|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dünya Tiy. Tar. ve Kur. II |
|
Dersin Kodu |
: |
TYM 207 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Okutman TURGUT BAĞIR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Roma dönemi tiyatro düşüncesini öğrenir. Ortaçağ Tiyatro Tarihi ve o dönemde ortaya çıkan tiyatro düşüncesini öğrenir. Rönesans Tiyatro Tarihi ve o dönemde ortaya çıkan tiyatro düşüncesini öğrenir. Klasik Dönem tiyatro düşüncesini öğrenir. Plautus, Terentius, Cicero´nun tiyatro hakkındaki görüşlerini anlatabilir. Horatius´un tiyatro düşüncesini Aristoteles´in tiyatro düşüncesinden ayırt edebilir. Klasik Akım ve Rönesans dönemi tiyatro düşüncelerini özetleyebilir. Klasik Akımın, Antik Yunan ve Roma Dönemindeki tiyatro düşüncesi ile olan bağlantılarını çözümleyebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TYM 207 Dünya Tiy. Tar. ve Kur. II
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ortaçağ, Rönesans ve Klasik dönemlerde tiyatronun gelişimi ve bu dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Roma Dönemi Tiyatro Düşüncesi: Platus, Terentius ve Çiçero’nun Tiyatro üzerine Düşünceleri. Dönemi Tiyatro Düşüncesi: Horatius ve Ars Poetika’nın İçerdiği Görüşler, Şairin Bilgili, Çalışkan Bir Kişi Olması, Yunan Sanatından Yararlanılması. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
2 |
Ars Poetika’da Öz, Biçim ve Biçem Özellikleri: Yalınlık, Anlatımda Titizlik, Sözcüklerin Seçimi ve Düzeni, Koşuk Kullanılışı, Oyun Konusu Seçiminde Geleneğe Uyma Ya da Konu Uydurma. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
3 |
Oyun Kişilerinin Tipine Uygun Olması, Olay Dizisinde Baş- Orta- Son ve Başlangıcın Önemi, Beş Perde Kuralı, Bir Sahnede Konuşan En Çok Üç Oyun Kişisinin Bulunması, Koronun Oyundaki Organik Yeri, Oynanmaya Elverişli Olmayan Sahneler, Tanrıların Ancak Zorunlu Hallerde Sahnede Görünmesi. Tiyatronun Etkisi ve İşlevi: Sanatın Duygusal Etkisi, Görüntünün Etkisi. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
4 |
Roma Dönemi Tiyatro Düşüncesi Tekrarı. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
5 |
Ara Sınav. |
|
|
|
6 |
Ortaçağdaki Tiyatro Uygulamaları: Ortaçağda Dinsel Dram Öncesi Hareketler, Dinsel dram- Kilise Tiyatrosu, Dinsel Tiyatroda Sahneleme ve Oyun Yerleri, Ortaçağda Oyunculuk, Oyunların Kilise Dışına Çıkarılması ve Bunun Sonuçları, Ulusal Dilde Dinsel Dramlar. |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
7 |
Ortaçağda Dindışı Dram: Ortaçağ Farsları, Moraliteler (Ahlakî İbret Oyunları), İnterlude’lar (ara oyunlar), Şövalye Eğlenceleri (Turnuvalar, Kılık Değiştirmeler, Maskeli Eğlenceler), Kraliyet Alayları ve Sokak Geçitleri, Ortaçağ Dramının Çöküşü ve Biçim Değiştirmesi. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
8 |
Ortaçağda Tiyatro Düşüncesi: Tiyatroya Karşı Suçlamalar, Kilisenin Tiyatroya Karşı Oluşunun Nedenleri, Türlerin Ayrımı ve Tanımlar, Tiyatronun Ahlak Eğiticiliği, Tragedyanın Sonundaki, Yıkımın Yazgı Olarak Açıklanması. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
9 |
Ortaçağ Tiyatrosunun Genel Tekrarı. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
10 |
Arasınav. |
|
|
|
11 |
Rönesans Tiyatrosu: Rönesans’ta Siyasal, Toplumsal, Kültürel, Bilimsel Ortam. Rönesans’ta İtalyan Tiyatrosu: Rönesans’ta İtalya’daki gelişmeler,
İntermezziler, Operanın Doğuşu. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
12 |
Rönesans’ta İtalya’da Sahne Uygulamalarında Ortaya Çıkan Yenilikler: Sebastino Serlio, Nikolai Sebattini ve Giacome Torelli’nin Sahne Uygulamaları. Rönesans’ta İtalyan Tiyatro mimarisindeki Gelişmeler: Tiyatro Olimpico, Tiyatro Farnesse, San Cassiano, İtalyan Halk Tiyatrosu Geleneği Commedia Del Arte. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
13 |
Rönesans’ta Elizabeth Dönemi İngiliz Tiyatrosu: Geçiş Döneminde ilk Tragedya ve Komedyalar, Üniversiteli Aydınlar: Thomas Kyd, Cristopher Marlowe, John Lily, Robert Green, W. Shakespeare ve çağdaşları Ben Johnson, George Chapman, Thomas Dekker, John Marston, Thomas Hewood, Thomas Middeleton, Cyril Tourneur. |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
14 |
