Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sahne II

Dersin Kodu : TİM 332

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 12

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP
Öğr.Gör. İSMAİL DİKİLİTAŞ
Doç. CİHANGİRNEVRUZOV

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dramaturgi analizi yapılmış tüm eserin içinde karakterini, içinde bulunduğu önerilmiş koşulları gözeterek ve eylemli analize sadık kalarak sahnede uygular.
Sahnede partisyon oluşturma kavramının temel ilkelerini bilir ve uygular.
Rolü, oluşturulmuş karakterin önerilmiş koşulları içerisinde, partnerle uyumlu ilişki kurarak sahne üzerinde icra eder.
Ansambl kavramının temel ilkelerini bilir ve tüm eser içerisinde uygular.
Dekor, kostüm ve aksesuarı sahne kurallarına uygun bir şekilde kullanır.
Karakter oluşumunda dış görünüşte etkili olan makyajı rolüne uygun biçimde uygular.
Dramaturgi analizi yapılmış tüm eserin içinde karakterini, içinde bulunduğu önerilmiş koşulları gözeterek ve eylemli analize sadık kalarak sahnede uygular.
Oyunculuk sanatının prensipleri içerisinde karakterini seyirci karşısında icra eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TİM 232 Sahne I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencinin oynayacağı eserin önerilmiş koşulları içerisinde, eylemli analiz yöntemini kullanarak, rolün partisyonunu kurarak icra edebilmesi, oynayacağı karakterin harmonisi içerisinde diğer oyun kişileri ile doğru temas kurabilmesi ve ansambl duygusunun geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Bu ders kapsamında öğrenci oyuncu dekor, kostüm makyaj uygulamaları ile tek perdeli veya iki perdeli bir oyun metninin tamamı veya bir bölümü üzerinde çalışır. Bütünlüklü bir rol hazırlar ve ilk kez seyirci ile karşılaşır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Stüdyo, Sahne


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yıl sonunda sahnelenecek eserin (herhangi bir oyundan bir perde veya bir perdelik oyun), seçilmesi ve büyük çember bazında (günümüze uygunluğu) tartışılması. *Ödev1: Seçilen eserin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya hazırlanacaktır. Özel Destek / Yapısal Örnekler
2 Yıl sonunda sahnelenecek eserin (herhangi bir oyundan bir perde veya bir perdelik oyun), seçilmesi ve büyük çember bazında (günümüze uygunluğu) tartışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
3 *Ödev 1 sunumu ve çalışma Araştırma - Analiz Özel Destek / Yapısal Örnekler
4 *Ödev1 sunumu ve çalışma Araştırma - Analiz Özel Destek / Yapısal Örnekler
5 Rol Dağılımı ve Oyun kişileri üzerine tartışma. *Ödev 2: Oynanılacak karakterlerin, üç çember prensibi üzerinden araştırma dosyalarının hazırlanması Özel Destek / Yapısal Örnekler
6 Okuma provaları ve orta çember üzerine analiz. Rol defteri üzerine çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler
7 Okuma provaları ve orta çember üzerine analiz. Rol defteri üzerine çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler
8 *Ödev 2 sunumu ve tartışma. Rol defteri üzerine çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler
9 *Ödev 2 sunumu ve tartışma. Rol defteri üzerine çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler
10 Oynanılacak rolün eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin kurulması üzerine bir yada iki rol bazında örnek çalışmalar. *Ödev3: Oynanılacak karakterlerin etüt edilmesi. Özel Destek / Yapısal Örnekler
11 Oynanılacak rolün eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin kurulması üzerine bir yada iki rol bazında örnek çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
12 Oyunun karakter etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
13 Oyunun karakter etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
14 Oyunun karakter etütleri üzerine çalışma. Öğrenciler tarafından hazırlanan etütlerin sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
15 Dönem analizi ve genel tekrar. *Ödev 4: Rol defterinin hazırlanması ve metnin benimsenilmesi. Karakter üzerine gözlem ve çalışmalarının devam ettirilmesi. Özel Destek / Yapısal Örnekler
16 Dönem analizi ve genel tekrar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
17 *Ödev 4 sunumu ve okuma provaları Özel Destek / Yapısal Örnekler
18 *Ödev 4 sunumu ve okuma provaları Rol defteri üzerine çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler
19 Marke dekor içerisinde oyunun sahnede kurulması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
20 Marke dekor içerisinde oyunun sahnede kurulması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
21 Marke dekor içerisinde oyunun sahnede kurulması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
22 Oyunun gerçek dekorunun kurulması. Işık düzeninin kurulması ve müzik - efektin adaptasyon provaları. Özel Destek / Yapısal Örnekler
23 Akış Provaları. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
24 Akış Provaları. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
25 Akış Provaları. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
26 Genel prova. Özel Destek / Yapısal Örnekler
27 Oyunun prömiyeri
28 Prömiyerin analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.* *Ödev5: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve bir karakter yaratma sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası.
29 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması.
30 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.
31 Final hazırlığı.
32/33/34 Final. *Ödev 5 Sunumu ve savunma.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Bir Aktör Hazırlanıyor, (Çev. Suat Taşer), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Sanat Yaşamım, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Can Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1993), Oyuncunun El Kitabı, (Çev.Gürkal Aylan. Düşünen), İstanbul: Adam Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1996), Bir Karakter Yaratmak, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Papirüs Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 5 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 5
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 4
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 4
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 4
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 3
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 5
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 4
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 4
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 5
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 5
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 5
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 5
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 2
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 2
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 5
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 5
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 8 256
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 1 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 1 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 295
Toplam İş Yükü / 25 (s): 11.8
Dersin AKTS Kredisi: 12