Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fonetik ve Diksiyon II

Dersin Kodu : TİM 233

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. FIRATDEMİRAĞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kurallarına uygun, akıcı ve anlaşılır konuşma tekniklerini bilir ve uygular
Sesin doğru kullanım tekniklerini bilir ve uygular
Ses denetim tekniklerini bilir ve uygular
Nefes alma tekniklerini bilir ve uygular
Nefes kontrol tekniklerini bilir ve uygular
Sesbiliminin kurallarını bilir ve uygular
Vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını bilir ve uygular
Resitatif ses kullanma tekniğini bilir ve uygular
Sahnenin ve rolün gereklerine uygun olarak sesini kullanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TİM 133 Fonetik ve Diksiyon I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sesin doğru kullanım tekniklerini, nefes alma tekniklerini, nefes kontrol tekniklerini, vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını çalışarak, sahnenin ve rolün gereklerine uygun olarak akıcı ve anlaşılır konuşma becerisini geliştirmek.

Dersin İçeriği : Lisans II öğrencileri, lisans I’de gördükleri eğitimi devam ettirirler ve daha zor temrinler ile kısa metin çözümlemeleri yaparak gelişimlerini sürdürürler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Stüdyo


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma ve Ders tanımı Antik Yunan Tiyatrosundan sahne seçimi ve ezberlenmesi Özel Destek / Yapısal Örnekler
2 Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş sahnelerin çalışılmaya başlanması. Karakterin detaylı incelenmesi.Antik yunan konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Sophokles’in Oidipus üçlemesinden. (Kral Oidipus, Oidipus Kolonosta, Antigone) Özel Destek / Yapısal Örnekler
3 Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş sahnelerin çalışılmaya başlanması. Karakterin detaylı incelenmesi.Antik yunan konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Sophokles’in Oidipus üçlemesinden. (Kral Oidipus, Oidipus Kolonosta, Antigone) Özel Destek / Yapısal Örnekler
4 Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş sahnelerin çalışılmaya başlanması. Karakterin detaylı incelenmesi.Antik yunan konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Sophokles’in Oidipus üçlemesinden. (Kral Oidipus, Oidipus Kolonosta, Antigone) Özel Destek / Yapısal Örnekler
5 Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş sahnelerin çalışılmaya başlanması. Karakterin detaylı incelenmesi.Antik yunan konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Shakespearein tragedya ve tarihi oyunlarından sahne seçimi ve ezberlenmesi Özel Destek / Yapısal Örnekler
6 Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Özel Destek / Yapısal Örnekler
7 Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Özel Destek / Yapısal Örnekler
8 Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Özel Destek / Yapısal Örnekler
9 Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. * Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III Özel Destek / Yapısal Örnekler
10 Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Shakespeare’in komedi oyunlerından sahne seçimi ve ezberlenmesi Özel Destek / Yapısal Örnekler
11 Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Komediler :Yanlışlıklar komedyası, Veronalı İki Centilmen, Bir Yaz Dönümü Gecesi Ruyası, Yeterki Sonu İyi Bitsin, Hırçın Kız, Windsorun şen Kadınları, Venedik Taciri, Kuru Gürültü, Beğendiğiniz Gibi, Troilus and Cressida, Kısasa Kısas, Kış Masalı,Cymbeline, Fırtına, 12. Gece Özel Destek / Yapısal Örnekler
12 Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Komediler :Yanlışlıklar komedyası, Veronalı İki Centilmen, Bir Yaz Dönümü Gecesi Ruyası, Yeterki Sonu İyi Bitsin, Hırçın Kız, Windsorun şen Kadınları, Venedik Taciri, Kuru Gürültü, Beğendiğiniz Gibi, Troilus and Cressida, Kısasa Kısas, Kış Masalı,Cymbeline, Fırtına, 12. Gece Özel Destek / Yapısal Örnekler
13 Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Komediler :Yanlışlıklar komedyası, Veronalı İki Centilmen, Bir Yaz Dönümü Gecesi Ruyası, Yeterki Sonu İyi Bitsin, Hırçın Kız, Windsorun şen Kadınları, Venedik Taciri, Kuru Gürültü, Beğendiğiniz Gibi, Troilus and Cressida, Kısasa Kısas, Kış Masalı,Cymbeline, Fırtına, 12. Gece Özel Destek / Yapısal Örnekler
