|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Opera Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
YMOP317 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.Operanın doğuşu,gelişim evreleri ve önemli dönemlerle ilgili kapsamlı bilgi kazanır. 2.Opera tarihi içinde yer alan belli başlı müzik akımları ve önemli kavramlar ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır. 3.Opera yapıtlarının belli başlı karakterleri,konusu ve müzikal yapısı ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır. 4.Opera bestecilerinin hayatları,müzikal kimlikleri ve eserleriyle ilgili kapsamlı bilgi kazanır. 5.Opera literatüründe yer alan önemli opera eserleriyle ilgili gerekli kaynak,döküman ve arşiv sağlama becerisi geliştirir. 6.Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. 7.Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. 8.Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat dallarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
YMOP 121 Müzik Tarihi YMOP221 Opera tarihi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Opera, müzikal ve operetin tarihsel gelişimini, değişik ülkelerde gelişen akımları, opera eserlerinin bestecileri,libretto yazarları, konuları ve roller açısından incelenerek öğrencinin operanın gelişim süreciyle ilgili kapsamlı bilgi ve donanıma sahip olmasını amaçlar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Opera tarihinin gelişim sürecinin,önemli dönem ve akımların,bu akımların özelliklerinin,önemli opera bestecilerinin ve yapıtlarının tanınması ve incelenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İtalyan Operası´nda Verdi Döneminin son bestecileri ve geleneksel türde tükeniş |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
2 |
Fransa´da opera sanatının XX.yüzyıldan günümüze kadarki oluşumu ve gelişimi |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
3 |
H.Berlioz,Cesar David |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
4 |
Charles Gounod ve operaları |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
5 |
Faust Operası´nın incelenmesi |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
6 |
C.Saint Saens ve Samson Ve Dalila Operası |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
7 |
G.Bizet Carmen Operası |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
8 |
Bu dönemin öteki bestecilerinin incelenmesi |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
9 |
Empresyonizm akımına giriş |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
10 |
Operet sanatı,operetin ilkel izleri ve operadan operete geçiş |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
11 |
Operet sanatının ilk büyük ustası;Offenbach ve eserleri |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
12 |
Belçika´da opera,Hollanda´da opera |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
13 |
İsveç´te opera,Norveç´te opera |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
14 |
Danimarka´da opera,İspanya´da opera |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
15 |
Ulusallaşma eylemi ve "Yeni Ulusal Akım" |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
16 |
Geleneksel İtalyan operasına bağlılık ve operada bağımsızlık hareketi |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
17 |
Rusya´da opera |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
18 |
Yenileyicilerin operaya katkıları ve yaratışta bağımsızlık |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
19 |
XIX.XX.yüzyıllar arasında müzik ve müzik dışı alanlarda zirveler |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
20 |
Operada gerçekçilik(Verismo) akımı,özellikleri ve bestecileri |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
21 |
Cavalleria Rusticana,I Pagliacci Operası |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
22 |
G.Puccini,müzik yaşamı ve eserleri |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
23 |
La Boheme Operası´nın incelenmesi |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
24 |
Tosca Operası´nın incelenmesi |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
25 |
Turandot Operası´nın incelenmesi |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
26 |
Madame Butterfly Operası´nın incelenmesi |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
27 |
Verismo sonrası dönem ve modernleşme |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
28 |
Operada modernleşme ve Wagner |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
29 |
I.Dünya Savaşı ile başlayan Aşırı Modernleşme akımı ve bu türün önde gelen bestecileri |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
30 |
Sınav öncesi hazırlık ve eksiklerin tespiti |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
31 |
Genel tekrar |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
32/33/34 |
Final Sınavı |
|
Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ALTAR,Cevat Memduh,Opera Tarihi I,II,III,IV
YENER,Faruk, 100 Opera
BORAN İlke,ŞENÜRKMEZ Kıvılcım Yıldız,Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği
FINKELSTEIN,Sydney , Müziği Anlamak
SELANİK,Cavidan, Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
1. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. |
4 |
|
2 |
2. Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. |
3 |
|
3 |
3. Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. |
2 |
|
4 |
4. Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. |
1 |
|
5 |
5. Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. |
5 |
|
6 |
6.Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma
duyarlılığını kazanır. |
2 |
|
7 |
7. Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. |
0 |
|
8 |
8. Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. |
1 |
|
9 |
9. Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. |
5 |
|
10 |
10. Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. |
2 |
|
11 |
11. Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. |
4 |
|
12 |
12. Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. |
0 |
|
13 |
13. Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
0 |
|
14 |
14. Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır. |
5 |
|
15 |
15. Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. |
0 |
|
16 |
16. Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. |
0 |
|
17 |
17. Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
2 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 65 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|