Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dünya Tiy. Tar. ve Kur. II

Dersin Kodu : TYM 207

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Okutman TURGUT BAĞIR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Roma dönemi tiyatro düşüncesini öğrenir.
Ortaçağ Tiyatro Tarihi ve o dönemde ortaya çıkan tiyatro düşüncesini öğrenir.
Rönesans Tiyatro Tarihi ve o dönemde ortaya çıkan tiyatro düşüncesini öğrenir.
Klasik Dönem tiyatro düşüncesini öğrenir.
Plautus, Terentius, Cicero´nun tiyatro hakkındaki görüşlerini anlatabilir.
Horatius´un tiyatro düşüncesini Aristoteles´in tiyatro düşüncesinden ayırt edebilir.
Klasik Akım ve Rönesans dönemi tiyatro düşüncelerini özetleyebilir.
Klasik Akımın, Antik Yunan ve Roma Dönemindeki tiyatro düşüncesi ile olan bağlantılarını çözümleyebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TYM 207 Dünya Tiy. Tar. ve Kur. II

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.

Dersin İçeriği : Ortaçağ, Rönesans ve Klasik dönemlerde tiyatronun gelişimi ve bu dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin incelenmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Roma Dönemi Tiyatro Düşüncesi: Platus, Terentius ve Çiçero’nun Tiyatro üzerine Düşünceleri. Dönemi Tiyatro Düşüncesi: Horatius ve Ars Poetika’nın İçerdiği Görüşler, Şairin Bilgili, Çalışkan Bir Kişi Olması, Yunan Sanatından Yararlanılması. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
2 Ars Poetika’da Öz, Biçim ve Biçem Özellikleri: Yalınlık, Anlatımda Titizlik, Sözcüklerin Seçimi ve Düzeni, Koşuk Kullanılışı, Oyun Konusu Seçiminde Geleneğe Uyma Ya da Konu Uydurma. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
3 Oyun Kişilerinin Tipine Uygun Olması, Olay Dizisinde Baş- Orta- Son ve Başlangıcın Önemi, Beş Perde Kuralı, Bir Sahnede Konuşan En Çok Üç Oyun Kişisinin Bulunması, Koronun Oyundaki Organik Yeri, Oynanmaya Elverişli Olmayan Sahneler, Tanrıların Ancak Zorunlu Hallerde Sahnede Görünmesi. Tiyatronun Etkisi ve İşlevi: Sanatın Duygusal Etkisi, Görüntünün Etkisi. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
4 Roma Dönemi Tiyatro Düşüncesi Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
5 Ara Sınav.
6 Ortaçağdaki Tiyatro Uygulamaları: Ortaçağda Dinsel Dram Öncesi Hareketler, Dinsel dram- Kilise Tiyatrosu, Dinsel Tiyatroda Sahneleme ve Oyun Yerleri, Ortaçağda Oyunculuk, Oyunların Kilise Dışına Çıkarılması ve Bunun Sonuçları, Ulusal Dilde Dinsel Dramlar. Düz Anlatım - Tartışma
7 Ortaçağda Dindışı Dram: Ortaçağ Farsları, Moraliteler (Ahlakî İbret Oyunları), İnterlude’lar (ara oyunlar), Şövalye Eğlenceleri (Turnuvalar, Kılık Değiştirmeler, Maskeli Eğlenceler), Kraliyet Alayları ve Sokak Geçitleri, Ortaçağ Dramının Çöküşü ve Biçim Değiştirmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
8 Ortaçağda Tiyatro Düşüncesi: Tiyatroya Karşı Suçlamalar, Kilisenin Tiyatroya Karşı Oluşunun Nedenleri, Türlerin Ayrımı ve Tanımlar, Tiyatronun Ahlak Eğiticiliği, Tragedyanın Sonundaki, Yıkımın Yazgı Olarak Açıklanması. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
9 Ortaçağ Tiyatrosunun Genel Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
10 Arasınav.
11 Rönesans Tiyatrosu: Rönesans’ta Siyasal, Toplumsal, Kültürel, Bilimsel Ortam. Rönesans’ta İtalyan Tiyatrosu: Rönesans’ta İtalya’daki gelişmeler, İntermezziler, Operanın Doğuşu. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
12 Rönesans’ta İtalya’da Sahne Uygulamalarında Ortaya Çıkan Yenilikler: Sebastino Serlio, Nikolai Sebattini ve Giacome Torelli’nin Sahne Uygulamaları. Rönesans’ta İtalyan Tiyatro mimarisindeki Gelişmeler: Tiyatro Olimpico, Tiyatro Farnesse, San Cassiano, İtalyan Halk Tiyatrosu Geleneği Commedia Del Arte. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
13 Rönesans’ta Elizabeth Dönemi İngiliz Tiyatrosu: Geçiş Döneminde ilk Tragedya ve Komedyalar, Üniversiteli Aydınlar: Thomas Kyd, Cristopher Marlowe, John Lily, Robert Green, W. Shakespeare ve çağdaşları Ben Johnson, George Chapman, Thomas Dekker, John Marston, Thomas Hewood, Thomas Middeleton, Cyril Tourneur. Düz Anlatım - Tartışma
14 Jakoben Yazarlar: Francis Beamount, John Fletcher, Phillip Massenger, John Ford, James Shirley, Elizabeth Dönemi Tiyatro Mevzuatı, Elizabeth Dönemi İngiliz Tiyatrosunda Sahne Tekniği, Oyun yerleri (Salonlardaki Sahneler, Saray Tiyatrosu, Halk Tiyatrosu, Özel Tiyatrolar, Maskların Oynandığı Sahneler.) Düz Anlatım - Tartışma
