Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Doğaçlama |
|
Dersin Kodu |
: |
TİM 132 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
8 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP Öğr.Gör. İSMAİL DİKİLİTAŞ Öğr.Gör. HÜSEYİN İNANBİÇER Doç. CİHANGİRNEVRUZOV |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Oyunculuk sanatının temel prensiplerini ve mesleki etiği kavrar ve uygular. Doğaçlama yolu ile, oyunculuk sanatının temel prensipleri olan "önerilmiş koşul", "eylem", "etki-değerlendirme - tepki", "eylemle analiz yapma" becerilerini kazanır. Doğaçlama konusunun koşullarına uygun olarak, bilinçli ve mantıklı biçimde eylemler yapabilme temel ilkelerini öğrenir ve uygulama becerisini kazanır. Doğaçlama koşulları içerisinde mantıksal dizin (nedenler dizisi) içerisinde, neden - sonuç ilişkisine bağlı anlamlı eylemi tespit etmenin temel ilkelerini bilir ve uygular. Doğaçlanan konunun önerilmiş koşuluna sadık kalarak mantıklı psiko-fiziksel eylemler gerçekleştirme temel ilkelerini bilir ve uygular. Aktörlük sanatının temelini oluşturan eylem’i (aksiyon) açığa çıkaran üç temel ateşleyici gücü oluşturan “kimsin, ne istiyorsun? ne yapıyorsun?” sorularına uygulamalı olarak, doğaçlama koşulları içerisinde cevap verir. Doğaçlama koşulları içerisinde "Gözlem", "Fantezi geliştirme", "Metamorfoz (Başkalaşım)" tekniklerinin temel ilkelerini bilir ve uygular. Dikkat ve Gözlem yeteneğini geliştirerek, önerilmiş koşullarda amaçtan sapmadan çabuk bir biçimde "etki-değerlendirme - tepki" temel becerilerini uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencinin kendi bedensel malzemesinin (vücudun biomekanizmasının, bilinçaltı mekanizmasının , kas ve sinir sisteminin) nasıl çalıştığının mesleki prensipler ölçüsünde keşfedilmesi ve gelişiminin sağlanması ile duyumsal, zihinsel ve bilişsel olarak, oyunculuk sanatının temel bilgileri esasında oyuncunun yaratıcı fantezisinin doğaçlama yoluyla uygulamalı olarak gelişimi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Doğaçlama dersi oyuncu adayının kendi oyunculuk malzemesini kendinden yola çıkarak ortaya çıkarması, tanıması ve yetkinleştirmesi ile ortak bir çalışma içinde bulundukları grupla kaynaşmalarını, birbirlerinin olanak ve olanaksızlıklarını görmelerini sağlamayı amaçlar. (Oyuncunun fantezisinin gelişmesi temel amaçlar arasındadır.) |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Stüdyo |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Öğrencilerle tanışma ve "ekip" bilincinin gerekliliğinin anlatılması ve mesleki etiğin temel bilgilerinin verilmesi. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
2 |
Dikkat çalışmalarına giriş. Algısal dikkat üzerine çalışma. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
3 |
Dikkat çalışmaları. Görsel ve İşitsel dikkat üzerine çalışma. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
4 |
Dikkat çalışmaları. Amaçtan sapmamak için yapılan egzersizler. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
5 |
Dikkat çalışmaları. Bireysel ve toplu konsantrasyon çalışmaları |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
6 |
Dikkat çalışmaları. Topluluk içerisinde teklik çalışmaları |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
7 |
Gözlem egzersizleri (bakıp görmek, işitip duymak)ne giriş. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
8 |
İnsan gözlemi ve taklitleri üzerine çalışma. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
9 |
Hayvan gözlemi ve taklitleri üzerine çalışma. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
10 |
Nesne gözlemi ve taklitleri üzerine çalışma. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
11 |
Hayali pretmetlerle çalışmaya giriş. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
12 |
Hayali pretmetlerle çalışma. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
13 |
Duygu ve güven konusuna giriş. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
14 |
Duygu ve güven üzerine çalışmalar. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
16 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
17 |
Partnerle çalışmalara giriş. Partneri Hissetme ve uyum. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
18 |
Partnerle çalışmalar. Partneri Hissetme ve uyum. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
19 |
Öykü mantığı geliştirme egzersizleri. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
20 |
Öykü mantığı geliştirme egzersizleri. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
21 |
Sözel ve eylemsel Refleks - Reaksiyon çalışmaları |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
22 |
Sözel ve eylemsel Refleks - Reaksiyon çalışmaları |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
23 |
Amaç ve amaca uygun eylemlere giriş. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
24 |
Amaç uğruna“çatışma” üzerine çalışmalar. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
25 |
Amaç uğruna“çatışma” üzerine egzersizler. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
26 |
“Şartsız ve Koşulsuz İnanma” çalışmaları. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
27 |
İnanma ve oyun bazlı çalışmalar. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
28 |
Ekip ruhunu geliştiren egzersizler |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
29 |
Ekip ruhunu geliştiren egzersizler |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
30 |
Ekip ruhunu geliştiren egzersizler |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
31 |
Final hazırlığı ve Genel Provalar. |
|
|
|
32/33/34 |
Final. |
|
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
2 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
3 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
4 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
3 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
1 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
4 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
4 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
5 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
5 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
5 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
3 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
3 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
5 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
5 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|