14 Shakespeare Tragedya sahne çalışmaları. Karakterin detaylı incelenmesi. Shakespeare dönemi konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Komediler :Yanlışlıklar komedyası, Veronalı İki Centilmen, Bir Yaz Dönümü Gecesi Ruyası, Yeterki Sonu İyi Bitsin, Hırçın Kız, Windsorun şen Kadınları, Venedik Taciri, Kuru Gürültü, Beğendiğiniz Gibi, Troilus and Cressida, Kısasa Kısas, Kış Masalı,Cymbeline, Fırtına, 12. Gece Özel Destek / Yapısal Örnekler
15 Dönem analizi ve genel tekrar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
16 Dönem analizi ve genel tekrar. Çehov dram oyunlarından sahne seçimi ve ezberlenmesi Özel Destek / Yapısal Örnekler
17 Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov Özel Destek / Yapısal Örnekler
18 Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov Özel Destek / Yapısal Örnekler
19 Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Dram Oyunlar: Vanya Dayı, Üçkızkardeş, Martı, Vişne Bahçesi, İvanov Özel Destek / Yapısal Örnekler
20 Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Çehov komedi oyunlarından sahne seçimi ve ezberlenmesi Özel Destek / Yapısal Örnekler
21 Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. *Komedi Oyunlar: Bir Evlenme Teklifi, Sayfiyede Yaz, Ayı, Kuğunun Şarkısı. Özel Destek / Yapısal Örnekler
22 Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. *Komedi Oyunlar: Bir Evlenme Teklifi, Sayfiyede Yaz, Ayı, Kuğunun Şarkısı. Özel Destek / Yapısal Örnekler
23 Çehov dram Oyunlarından sahne oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Çehov tragedyaları konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Molliere oyunlarından sahne seçimi ve ezberlenmesi Özel Destek / Yapısal Örnekler
24 Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan, Amphitryon. Özel Destek / Yapısal Örnekler
25 Moliere Oyunlarından Sahne Oynanması. Karakterin detaylı incelenmesi. Moliere komedileri konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Cimri, Hastalık Hastası, Scapen´in Dolapları,Tartuffe, Kibarlık Budalası, Don Juan,Amphitryon. Özel Destek / Yapısal Örnekler
26 Neill Simon’ın Sevgili Doktor oyunu üzerinde çalışmalar. Karakterin detaylı incelenmesi. Bir tam metin içindeki diyalog alışverişi, etki-tepki, soru cevap ve konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Özel Destek / Yapısal Örnekler
27 Neill Simon’ın Sevgili Doktor oyunu üzerinde çalışmalar. Karakterin detaylı incelenmesi. Bir tam metin içindeki diyalog alışverişi, etki-tepki, soru cevap ve konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Özel Destek / Yapısal Örnekler
28 Neill Simon’ın Sevgili Doktor oyunu üzerinde çalışmalar. Karakterin detaylı incelenmesi. Bir tam metin içindeki diyalog alışverişi, etki-tepki, soru cevap ve konuşma tavırları üzerine inceleme ve çalışma. Doğallık, renklendirme, bükümler, doğru tonlama ile konuşma sanatı çalışmaları ve uygulamaları. Özel Destek / Yapısal Örnekler
29 Yılsonu Sınavı Parçalarının Çalışılması Özel Destek / Yapısal Örnekler
30 Yılsonu Sınavı Parçalarının Çalışılması Özel Destek / Yapısal Örnekler
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
32/33/34 Final.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 4
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 2
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 2
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 5
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 5
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 1
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 4
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 2
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 2
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 4
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 3
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 2
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 1
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 5
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 5
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 4
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 4 128
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 1 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 161
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.44
Dersin AKTS Kredisi: 6