Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Oyunculuk II

Dersin Kodu : TİM 231

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 9

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP
Öğr.Gör. İSMAİL DİKİLİTAŞ
Doç. CİHANGİRNEVRUZOV

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dramaturgi malzemeyi (oyun metni) üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibinin temel ilkeleri esasında analizini yapabilir.
Dramaturgi malzemeyi sosyo-politik ve sosyo-psikolojik açıdan dönem araştırması becerisini kazanır.
Dramaturgi malzemeyi eylemli analiz yöntemiyle çözümler ve uygular.
Oynayacağı rolü “eğer ben olsaydım” prensibi ile analiz eder ve uygular.
Oyun metninden alınmış parçanın önerilmiş koşullarında oyunculuk sanatının temel prensipleri olan "eylem", "etki - değerlendirme - tepki" unsurlarını algılar ve uygular.
Dramaturgi malzemenin önerilmiş koşulları içerisinde, mantıksal dizini (nedenler dizisi) oluşturarak neden - sonuç ilişkisine bağlı psiko-fiziksel eylemi tespit etme ve uygulama becerisini kazanır.
Oyunculuk sanatının mesleki profesyonel alışkanlıklarını kazanarak, prova bilincinin temel ilkelerini öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TİM 131 Oyunculuk I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencinin mesleki prensipler kapsamında, dramaturgi malzemeyi (oyun metni) doğru okuyup algılaması, eylemli analizi kullanarak çözümleyebilmesi, kendi bedensel malzemesinin (vücudun biomekanizmasının, bilinç ve bilinçaltı mekanizmasının , kas ve sinir sisteminin) oynayacağı rolün önerilmiş koşulları içerisinde icra etmenin temel bilgilerini edinerek, mesleki profesyonel alışkanlıkların aşılanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Oyunculuk eğitiminin bu yılında öğrenci-oyuncular ilk kez metinle karşılaşırlar. Seçilen metinlerden çalışma malzemesi olarak öğrencilere iki ya da üç kişilik parçalar önerilir. Bir metnin düşünsel alt yapısının algılanması, rol kişisinin davranış mantığının belirlenmesi, partnerle doğal ilişki kurmak, soru ve yanıtların doğasını anlamak, duymak, görmek, etki ve tepki gibi temel bilgileri öğrenir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Stüdyo


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yıl boyu üzerinde çalışılacak dramaturjik malzemelerin (oyun metinlerinin) sunulması ve sahnelerin seçimi. Özel Destek / Yapısal Örnekler
2 Yıl boyu üzerinde çalışılacak dramaturjik malzemelerin (oyun metinlerinin) sunulması ve sahnelerin seçimi. Özel Destek / Yapısal Örnekler
3 Seçilen dramaturjik malzemelerin üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibinin ve sosyo-politik, sosyo-psikolojik açıdan dönem araştırmasının anlatılması.* *Ödev1: Seçilen dramatik eserlerin; dönem araştırmaları, yazar araştırmaları ve oyun kişilerinin analizlerini barındıran dosya hazırlanacaktır. Özel Destek / Yapısal Örnekler
4 Seçilen dramaturjik malzemelerin üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibinin ve sosyo-politik, sosyo-psikolojik açıdan dönem araştırması ödevleri üzerine çalışma. Sahnede mesleki davranış kurallarının anlatılması. Araştırma - Analiz Özel Destek / Yapısal Örnekler
5 Seçilen dramaturjik malzemelerin üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibinin ve sosyo-politik, sosyo-psikolojik açıdan dönem araştırması ödevleri üzerine çalışma. Araştırma - Analiz Özel Destek / Yapısal Örnekler
6 Okuma provalarına giriş ve okuma prova disiplininin ve bilgilerinin öğretilmesi. Rol defteri hazırlama tekniğinin anlatılması. Rol defteri üzerine çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler
7 Okuma provaları. Rol defteri üzerine çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler
8 Okuma provaları. Rol defteri üzerine çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler
9 Okuma provaları. Rol defteri üzerine çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler
10 Dramatik eserin eylemli analiz yoluyla ve “eğer ben olsaydım” prensibi esasında uygulamalı anlatılması. Sahne üzerinde uygulamaya geçiş. Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumları için çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
11 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
12 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
13 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
14 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
15 Dönem analizi ve genel tekrar. *Ödev 2: Konstantin Stanislavskiy "Bir Rol Yaratmak" adlı kitabının özeti. Uygulamalı *Ödev3: Sahneler üzerine uygulamalı hazırlık Özel Destek / Yapısal Örnekler
16 Dönem analizi ve genel tekrar Özel Destek / Yapısal Örnekler
17 Ödev2 Sunumu* Özel Destek / Yapısal Örnekler
18 Ödev3 Sunumu* Özel Destek / Yapısal Örnekler
19 Ödev3 Sunumu* Özel Destek / Yapısal Örnekler
20 Hazırlanmış parçaların kapsamında, eylemlerin araştırılması ve "etki - değerlendirme - tepki" üzerine uygulamalı çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
21 Eylem’i (aksiyon) açığa çıkaran üç temel ateşleyici gücü olan “kimsin, ne istiyorsun? ne yapıyorsun?” sorularına dramaturjik malzemenin sunduğu önerilmiş koşullar içerisinde uygulamalı olarak çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
22 Dramaturjik malzemenin önerilmiş koşulları içerisinde, mantıksal dizini (nedenler dizisi) oluşturarak neden - sonuç ilişkisine bağlı psiko-fiziksel eylemi tespit etme ve uygulamalı çalışma * * Ödev4: 20,21,22. haftalardaki dersler kapsamında hazırlanan parçaların uygulamalı sunumu. Özel Destek / Yapısal Örnekler
23 Ödev4 Sunumu* Özel Destek / Yapısal Örnekler
24 Ödev4 Sunumu* Özel Destek / Yapısal Örnekler
25 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
26 Seçilen dramatik eserlerin; öğrenciler tarafından sunumu ve yanlışların düzeltilmesi üzerine çalışmalar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
27 Sınav programının provaları.
28 Sınav programının provaları. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması.
29 Sınav programının provaları ve akışlar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması.
30 Sınav programının provaları ve akışlar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması.
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. *Ödev 5: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası.
32/33/34 Final. Ödev 5 Sunumu ve savunma.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Bir Aktör Hazırlanıyor, (Çev. Suat Taşer), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Sanat Yaşamım, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Can Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1993), Oyuncunun El Kitabı, (Çev.Gürkal Aylan. Düşünen), İstanbul: Adam Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1996), Bir Karakter Yaratmak, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Papirüs Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 5 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 5
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 2
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 3
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 4
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 3
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 1
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 4
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 4
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 5
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 5
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 5
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 5
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 3
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 3
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 5
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 5
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 6 192
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 1 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 1 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 230
Toplam İş Yükü / 25 (s): 9.2
Dersin AKTS Kredisi: 9