Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Oyunculuk I

Dersin Kodu : TİM 131

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 9

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP
Öğr.Gör. İSMAİL DİKİLİTAŞ
Öğr.Gör. HÜSEYİN İNANBİÇER
Doç. CİHANGİRNEVRUZOV

Dersin Öğrenme Kazanımları : Oyunculuk sanatının temel prensiplerini ve mesleki etiği kavrar ve uygular.
Etüt etme mantığının kavratılarak, oyunculuk sanatının temel prensipleri olan "önerilmiş koşul", "eylem", "etki-değerlendirme - tepki", "eylemle analiz yapma" becerilerini kazanır.
Etütteki amaca uygun olarak, bilinçli ve mantıklı biçimde eylemler yapabilme temel ilkelerini öğrenir ve uygulama becerisini kazanır.
Mantıksal dizin (nedenler dizisi) içerisinde, neden - sonuç ilişkisine bağlı eylemi tespit etmenin temel ilkelerini bilir ve uygular.
Öykünün önerilmiş koşuluna sadık kalarak mantıklı psiko-fiziksel eylemler gerçekleştirme temel ilkelerini bilir ve uygular.
Aktörlük sanatının temelini oluşturan eylem’i (aksiyon) açığa çıkaran üç temel ateşleyici gücü olan “kimsin, ne istiyorsun? ne yapıyorsun?” sorularını uygulamalı olarak analiz eder.
Mesleki prensipler içerisinde "Gözlem", "Fantezi geliştirme", "Metamorfoz (Başkalaşım)" tekniklerinin temel ilkelerini bilir.
Obrazlı düşünce yaklaşımının temel ilkelerini kavrar ve eylemler içerisinde yorumlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencinin kendi bedensel malzemesinin (vücudun biomekanizmasının, bilinç ve bilinçaltı mekanizmasının , kas ve sinir sisteminin) nasıl çalıştığının mesleki prensipler ölçüsünde keşfedilmesi ve gelişiminin sağlanması ile duyumsal, zihinsel ve bilişsel olarak, oyunculuk sanatının temel bilgilerinin, mesleki etiğin ve yaratıcılığın anlatılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Öğrenci-oyuncunun beş duyu organının, hayal gücünün, düşünce ve duygu dünyasını, plastik olarak ifade edebilme yeteneklerinin geliştirilmesi ile bir nesneyle ve bir insanla fiziksel düşünsel duygusal ilişki belleğinin yetkinleştirilmesini kapsar. Öğrenciler günlük alıştırmalarla ve sözün olmadığı etütler üzerinde çalışırken bir oyuncuda olması gereken temel nitelikleri kazanırlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Stüdyo


