ait duygu ve düşünceleri bir anlatım aracı olan oyuncu bedeni aracılığı ile sahne üzerinde ifade eder. Sahne üzerinde sergilenen hareketleri çözümler. Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketin anlatımsal gücünü kullanır. Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketi çözümler ve bedeni ile ifade eder. Yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitilini sahne üzerinde oluşturur ve geliştirir İmge ve simgelerin sahne üzerinde ifade eder Oyuncu bedeninin ön planda olduğu kısa sahne performansları üzerinde çalışarak, örnek olarak ele alınan oyun metinlerde yapılan eylem analizlerini yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitili ile sahne üzerinde ifade eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TYM 234 Sahne Hareketi II
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hareketin kuramsal temellerini ele alarak yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitilinin sahne üzerinde var edilmesini sağlamak ve sahne üzerinde hareket kullanımı bilincini geliştirmek. Sahne üzerinde hareketin bir anlatım aracı olarak kavranmasını sağlayarak mesleki prensipler ölçüsünde oyuncunun enstrümanı olan bedenin sahne üzerinde ki kulanım olanaklarını geliştirmek ve sahne üzerinde var edilecek karakterin duygu ve düşüncelerini enstürman aracılığı ile sahne üzerinde ifadelendirilmesini sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hareket kabiliyeti, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon, denge ve sahne dövüşü tekniklerini içeren Sahne Hareketi 3 dersi; oyuncunun sahne üzerindeki bedenini plastik bir malzeme olarak ele alarak, hareket düzenlemeleri oluşturmayı amaçlamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Stüdyo |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Öğrencilerle tanışma ve yıllık ders planının tanıtımı. |
|
Gösterim |
|
2 |
Isınma ve esneme egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
3 |
Çeviklik ve denge egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
4 |
Kontrollü hareket yaklaşımı içerisinde koordinasyon egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
5 |
Beden plastiği ve sahne estetiği bağlamında vücut pozisyonları, duruşları, çiftli ve tekli akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
6 |
Beden plastiği ve sahne estetiği bağlamında vücut pozisyonları, duruşları, çiftli ve tekli akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
7 |
Hareket stilizasyonunu üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Hareket stilizasyonunun dramatik aksiyon içinde kullanımı üzerine çalışma ve uygulama. Örnek olarak ele alınan oyun metninin analizi. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
10 |
Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketin anlatımsal gücünün çözümlenmesine giriş. Örnek olarak ele alınan oyun metninden performansa dönüştürülecek sahnelerin belirlenmesi. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
11 |
Hareket ilkeleri doğrultusunda hareketin anlatımsal gücünün çözümlenmesi
ve uygulama çalışmaları. Örnek olarak ele alınan oyun metninden seçilen sahnelerin birleştirilerek yeni sahne performans metninin oluşturulması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
12 |
İmge ve simgelerin sahne üzerinde kullanımına giriş. Oluşturulan sahne performans metinde yer alan imge ve simgelerin tespit edilmesi. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
13 |
İmge ve simgelerin sahne üzerinde kullanımı üzerine çalışmalar ve uygulamalar. Performansta kullanılacak aksesuvarların, kostüm ve dekor parçalarının belirlenmesi. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
14 |
Ara sınav |
|
|
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
16 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
17 |
Oyuncu bedeninin güçlü bir anlatım aracı olarak sahne üzerinde kullanımına giriş. Performansta kullanılacak müziklerin belirlenmesi. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
18 |
Oyuncu bedeninin güçlü bir anlatım aracı olarak sahne üzerinde kullanımı üzerine çalışma ve uygulama. Oluşturulan sahne performans metni üzerinde eylem analizlerinin yapılması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
19 |
Eylem analizleri sonucu belirlenen hareketlerin çözümlenerek hareket sitilizasyonlarının yapılması ve uygulanması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
20 |
Hareket sitilizasyonlarını kullanarak hareket koreografilerinin oluşturulması ve uygulanması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
21 |
Hareket koreografilerinin dramatik aksiyonla ilişkilendirilmesi ve uygulanması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
22 |
Ara sınav |
|
|
|
23 |
Karaktere ait duygu ve düşüncelerin enstürman aracılığı ile ifadelendirilmesi ve uygulanması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
24 |
Performansın sahne üzerinde plastik olarak kurulması ve uygulanması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
25 |
Performansın yeni ve anlatımsal açıdan güçlü bir hareket sitili ile sahne üzerinde tasarlanması ve uygulanması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
26 |
Performans tasarımına kostüm, aksesuvar, dekor parçaların ve kullanılacak teknik cihazların eklenmesi ve uygulanması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
27 |
Performans tasarımının estetik bakış açısı ile oyuncu bedeninin ön planda olduğu bir anlatım dili ile sahne üzerinde çalışılması ve uygulanması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
28 |
Ara sınav |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
29 |
Performans tasarımının estetik bakış açısı ile oyuncu bedeninin ön planda olduğu bir anlatım dili ile sahne üzerinde çalışılması ve uygulanması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
30 |
Performans tasarımının estetik bakış açısı ile oyuncu bedeninin ön planda olduğu bir anlatım dili ile sahne üzerinde çalışılması ve uygulanması. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
31 |
Final sınavı hazırlık çalışmaları |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
32/33/34 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Barba, Eugenio ve Nikola Savarese (2002), Oyuncunun Gizli Sanatı (Çev. Aşkın Candan), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Berktay, Ali (1997), Tiyatro-Devrim ve Meyerhold, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
Boal, Augusto (2003), Oyuncular ve Oyuncu Olmayanlar İçin Oyunlar (Çev. B. Ataman, Ö. Öztürk, K. Rızvanoğlu), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Bogart, Anne (1995), Viewpoints (İlgili bölümleri İng. Çev: Ezgi Kıran, Murat Çağlar), The United States of America: A Simith and Kraus Book.
Bogart, Anne (2001), A Director Prepares Seven Essays On Art And Theatre, The United States of America-New York: Routledge.
Candan, Ayşın (2003), Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Gray, Cohan (1999), Alexander Tekniği Rehberiniz (Çev: Oya Erkoldaş), Ankara: İmge Kitabevi.
Grotowski, Jerzy (2002), Yoksul Tiyatroya Doğru (Çev. Hatice Yetişkin), İstanbul: Tavanarası Yayıncılık.
Kırıkkalp, Muzaffer (2005),Oyunculuk Açısından Hareket ve Temel Hareket Egzersizleri, Adana: Yüksek Lisans Tezi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
0 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
1 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
2 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
5 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
4 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
0 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
2 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
5 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
1 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
1 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
1 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
1 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
0 |
|
18 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
2 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
2 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|