|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Armoni |
|
Dersin Kodu |
: |
YMOP305 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1.Edindiği armoni bilgisiyle yetkin bir duyuş özelliğine sahiptir. 2. Müzikle ilgili üslup ve polifoni biçimleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. 3.Eserlerin çokseslendirilmesiyle ilgili olarak müziğin tarihsel gelişimi içerisinde yer alan repertuar hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. 4. Müzik eserlerini deşifre etme konusunda üstün beceriye sahiptir. 5. Dinlediği eserleri notaya dökme konusunda bilgi ve beceriye sahiptir. 6.Alanıyla ilgili olarak yaptığı çalışmaları piyano ile seslendirme becerisine sahiptir. 7.Eserleri çoksesli biçime dönüştürme becerisine sahiptir. 8.Özgün müzik eserleri yaratabilme becerisine sahiptir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çoksesliliğin tarihsel aşamaları üzerinde armonik üslup özelliklerinin, armonik dilin gelişimindeki atılımların, bestecilerin armoni kullanımlarındaki ortak ve ayırıcı özelliklerin kavranması ve bunların realizasyonlar yoluyla uygulanması amaçlanır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel üç-beş akorlarından ve bunların çevrimlerinden başlayıp bütün yedili akorlara, her çeşit modülasyon ve alterasyon uygulamasına ve akor dışı seslere dek tonal-fonksiyonel armoninin sisteminin ve tekniğinin öğretilmesi hedeflenir. Öğrenci, bu tekniği kullanarak, dört partili şifreli bas çalışmaları ve dört partili şan armonizasyonları yoluyla, incelmiş bir duyuş düzeyine ulaşmaya çalışır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanışma ders,ders kitabı ve içeriği hakkında bilgilendirme. |
|
Düz anlatım |
|
2 |
Temel teorik bilgiler. Akor nedir.Akorun oluşturulması. |
|
Düz anlatım |
|
3 |
Akorun temel durumu ve çevirimleri. Akorların çeşitleri. |
|
Düz anlatım |
|
4 |
Üç sesli dört partili akorun yazılması. Akorun serimleri. |
|
Düz anlatım |
|
5 |
Seslerin katlanması.Tonik,Subdominant,Dominant fonksiyonları. |
|
Düz anlatım |
|
6 |
Akor bağlantıları. Armonik ve melodik hareketler |
|
Düz anlatım |
|
7 |
Akorun taşınması.Seslerin çözülmesi. |
|
Düz anlatım |
|
8 |
Diyatonik armoni. Altere edilmemiş akorların kullanılması. |
|
Düz anlatım |
|
9 |
Kadanslar. |
|
Düz anlatım |
|
10 |
Temel durum akorlarını kullanarak şifreli basın armonize edilmesi. |
|
Düz anlatım |
|
11 |
Şifreli bas ve kadanslarla pratik çalışmalar. |
|
Düz anlatım |
|
12 |
Öğrenilen bilgilerin tekrarı. |
|
Düz anlatım |
|
13 |
Melodinin armonize edilmesi. |
|
Düz anlatım |
|
14 |
Melodinin armonize edilmesi. |
|
Düz anlatım |
|
15 |
Öğrenilen bilgilerle örnek çalışmalar. |
|
Düz anlatım |
|
16 |
Sekstakord.Şifreli basın çözülmesi. |
|
Düz anlatım |
|
17 |
Birinci dönemde öğrenilenlerin kısa tekrarı ve eksiklerin giderilmesi. |
|
Düz anlatım |
|
18 |
Şifreli basın çözülmesi. Kadanslar. |
|
Düz anlatım |
|
19 |
Temel durum ve Sekstakorlar. Melodinin armonize edilmesi. |
|
Düz anlatım |
|
20 |
Öğrenilen bilgilerle örnek çalışmalar. |
|
Düz anlatım |
|
21 |
Sekstakorlar.Problemli Kadanslar. |
|
Düz anlatım |
|
22 |
İkinci çevirim.Kvartseksakorlar. |
|
Düz anlatım |
|
23 |
K 6/4 Akoruyla şifreli basın armonize edilmesi |
|
Düz anlatım |
|
24 |
K 6/4 Akoruyla melodinin armonize edilmesi |
|
Düz anlatım |
|
25 |
Öğrenilen bilgilerle örnek çalışmalar. |
|
Düz anlatım |
|
26 |
Genel tekrar. |
|
Düz anlatım |
|
27 |
Zayıf zamanda 6/4 akoru |
|
Düz anlatım |
|
28 |
Zayıf zamanda 6/4 akorlarıyla şifreli basın armonize edilmesi |
|
Düz anlatım |
|
29 |
Öğrenilen tüm bilgilerin tekrarlanması ve eksikliklerin tespit edilmesi. |
|
Düz anlatım |
|
30 |
Zayıf zamanda 6/4 okorlarıyla melodinin armonize edilmesi |
|
Düz anlatım |
|
31 |
Genel tekrar ve sınava hazırlık. |
|
Düz anlatım |
|
32/33/34 |
Yıl sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Paraşkev Hadjiev, Armoni
Ts.Tsvetanov, Armoni Problemler
Benzion Eliezer, Şifreli Bas
Alexander Rayçev, Armoni
Nurhan Cangal, Armoni
Hüseyin EGEMEN, Armonide Çözümleme ve Uygulaması
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
1. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. |
0 |
|
2 |
2. Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. |
4 |
|
3 |
3. Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. |
1 |
|
4 |
4. Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. |
0 |
|
5 |
5. Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. |
3 |
|
6 |
6.Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma
duyarlılığını kazanır. |
3 |
|
7 |
7. Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. |
0 |
|
8 |
8. Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. |
0 |
|
9 |
9. Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. |
1 |
|
10 |
10. Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. |
3 |
|
11 |
11. Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. |
0 |
|
12 |
12. Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. |
0 |
|
13 |
13. Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
0 |
|
14 |
14. Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır. |
0 |
|
15 |
15. Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. |
0 |
|
16 |
16. Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. |
0 |
|
17 |
17. Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
2 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
1 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 98 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|