|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fonetik ve Diksiyon I |
|
Dersin Kodu |
: |
TİM 133 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
8 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. FIRATDEMİRAĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Konuşma organlarının kullanımını bilir ve işlevsel olarak kullanır Sesin doğru kullanım tekniklerini bilir ve uygular Ses-nefes koordinasyon becerisini işlevsel olarak kullanır Nefes alma tekniklerini bilir ve uygular Nefes kontrol tekniklerini bilir ve uygular Ses biliminin temel kavramlarını bilir ve uygular Vokal ve konsonantların doğru çıkaklarını bilir ve uygular Vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını bilir ve uygular
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ses bilim açısından tüm seslerin doğru ve güzel kullanımını, sesin doğru, güzel ve etkili kullanım tekniklerini, nefes alma tekniklerini, ses-nefes koordinasyon becerisini, vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını çalışarak uygulamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Lisans I öğrencileri öncelikle fonetik bilimi içinde vokalleri ve konsonları öğrenirler. Bu eğitim kapsamında konuşma bozuklukları düzeltilmeye çalışılır. (Öğrencilerce söylenemeyen bazı harfler, konuşma organlarının tamamı doğru kullanılarak öğretilir.) Ayrıca basit temrinler de lisans I öğrencileri için uygulanan eğitim kapsamı içindedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Stüdyo |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanışma ve Ders tanımı. |
|
|
|
2 |
Nefes ve ses aygıtlarının tanıtılması. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
3 |
Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
4 |
Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
5 |
Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
6 |
Ses nefes çalışmaları. Konuşmaya giriş. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
7 |
Hece vurguları üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
8 |
Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
9 |
Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
10 |
Ses-nefes üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
11 |
Tonlama üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
12 |
Tonlama üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
13 |
Tonlama üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
14 |
Tonlama üzerine çalışma ve uygulama. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
16 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
17 |
Konuşma uygulamalarına giriş |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
18 |
Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. |
Sophokles’in Oedipus üçlemesinden. (Kral Oedipus, Oedipus Kolonos´ta, Antigone) |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
19 |
Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. |
Sophokles’in Oedipus üçlemesinden. (Kral Oedipus, Oedipus Kolonos´ta, Antigone) |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
20 |
Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. |
Sophokles’in Oedipus üçlemesinden. (Kral Oedipus, Oedipus Kolonos´ta, Antigone) |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
21 |
Antik Yunan Tiyatrosundan seçilmiş tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. |
Sophokles’in Oedipus üçlemesinden. (Kral Oedipus, Oedipus Kolonos´ta, Antigone) |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
22 |
Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları. |
Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
23 |
Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları. |
Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
24 |
Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları. |
Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
25 |
Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları. |
Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
26 |
Shakespeare Tragedya tirat çalışmaları ve uygulamaları. |
Tragedyalar: Romeo Juliet, Titus Andronicus, Atinalı Timon, Othello, Macbeth, Kral Lear, Julius Caesar, Coriolanus, Hamlet, Antonius ve Cleopatra - Tarihi Oyunlar : Henry IV, Henry V, Henry VI, Henry VIII, King John, Richard II, Richard III |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
27 |
Seçilen Türk Dramatik oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
28 |
Seçilen yerli oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
29 |
Seçilen yerli oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
30 |
Seçilen yerli oyunlardan tiratların konuşma ilkelerine göre çalışılması ve uygulanması. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
31 |
Final hazırlığı ve Genel Provalar. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
32/33/34 |
Final. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
4 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
2 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
2 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
5 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
1 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
4 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
2 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
2 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
4 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
3 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
2 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
1 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
5 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
5 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
4 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
4 |
|
18 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
6 |
192 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
9 |
1 |
9 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 202 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 8.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
|
|
|