Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sahne Hareketi I

Dersin Kodu : TYM 134

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bedensel beceri, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon, çeviklik, esneklik ve denge becerilerini geliştirir
Hareket-Nefes koordinasyonunun önemini kavrayıp uygular
Temel hareket egzersizlerini uygular
İnsan vücudunun hareketsel yapısının önemini kavrar
Temel hareket bilincinin önemini kavrar
Doğru beden kullanım tekniklerini uygular
Kontrollü hareket yaklaşımı içerisinde koordinasyon becerisini geliştirir
Oyuncunun enstrümanı olan bedenin bir anlatım aracı olarak sahne üzerindeki kullanım olanaklarını geliştirir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bedensel beceri, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon, çeviklik, esneklik ve denge sağlamaya yönelik çalışmalarla bedensel malzemenin mesleki prensipler ölçüsünde gelişimini sağlayarak, oyuncunun enstrümanı olan bedenin tanınması ve sahne üzerindeki kullanım olanaklarının fark edilmesi.

Dersin İçeriği : Bedensel beceri, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon ve denge sağlamaya yönelik çalışmaları içeren Sahne Hareketi 1 dersi; oyuncunun enstrümanı olan bedenini tanımasını ve sahne üzerindeki kullanım olanaklarını geliştirmesini amaçlamaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : stüdyo


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Öğrencilerle tanışma ve yıllık ders planının tanıtımı. Gösterim
2 Konsantrasyon ve ısınma egzersizlerine giriş. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
3 Konsantrasyon ve ısınma egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
4 İnsan vücudunun hareketsel yapısının incelenmesi ve kavranması. Gösterim
5 Hareket-Nefes koordinasyonu üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
6 Kontrollü hareket yaklaşımı içerisinde koordinasyon egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
7 Kondisyon ve çeviklik becerilerinin gelişimi üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
8 Esneklik ve denge becerilerinin gelişimi üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
9 Ara sınav
10 Isınma ve esnetme. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
11 Isınma, çeviklik ve denge. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
12 Isınma ve koordinasyon. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
13 Isınma ve kondisyon. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
14 Ara sınav
15 Dönem analizi ve genel tekrar. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
16 Dönem analizi ve genel tekrar. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
17 Doğru beden kullanım teknikleri üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
18 Temel hareket egzersizlerine giriş. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
19 Temel hareket egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
20 Oyuncu bedenin bir anlatım aracı olarak sahne üzerindeki kullanım olanaklarına giriş. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
21 Oyuncu bedenin bir anlatım aracı olarak sahne üzerindeki kullanım olanaklarının geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
22 Hareket koreografilerine giriş. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
23 Hareket koreografilerinin oluşturulması ve geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
24 Ara sınav
25 Oluşturulan hareket koreografilerinin performans etütleri içerisinde kullanımına giriş. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
26 Oluşturulan hareket koreografilerinin performans etütleri içerisinde kullanımı üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
27 Doğru beden kullanım teknikleri ile performans etütleri üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
28 Ara sınav
29 Temel hareket teknikleri ile performans etütlerine giriş. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
30 Temel hareket teknikleri ile performans etütleri üzerine çalışma ve uygulama. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları. Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
32/33/34 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   1. Dere, Fahri ve Behice D. Yücel (1994), Spor Eğitimi için Fonksiyonel Anatomi, Adana: Okullar Pazarı Kitabevi.
  2. Demirel, Haydar, Nazan Ş. Koşar (2002), İnsan Anatomisi ve Kineziyoloji, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  3. Drake, Jonathan (2001), Günlük Yaşamda Alexander Tekniği (Çev. Semra Tuna), İzmir: Ege Meta Yayınları.
  4. Gerber, Anke ve C. de Wroblewsky (2000), Pandomimin Anatomisi (Çev. Y. Baklaya), İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  5. Kırıkkalp, Muzaffer (2005),Oyunculuk Açısından Hareket ve Temel Hareket Egzersizleri, Adana: Yüksek Lisans Tezi
  6. McKay, Matthev ve Patrick Fanning (1998), Gündelik Gevşeme Egzersizleri (Çev. Rıfat Karslı), İstanbul: Okyanus Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 4 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 3
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 3
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 1
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 3
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 0
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 4
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 3
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 1
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 1
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 5
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 1
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 1
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 5
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 0
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 1
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 1
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 2 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 4 2 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3