15 Dönem analizi ve genel tekrar Düz Anlatım - Tartışma
16 Dönem analizi ve genel tekrar Düz Anlatım - Tartışma
17 Rönesans’ta Fransız Tiyatrosu ve Neo Klasizm: 1595 Öncesi Fransız Halk Sahnesi, 16. Yüzyıla Neo Klasik Dram, 1595’ten 1625’e Kadar Olan Halk Tiyatrosu, Neo Klasizmin Önemli Yazarlarından Pierre Corneille, Jean Racine ve J.B.P. Moliere. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
18 Rönesans’ta Tiyatro Düşüncesi: Rönesans Öncesinde Ortaçağdaki Genel Durumun; Tiyatroya Karşı Yapılan Suçlama ve Yasaklamaların Hatırlanması. Düz Anlatım - Tartışma
19 Rönesans’ta Tiyatronun Savunulması: Tiyatro Sanatı Ciddi Bir Türdür, Tiyatro Eğiticidir, Tragedya Genel ve Üstün Gerçekleri Yansıtır, Tragedya Heyecanları Körüklemez Arınma Yoluyla Heyecanları Yatıştırır, Uygulamada Görülen Aksaklıklar Uygulayıcıların Hatasıdır. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
20 Rönesans’ta Tiyatro Düşüncesi: Tiyatro Okunmak İçin Değil Oynanmak İçindir, Tragedya ve Komedya Farklı Özellikler Taşıyan Ayrı Türlerdir, Antik Kuramcıların Önerdikleri Biçim Kuralları Uygulanmalıdır, Tiyatronun Görevi Eğiterek Yarar Sağlamaktır, Tragedyada Gerçeğe Benzerlik Gözetilmelidir. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
21 Ara Sınav.
22 Klasik Tiyatro Düşüncesi: 17. Yüzyılda Siyasal, Sosyal, Bilimsel, Ekonomik ve Dinsel Ortam. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
23 Klasik Tiyatro Akımının Kuralları: Antik Yunan Kuramcılarının Söyledikleri Doğrudur, Tragedya ve Komedya Farklı Özellikler Taşır, Oyunlarda Merak Uyandırılmalı ve Etkili Olunmalıdır. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
24 Gerçeğe Benzerlik ve İnandırıcılık Gözetilmelidir, Ahlak ve Sağduyuya Uyulmalıdır, Tiyatro Yararlı ve Zevk Verici Olmalıdır, Anlatım İncelikli Olmalıdır, Görüntüde Aşırı Çarpıcılıktan Kaçınılmalıdır. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
25 Klasik Tiyatro Akımının Biçim Kuralları: Arılık Yalınlık, Belli Uzunluk Tamamlanmışlık, Organik Bütünlük, İnandırıcılık Tutarlılık, Üç birlik Kuralı. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
26 Beş Perde Kuralı, Bir Sahnede Üçten Fazla Oyun Kişisinin Bulunmaması Kuralı, Kanlı Olayların Sahnede Gösterilmemesi Kuralı. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
27 Klasik Dönem düşüncesi ile Antik Yunan (Aristoteles), Roma (Horatius) tiyatro düşünürlerini karşılaştırmak yoluyla aradaki benzerlikleri göstermek ve bunların Klasik tiyatro düşüncesine olan etkisini tespit etmek. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
28 Klasik Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
29 Ara Sınav.
30 Geçirilen Bir Yıllık Eğitim Sürecinin ve Gösterilen Performansın Değerlendirilmesi. Kaynak Okuma, Araştırma Düz Anlatım - Tartışma
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları
32/33/34 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Brockett, Oscar G.: Tiyatro Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları. Ankara, 2000.
 Nutku, Özdemir:. Dünya Tiyatro Tarihi I-II. Remzi Kitabevi. İstanbul, 1985
 .Fuat, Mehmet:. Tiyatro Tarihi. Varlık Yayınları. İstanbul, 1984.
 Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 4 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 0
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 3
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 4
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 5
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 0
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 2
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 1
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 1
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 3
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 0
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 2
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 3
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 0
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 0
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 3
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 1
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 2 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 4 2 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3