Jakoben Yazarlar: Francis Beamount, John Fletcher, Phillip Massenger, John Ford, James Shirley, Elizabeth Dönemi Tiyatro Mevzuatı, Elizabeth Dönemi İngiliz Tiyatrosunda Sahne Tekniği, Oyun yerleri (Salonlardaki Sahneler, Saray Tiyatrosu, Halk Tiyatrosu, Özel Tiyatrolar, Maskların Oynandığı Sahneler.) |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
16 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
17 |
Rönesans’ta Fransız Tiyatrosu ve Neo Klasizm: 1595 Öncesi Fransız Halk Sahnesi, 16. Yüzyıla Neo Klasik Dram, 1595’ten 1625’e Kadar Olan Halk Tiyatrosu, Neo Klasizmin Önemli Yazarlarından Pierre Corneille, Jean Racine ve J.B.P. Moliere. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
18 |
Rönesans’ta Tiyatro Düşüncesi: Rönesans Öncesinde Ortaçağdaki Genel Durumun; Tiyatroya Karşı Yapılan Suçlama ve Yasaklamaların Hatırlanması. |
|
Düz Anlatım - Tartışma |
|
19 |
Rönesans’ta Tiyatronun Savunulması: Tiyatro Sanatı Ciddi Bir Türdür, Tiyatro Eğiticidir, Tragedya Genel ve Üstün Gerçekleri Yansıtır, Tragedya Heyecanları Körüklemez Arınma Yoluyla Heyecanları Yatıştırır, Uygulamada Görülen Aksaklıklar Uygulayıcıların Hatasıdır. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
20 |
Rönesans’ta Tiyatro Düşüncesi: Tiyatro Okunmak İçin Değil Oynanmak İçindir, Tragedya ve Komedya Farklı Özellikler Taşıyan Ayrı Türlerdir, Antik Kuramcıların Önerdikleri Biçim Kuralları Uygulanmalıdır, Tiyatronun Görevi Eğiterek Yarar Sağlamaktır, Tragedyada Gerçeğe Benzerlik Gözetilmelidir. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
21 |
Ara Sınav. |
|
|
|
22 |
Klasik Tiyatro Düşüncesi: 17. Yüzyılda Siyasal, Sosyal, Bilimsel, Ekonomik ve Dinsel Ortam. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
23 |
Klasik Tiyatro Akımının Kuralları: Antik Yunan Kuramcılarının Söyledikleri Doğrudur, Tragedya ve Komedya Farklı Özellikler Taşır, Oyunlarda Merak Uyandırılmalı ve Etkili Olunmalıdır. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
24 |
Gerçeğe Benzerlik ve İnandırıcılık Gözetilmelidir, Ahlak ve Sağduyuya Uyulmalıdır, Tiyatro Yararlı ve Zevk Verici Olmalıdır, Anlatım İncelikli Olmalıdır, Görüntüde Aşırı Çarpıcılıktan Kaçınılmalıdır. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
25 |
Klasik Tiyatro Akımının Biçim Kuralları: Arılık Yalınlık, Belli Uzunluk Tamamlanmışlık, Organik Bütünlük, İnandırıcılık Tutarlılık, Üç birlik Kuralı. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
26 |
Beş Perde Kuralı, Bir Sahnede Üçten Fazla Oyun Kişisinin Bulunmaması Kuralı, Kanlı Olayların Sahnede Gösterilmemesi Kuralı. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
27 |
Klasik Dönem düşüncesi ile Antik Yunan (Aristoteles), Roma (Horatius) tiyatro düşünürlerini karşılaştırmak yoluyla aradaki benzerlikleri göstermek ve bunların Klasik tiyatro düşüncesine olan etkisini tespit etmek. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
28 |
Klasik Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
29 |
Ara Sınav. |
|
|
|
30 |
Geçirilen Bir Yıllık Eğitim Sürecinin ve Gösterilen Performansın Değerlendirilmesi. |
Kaynak Okuma, Araştırma |
Düz Anlatım - Tartışma |
|
31 |
Final sınavı hazırlık çalışmaları |
|
|
|
32/33/34 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Brockett, Oscar G.: Tiyatro Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları. Ankara, 2000.
Nutku, Özdemir:. Dünya Tiyatro Tarihi I-II. Remzi Kitabevi. İstanbul, 1985
.Fuat, Mehmet:. Tiyatro Tarihi. Varlık Yayınları. İstanbul, 1984.
Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
3 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
4 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
5 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
2 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
1 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
1 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
3 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
0 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
2 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
3 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
3 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
1 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
2 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
2 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|