|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fonetik ve Diksiyon II |
|
Dersin Kodu |
: |
TİM 233 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. FIRATDEMİRAĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kurallarına uygun, akıcı ve anlaşılır konuşma tekniklerini bilir ve uygular Sesin doğru kullanım tekniklerini bilir ve uygular Ses denetim tekniklerini bilir ve uygular Nefes alma tekniklerini bilir ve uygular Nefes kontrol tekniklerini bilir ve uygular Sesbiliminin kurallarını bilir ve uygular Vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını bilir ve uygular Resitatif ses kullanma tekniğini bilir ve uygular Sahnenin ve rolün gereklerine uygun olarak sesini kullanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TİM 133 Fonetik ve Diksiyon I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sesin doğru kullanım tekniklerini, nefes alma tekniklerini, nefes kontrol tekniklerini, vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını çalışarak, sahnenin ve rolün gereklerine uygun olarak akıcı ve anlaşılır konuşma becerisini geliştirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Lisans II öğrencileri, lisans I’de gördükleri eğitimi devam ettirirler ve daha zor temrinler ile kısa metin çözümlemeleri yaparak gelişimlerini sürdürürler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Stüdyo |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanışma ve Ders tanımı |
Antik Yunan Tiyatrosundan sahne seçimi ve ezberlenmesi |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
2 |
Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş sahnelerin çalışılmaya başlanması. Karakterin detaylı incelenmesi.Antik yunan konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma
sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Sophokles’in Oidipus üçlemesinden. (Kral Oidipus, Oidipus Kolonosta, Antigone) |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
3 |
Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş sahnelerin çalışılmaya başlanması. Karakterin detaylı incelenmesi.Antik yunan konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma
sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Sophokles’in Oidipus üçlemesinden. (Kral Oidipus, Oidipus Kolonosta, Antigone) |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
4 |
Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş sahnelerin çalışılmaya başlanması. Karakterin detaylı incelenmesi.Antik yunan konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma
sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Sophokles’in Oidipus üçlemesinden. (Kral Oidipus, Oidipus Kolonosta, Antigone) |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
5 |
Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş sahnelerin çalışılmaya başlanması. Karakterin detaylı incelenmesi.Antik yunan konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma
sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Shakespearein tragedya ve tarihi oyunlarından sahne seçimi ve ezberlenmesi |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
6 |
Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
* Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
7 |
Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
* Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
8 |
Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
* Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
9 |
Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
* Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
10 |
Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Shakespeare’in komedi oyunlerından sahne seçimi ve ezberlenmesi |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
11 |
Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Komediler :Yanlışlıklar komedyası, Veronalı İki Centilmen, Bir Yaz Dönümü Gecesi Ruyası, Yeterki Sonu İyi Bitsin, Hırçın Kız, Windsorun şen Kadınları, Venedik Taciri, Kuru Gürültü, Beğendiğiniz Gibi, Troilus and Cressida, Kısasa Kısas, Kış Masalı,Cymbeline, Fırtına, 12. Gece |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
12 |
Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Komediler :Yanlışlıklar komedyası, Veronalı İki Centilmen, Bir Yaz Dönümü Gecesi Ruyası, Yeterki Sonu İyi Bitsin, Hırçın Kız, Windsorun şen Kadınları, Venedik Taciri, Kuru Gürültü, Beğendiğiniz Gibi, Troilus and Cressida, Kısasa Kısas, Kış Masalı,Cymbeline, Fırtına, 12. Gece |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
13 |
Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Komediler :Yanlışlıklar komedyası, Veronalı İki Centilmen, Bir Yaz Dönümü Gecesi Ruyası, Yeterki Sonu İyi Bitsin, Hırçın Kız, Windsorun şen Kadınları, Venedik Taciri, Kuru Gürültü, Beğendiğiniz Gibi, Troilus and Cressida, Kısasa Kısas, Kış Masalı,Cymbeline, Fırtına, 12. Gece |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
14 |
Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Komediler :Yanlışlıklar komedyası, Veronalı İki Centilmen, Bir Yaz Dönümü Gecesi Ruyası, Yeterki Sonu İyi Bitsin, Hırçın Kız, Windsorun şen Kadınları, Venedik Taciri, Kuru Gürültü, Beğendiğiniz Gibi, Troilus and Cressida, Kısasa Kısas, Kış Masalı,Cymbeline, Fırtına, 12. Gece |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
16 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
Çehov dram oyunlarından sahne seçimi ve ezberlenmesi |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
17 |
Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
18 |
Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
19 |
Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
20 |
Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Çehov komedi oyunlarından sahne seçimi ve ezberlenmesi |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
21 |
Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
*Komedi Oyunlar: Bir Evlenme Teklifi, Sayfiyede Yaz, Ayı, Kuğunun Şarkısı. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
22 |
Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
*Komedi Oyunlar: Bir Evlenme Teklifi, Sayfiyede Yaz, Ayı, Kuğunun Şarkısı. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
23 |
Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Molliere oyunlarından sahne seçimi ve ezberlenmesi |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
24 |
Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan, Amphitryon. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
25 |
Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan,Amphitryon. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
26 |
Neill Simon’ın Sevgili Doktor oyunu üzerinde çalışmalar. Karakterin detaylı incelenmesi. Bir tam metin içindeki diyalog alışverişi, etki-tepki, soru cevap ve konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
27 |
Neill Simon’ın Sevgili Doktor oyunu üzerinde çalışmalar. Karakterin detaylı incelenmesi. Bir tam metin içindeki diyalog alışverişi, etki-tepki, soru cevap ve konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
28 |
Neill Simon’ın Sevgili Doktor oyunu üzerinde çalışmalar. Karakterin detaylı incelenmesi. Bir tam metin içindeki diyalog alışverişi, etki-tepki, soru cevap ve konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
29 |
Yılsonu Sınavı Parçalarının Çalışılması |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
30 |
Yılsonu Sınavı Parçalarının Çalışılması |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
31 |
Final hazırlığı ve Genel Provalar. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
32/33/34 |
Final. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
4 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
2 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
2 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
5 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
1 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
4 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
2 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
2 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
4 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
3 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
2 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
1 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
5 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
5 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
4 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
4 |
128 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
1 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 161 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|