|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sahne Hareketi I |
|
Dersin Kodu |
: |
TYM 134 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bedensel beceri, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon, çeviklik, esneklik ve denge becerilerini geliştirir Hareket-Nefes koordinasyonunun önemini kavrayıp uygular Temel hareket egzersizlerini uygular İnsan vücudunun hareketsel yapısının önemini kavrar Temel hareket bilincinin önemini kavrar Doğru beden kullanım tekniklerini uygular Kontrollü hareket yaklaşımı içerisinde koordinasyon becerisini geliştirir Oyuncunun enstrümanı olan bedenin bir anlatım aracı olarak sahne üzerindeki kullanım olanaklarını geliştirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bedensel beceri, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon, çeviklik, esneklik ve denge sağlamaya yönelik çalışmalarla bedensel malzemenin mesleki prensipler ölçüsünde gelişimini sağlayarak, oyuncunun enstrümanı olan bedenin tanınması ve sahne üzerindeki kullanım olanaklarının fark edilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bedensel beceri, kondisyon, konsantrasyon, koordinasyon ve denge sağlamaya yönelik çalışmaları içeren Sahne Hareketi 1 dersi; oyuncunun enstrümanı olan bedenini tanımasını ve sahne üzerindeki kullanım olanaklarını geliştirmesini amaçlamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
stüdyo |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Öğrencilerle tanışma ve yıllık ders planının tanıtımı. |
|
Gösterim |
|
2 |
Konsantrasyon ve ısınma egzersizlerine giriş. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
3 |
Konsantrasyon ve ısınma egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
4 |
İnsan vücudunun hareketsel yapısının incelenmesi ve kavranması. |
|
Gösterim |
|
5 |
Hareket-Nefes koordinasyonu üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
6 |
Kontrollü hareket yaklaşımı içerisinde koordinasyon egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
7 |
Kondisyon ve çeviklik becerilerinin gelişimi üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
8 |
Esneklik ve denge becerilerinin gelişimi üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
9 |
Ara sınav |
|
|
|
10 |
Isınma ve esnetme. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
11 |
Isınma, çeviklik ve denge. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
12 |
Isınma ve koordinasyon. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
13 |
Isınma ve kondisyon. Temel akrobatik-artistik hareketler üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
14 |
Ara sınav |
|
|
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
16 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
17 |
Doğru beden kullanım teknikleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
18 |
Temel hareket egzersizlerine giriş. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
19 |
Temel hareket egzersizleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
20 |
Oyuncu bedenin bir anlatım aracı olarak sahne üzerindeki kullanım olanaklarına giriş. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
21 |
Oyuncu bedenin bir anlatım aracı olarak sahne üzerindeki kullanım olanaklarının geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
22 |
Hareket koreografilerine giriş. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
23 |
Hareket koreografilerinin oluşturulması ve geliştirilmesi üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
24 |
Ara sınav |
|
|
|
25 |
Oluşturulan hareket koreografilerinin performans etütleri içerisinde kullanımına giriş. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
26 |
Oluşturulan hareket koreografilerinin performans etütleri içerisinde kullanımı üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
27 |
Doğru beden kullanım teknikleri ile performans etütleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
28 |
Ara sınav |
|
|
|
29 |
Temel hareket teknikleri ile performans etütlerine giriş. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
30 |
Temel hareket teknikleri ile performans etütleri üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
31 |
Final sınavı hazırlık çalışmaları. |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
32/33/34 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Dere, Fahri ve Behice D. Yücel (1994), Spor Eğitimi için Fonksiyonel Anatomi, Adana: Okullar Pazarı Kitabevi.
2. Demirel, Haydar, Nazan Ş. Koşar (2002), İnsan Anatomisi ve Kineziyoloji, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
3. Drake, Jonathan (2001), Günlük Yaşamda Alexander Tekniği (Çev. Semra Tuna), İzmir: Ege Meta Yayınları.
4. Gerber, Anke ve C. de Wroblewsky (2000), Pandomimin Anatomisi (Çev. Y. Baklaya), İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
5. Kırıkkalp, Muzaffer (2005),Oyunculuk Açısından Hareket ve Temel Hareket
Egzersizleri, Adana: Yüksek Lisans Tezi
6. McKay, Matthev ve Patrick Fanning (1998), Gündelik Gevşeme Egzersizleri (Çev. Rıfat Karslı), İstanbul: Okyanus Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
3 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
3 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
1 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
3 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
4 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
3 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
1 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
1 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
5 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
1 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
1 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
0 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
1 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
1 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
2 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
4 |
2 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|