|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sahne Hareketi II |
|
Dersin Kodu |
: |
TYM 234 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hareket kabiliyeti, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon, çeviklik, esneklik ve denge becerilerini geliştirir Vücut pozisyonları, duruşları, çiftli ve tekli akrobatik-artistik hareketler üzerinde çalışarak bedeni plastik bir malzeme olarak geliştirir ve estetik yaklaşım kazanır Bir anlatım aracı olarak oyuncu bedeninin sahne üzerindeki kullanım olanaklarının önemini saptayıp uygular Sahne üzerinde sergilenen hareketleri çözümleyerek belirli bir sanatsal yeterlilikte bilinçli olarak uygular Hareket stilizasyonunu kavrar. Tempo-ritim bilincini kavrar ve geliştirir. Oyuncunun rolü gereği sahne üzerinde kullanabileceği dövüş sahnelerini ve olası ekstrem sahneleri gerçeğe uygun bir şekilde uygular Dövüş tekniklerini uygulayarak refleksleri, cesareti ve güveni gelişir Hasarsız darbe alma/darbe emme ve darbe vurma tekniklerini kavrar ve geliştirir Temel saldırı ve savunma tekniklerini görsel açıdan gerçeğe uygun olarak kendine ve partnerine hasar vermeden ifade eder, sahne üzerinde teknik ve artistik açıdan uygular Soğuk ve ateşli silah kullanımında saldırı ve savunma tekniklerini görsel açıdan gerçeğe uygun olarak ifade eder, sahne üzerinde teknik ve artistik açıdan uygular
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TYM 134 Sahne Hareketi I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hareket kabiliyeti, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon, çeviklik, esneklik ve denge sağlamaya yönelik çalışmalarla bedensel malzemenin mesleki prensipler ölçüsünde gelişimini sağlamak. Hareket teknikleri ve sahne dövüşü teknikleri ile oyuncu bedenini sahne üzerinde plastik bir malzeme olarak ele alarak, hareket düzenlemeleri oluşturmak ve oyuncunun enstrümanı olan bedenin sahne üzerindeki kullanımında estetik yaklaşımı kazandırmak ve bir anlatım aracı olarak sahne üzerindeki kullanım olanaklarını geliştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hareket kabiliyeti, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon, denge ve sahne dövüşü tekniklerini içeren Sahne Hareketi 2 dersi; oyuncunun sahne üzerindeki bedenini plastik bir malzeme olarak ele alarak, hareket düzenlemeleri oluşturmayı amaçlamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Stüdyo |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Öğrencilerle tanışma ve yıllık ders planının tanıtımı. |
|
Gösterim |
|
2 |
Isınma ve esneme egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
3 |
Çeviklik ve denge egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
4 |
Kontrollü hareket yaklaşımı içerisinde koordinasyon egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
5 |
Refleksleri, cesareti ve güveni geliştirici egzersizler üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
6 |
Vücut pozisyonları, duruşları, çiftli ve tekli akrobatik-artistik hareketlere giriş. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
7 |
Vücut pozisyonları, duruşları, çiftli ve tekli akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
8 |
Ara sınav |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
9 |
Oyuncu bedeninin plastik bir malzeme olarak sahne üzerinde kullanımına giriş. Dövüş-ekstrem sahnelere giriş. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
10 |
Oyuncu bedeninin plastik bir malzeme olarak sahne üzerinde kullanım teknikleri üzerine çalışma ve uygulama. Temel saldırı ve savunma teknikleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
11 |
Sahne estetiğine giriş. Temel saldırı ve savunma hareketleri üzerine çalışma
ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
12 |
Sahne estetiği üzerine çalışma ve uygulama. Dövüş hareketlerine ait koreografilerinin oluşturulması ve geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
13 |
Sahne estetiği üzerine çalışma ve uygulama. Dövüş hareketlerine ait koreografilerinin oluşturulması ve geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
14 |
Ara sınav |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
16 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
17 |
Hareket koreografilerinin oluşturulması ve geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. Soğuk ve ateşli silah kullanımında saldırı ve savunma tekniklerine giriş. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
18 |
Simge ve imge niteliğindeki kostüm ve aksesuvar parçalarının kullanımı ile hareket koreografilerinin oluşturulması ve geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. Soğuk ve ateşli silah kullanımında saldırı ve savunma hareketleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
19 |