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Öğrencilerle tanışma ve "ekip" bilincinin gerekliliğinin anlatılması ve mesleki etiğin temel bilgilerinin verilmesi. Özel Destek / Yapısal Örnekler
2 "Öykü kavramı, gözlem ve dikkat" üzerine çalışma. Etüt etme mantığı. Beş duyu etüdlerine giriş. Özel Destek / Yapısal Örnekler
3 Önerilmiş koşul ve Eylem. Eylemi ortaya sunan koşulların incelenmesi. Eylemli Analiz (yaparak düşünmek). Beş Duyu Etütleri üzerine çalışma ve "Eğer ben olsaydım" prensibinin anlatılması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
4 "Eğer ben olsaydım" prensibi üzerinden önerilmiş koşul ve eylem. Eylemin uygulamalı incelenmesi ve beden dilinin önemi. Eylemli analiz üzerinden Beş Duyu Etütleri üzerine çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
5 Önerilmiş koşul içerisinde şartsız ve koşulsuz "inanma duygusu" ve eylemlerini "aklama". Beş Duyu etütleri üzerine çalışma ve Nesne Merkezli Etütlere giriş. Özel Destek / Yapısal Örnekler
6 "Amaç" ve "Çatışma" kavramı üzerine çalışma. Nesne Merkezli Etütler üzerine çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
7 "Amaç" ve "Çatışma" kavramı üzerine uygulamalı çalışma ve beden dili çalışmaları. Nesne Merkezli Etütler üzerine çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
8 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizin (nedenler dizisi) analizleri ve Kelime Merkezli Etütlere giriş. Özel Destek / Yapısal Örnekler
9 Öykü, Olaylar Dizisi ve Mantıksal Dizinin eylemli analiz yoluyla uygulama yöntemleri ve Kelime Merkezli Etütler üzerine uygulamalı çalışma. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
10 Beş duyu, Nesne merkezli ve Kelime merkezli etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
11 "Gözlem", "Fantezi geliştirme", "Metamorfoz (Başkalaşım)" çalışmaları üzerine Hayvan ve Nesne Olmak etütlerine giriş. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
12 "Gözlem", "Fantezi geliştirme", "Metamorfoz (Başkalaşım)" çalışmaları üzerine Hayvan etütlerine uygulamalı çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
13 "Gözlem", "Fantezi geliştirme", "Metamorfoz (Başkalaşım)" çalışmaları üzerine Nesne Olmak Etütlerine uygulamalı çalışma Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
14 Hayvan Etütleri ve Nesne Olmak etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
15 Dönem analizi ve genel tekrar. *Ödev1: Konstantin Stanislavskiy "Bir Aktör Hazırlanıyor" adlı kitabının özeti. Özel Destek / Yapısal Örnekler
16 Dönem analizi ve genel tekrar Özel Destek / Yapısal Örnekler
17 Ödev1 Sunumu*. Beş duyu, Nesne merkezli, Kelime merkezli, Hayvan Etütleri ve Nesne Olmak etütlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
18 Beş duyu, Nesne merkezli, Kelime merkezli, Hayvan Etütleri ve Nesne Olmak etütlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Resim Etütlerine giriş. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
19 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". Resim Etütleri üzerine eylemle analiz ve uygulamalı çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
20 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". Resim Etütlerindeki obrazın belirlenmesi ve uygulamalı ifade olanaklarının araştırılarak anlatılması. *Ödev2: Konstantin Stanislavskiy "Bir Karakter Yaratmak" adlı kitabının özeti. Özel Destek / Yapısal Örnekler
21 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" ve Şiir etütlerine giriş. Özel Destek / Yapısal Örnekler
22 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" nın eylemli analiz yoluyla Şiir etütlerinde uygulanması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
23 Eylem´in olgusal ifadesi, "obraz ". "Eylem ve duygu bağlantısının mekanizması" nın eylemli analiz yoluyla Şiir etütlerinde uygulanması. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
24 Resim ve Şiir etüdlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
25 Beş duyu, Nesne merkezli, Kelime merkezli, Hayvan Etütleri, Nesne Olmak, Resim ve Şiir Etütlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
26 Beş duyu, Nesne merkezli, Kelime merkezli, Hayvan Etütleri, Nesne Olmak, Resim ve Şiir Etütlerinin tam program içerisinde sunulması ve yanlışların düzeltilmesi. Sınava sunulacak etütlerin seçilmesi. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
27 Sınav programının provaları. Ödev2 Sunumu. * *Ödev 3: Öğrencinin bir yıl içerisinde yaptığı çalışmaların içeriğini ve sürecini ortaya koyacak bir savunma dosyası. Özel Destek / Yapısal Örnekler
28 Sınav programının provaları. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
29 Sınav programının provaları ve akışlar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
30 Sınav programının provaları ve akışlar. Saptanmış yanlışların düzeltilip çalışılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
32/33/34 Final. Ödev3 Sunumu ve Savunma.*


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Bir Aktör Hazırlanıyor, (Çev. Suat Taşer), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Sanat Yaşamım, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Can Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1993), Oyuncunun El Kitabı, (Çev.Gürkal Aylan. Düşünen), İstanbul: Adam Yayınları.
 Stanislavskiy, Konstantin S. (1996), Bir Karakter Yaratmak, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Papirüs Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 3 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 5
2 Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 2
3 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 3
4 Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. 4
5 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 3
6 Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. 2
7 Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 4
8 Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. 4
9 Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. 5
10 Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. 5
11 Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. 5
12 Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 3
13 Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. 3
14 Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. 5
15 Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 5
16 Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 5
17 Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 5
18 Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
19 Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 6 192
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 1 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 1 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 230
Toplam İş Yükü / 25 (s): 9.2
Dersin AKTS Kredisi: 9