Simge ve imge niteliğindeki kostüm ve aksesuvar parçalarının kullanımı ile hareket koreografilerinin oluşturulması ve geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. Soğuk ve ateşli silah kullanımında saldırı ve savunma hareketleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
20 |
Performans etütlerine giriş. Silahlı hareketlere ait koreografilerin oluşturulması ve geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal ÖrneklerGösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
21 |
Oluşturulan hareket koreografilerinin performans etütleri içerisinde kullanımı üzerine çalışma ve uygulama. Dövüş-ekstrem sahnelerde mekan ve aksesuvar kullanımı üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
22 |
Ara sınav |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
23 |
Hareket stilizasyonun giriş. Dövüş-ekstrem sahnelere ait hareket koreografilerinin performans etütleri içerisinde kullanımına giriş. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
24 |
Hareket stilizasyonu üzerine çalışma ve uygulama. Dövüş-ekstrem sahnelere ait hareket koreografilerinin performans etütleri içerisinde kullanımı üzerine çalışma ve uygulama.a. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
25 |
Hareket stilizasyonunun dramatik aksiyon içinde kullanımına giriş.
Dövüş-ekstrem sahnelere ait performanslar üzerinde çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
26 |
Tempo-ritim üzerine çalışma ve uygulamalar.Dövüş-ekstrem sahnelere ait performanslar üzerinde çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
27 |
Tempo-ritim üzerine çalışma ve uygulamalar.Dövüş-ekstrem sahnelere ait performanslar üzerinde çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
28 |
Ara sınav |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
29 |
Örnek olarak ele alınan oyunlarda eylem analizlerinin yapılması, hareketlerin çözümlenerek hareket koreografilerinin oluşturulması, simge ve imge niteliğindeki kostüm ve aksesuvar parçalarının kullanımı ile hareket performanslarının uygulama çalışmalarına giriş. Dövüş-ekstrem sahnelere ait performansların görsel açıdan gerçeğe uygun olarak ifadelendirme çalışmaları ve uygulamaları. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
30 |
Örnek olarak ele alınan oyunlarda eylem analizlerinin yapılması, hareketlerin çözümlenerek hareket koreografilerinin oluşturulması, simge ve imge niteliğindeki kostüm ve aksesuvar parçalarının kullanımı ile hareket performanslarının uygulama çalışmalarına giriş. Dövüş-ekstrem sahnelere ait performansların görsel açıdan gerçeğe uygun olarak ifadelendirme çalışmaları ve uygulamaları. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
31 |
Final sınavı hazırlık çalışmaları. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
32/33/34 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Boal, Augusto (2003), Oyuncular ve Oyuncu Olmayanlar İçin Oyunlar (Çev. B. Ataman, Ö. Öztürk, K. Rızvanoğlu), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Bogart, Anne (1995), Viewpoints (İlgili bölümleri İng. Çev: Ezgi Kıran, Murat Çağlar), The United States of America: A Simith and Kraus Book.
Ergün, Selda (2003), Çağdaş Doğaçlama, İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
Grotowski, Jerzy (2002), Yoksul Tiyatroya Doğru (Çev. Hatice Yetişkin), İstanbul: Tavanarası Yayıncılık.
Kırıkkalp, Muzaffer (2005),Oyunculuk Açısından Hareket ve Temel Hareket Egzersizleri, Adana: Yüksek Lisans Tezi
Suveren, Sibel (2002), Artistik Jimnastik Öğretim Metotları, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Candan, Ayşın (2003), Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Berktay, Ali (1997), Tiyatro-Devrim ve Meyerhold, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
Dere, Fahri ve Behice D. Yücel (1994), Spor Eğitimi için Fonksiyonel Anatomi, Adana: Okullar Pazarı Kitabevi.
Brennan, Richard (2000), Alexander Tekniği (Çev. Deniz Başpınar), İstanbul: Kuraldışı Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
3 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
3 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
1 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
3 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
4 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
3 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
1 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
1 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
5 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
2 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
1 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
1 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
1 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
2 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
2 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|